חשבון נפש לקריירה

למנהל שלך לא באמת אכפת מהקריירה שלך, דאג לעצמך

קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock
קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock

איפה עומדת הקריירה שלי? אילו מטרות השגתי עד היום? אילו מטרות אני רוצה להשיג בשנה החדשה? שאלות אלה לא נוגעות רק לעצמאים ובעלי עסקים, אלא לכל עובד שאפתן שחושב מעט קדימה ומתכנן לראות עצמו מתקדם עם הזמן.

חשבון הנפש יעיל והכרחי לא פחות לעובדים ש"תקועים" בתפקידם זמן רב בלא התקדמות. אלה במיוחד צריכים לזהות ממה נובעת תקיעותם - מעיוורון, מחרדה משינוי, או מכל דפוס בעייתי אחר שמעכבם וגורם לקריירה שלהם לדרוך במקום.

אין בררה. בחשבון נפש בקריירה אין פיזור אחריות. אף אחד לא יעשה זאת במקום העובד, וודאי שלא המעסיק שלו. גם למעסיק האכפתי והמעורב ביותר לא באמת חשוב איך מתקדמת הקריירה של עובדיו. על העובד לערוך חשבון נפש לקריירה שלו בעצמו, לפחות פעם בשנה, ותחילת שנה היא הזדמנות מעולה לעשות זאת.

אז מה היה לנו השנה?

כאילו היה המנהל של עצמו, על העובד לתת לעצמו משוב. ראשית עליו להתייחס לעבר: איך הייתי עד היום? היכן טעיתי? מה השגתי? היכן אני נמצא כיום בעקבות זאת - האם פיתחתי את עצמי מקצועית מאז תחילת השנה הקודמת?

עליו לערוך רשימה ובה לציין מהם הישגיו העיקריים מהשנה החולפת: איך סייע להצלחת החברה? איזה תחום תחזק ומינף? אילו מיומנויות חדשות רכש ויישם? באילו פרויקטים מרשימים לקח חלק?

כשרשימה כזאת מתהווה, היא יעילה גם לטובת עדכון קורות החיים, וזאת גם אם העובד כלל לא מחפש עבודה ברגע הנתון. אין לדעת מתי קורות החיים יהפכו שוב לשימושיים, וברגע האמת יהיה קשה יותר לעדכנם. גם מאוחר יותר, בראיונות עבודה, הרשימה המעודכנת בקורות החיים תסייע למועמד להשיב על שאלות בנוגע להישגיו בעבודה.

איפה טעיתי?

כדי לא לטמון את הראש בחול, אין מנוס מלהתייחס גם לכישלונות, למכשולים ולנקודות החולשה שהתגלו במהלך השנה האחרונה: מה עיכב את התפתחותי בשנה האחרונה? פרויקט שניהלתי ולא צלח? מנהל חדש שהגיע לצוות ואין בינינו כימיה? קולגה שמקנא בי, מתחרה בי ומנסה להכשיל אותי? אולי נסיבות חיים מעכבות כלידה, לימודים או מחלה ממושכת?

יתכן גם שהמכשלות הן נטיות ותכונות אופי שבלטו אצל העובד השנה באופן ניכר והיו בעוכריו, למשל - חוסר ארגון אדמיניסטרטיבי, שגורם לו להרבות בטעויות; פחד קהל, שמפריע לו להבליט את עצמו בישיבות רבות משתתפים, ומונע ממנו להתנדב למשימות שכרוכות בהצגת נתונים מול קהל; סוליסטיות כללית, שגורמת לו להתנתק מקולגות בתחומו ולהזניח את רשת הנטוורקינג שלו.

לחילופין, אולי הוא לא מעודכן בכלים החדשים בתחום עיסוקו, וקולגות מחברות מתחרות נוגסים בנתח השוק שעליו הוא אחראי.

בשנה הבאה נשב על המרפסת

לאחר העיסוק בעבר, על הישגיו ומכשלותיו, הגיע הזמן להביט קדימה, ולחדד מחדש מטרות לעתיד. מתחילים עם מטרת העל: להתקדם למשרת ניהול בצוות השיווק, להתמנות לסמנכ"ל שיווק בחברה, או לחילופין - להתמחות ולהשתכלל (בקורסים) ולצאת לדרך עצמאית או לעבודה בשוק רווחי יותר.

את מטרת-העל אפשר לפרוט לפרטים באחת משתי דרכים שונות (או בשתיהן יחד, במקביל). האחת - פירוק למשימות התפקיד, והשנייה - חלוקה ללוחות זמנים.

בשיטת הפירוק למשימות התפקיד, העובד שרוצה להתקדם למשרת סמנכ"ל השיווק של החברה יחלק לעצמו את עיסוקיו במסגרת תפקידו, ויציין מה יעשה כדי להתקדם בכל אחד מהם. כך למשל: טיפול בלקוחות - אקבל אחריות לטפל בלקוחות ותיקים, לקוחות "זהב", שימור לקוחות. שיווק - אכניס לשימוש אמצעי שיווק חדשים ועדכניים, לרבות ניו-מדיה, ואיהפך למומחה בתחום זה. עדכונים שוטפים - אשכלל את השיטות שבהן אני מציג נתונים שוטפים לצוות, באופן יצירתי, מזמין וציורי, שיעלה את המורל, ובעקיפין יפגין יכולות ניהוליות.

בשיטת החלוקה ללוחות זמנים, אותו עובד יכין לעצמו תכנית עבודה. כך למשל:

  • בעוד חמש שנים: להתמנות לסגן מנהל צוות השיווק בחברה (מטרת העל).
  • בשנה הקרובה: לרכוש כלים חדשים, להשתתף בכנסים מקצועיים (יעיל הן לטובת נטוורקינג והן לצורך התעדכנות מקצועית), לבצע בשוטף שיחות ריגול תעשייתי, לעדכן את המנהל על כלי עבודה עדכניים וחדשים חדשים, ועוד.
  • בחצי שנה הקרובה: לעבור קורס מקצועי בנושא ספציפי שיעשיר את הידע הדרוש לטובת המטרה, לרכוש מנוי למגזין מקצועי וקריאתו ביומיום, לרכוש מנוי לרשת ספרי עיון אינטראקטיביים ולהתעדכן בהם באופן יומיומי.
  • בחודש הקרוב: לערוך שיחה עם המנהל, לברר מה לדעתו הכישורים הנדרשים כדי להתקדם לניהול בצוות השיווק, ולהציע לו לאפשר לו קורסים מקצועיים תוך פירוט התועלות המקצועיות שהצוות יפיק מכך.
  • באופן מידי: לקבוע את הפגישה עם המנהל.

לבסוף, באשר למכשלות - לעתים די במודעות כדי להפסיק להתחמק מהן ולהתחיל להתמודד עמן, אך רצוי גם לתכנן את הפעולות שיינקטו כדי להתמודד עמן. למשל: לנהל שיחה עם המנהל החדש/הקולגה שמתחרה בי; ללמוד את הכלים העדכניים שחסרים לי במסודר, וכיו"ב.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח בדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.