אירופה ננעלה בירידות חדות על רקע דברי דרגי ולגארד

נגיד הבנק המרכזי האירופאי (ECB), מריו דרגי, חשף היום כי התמריצים החדשים יכנסו לתוקף מאוחר יותר החודש ■ לגארד: ה-IMF תקצץ את תחזית הצמחיה הגלובלית

אירופה / צילום: רויטרס
אירופה / צילום: רויטרס

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות, על רקע החלטת הריבית ודבריו של יו"ר ה-ECB מריו דרגי, בנוגע לתוכנית ההקלה הכמותית.

נגיד הבנק המרכזי האירופאי (ECB), מריו דרגי, חשף היום כי התמריצים החדשים יכנסו לתוקף מאוחר יותר החודש, וישפיע רבות על המאזן של הבנק. לדבריו, תוכנית ההקלה הכמותית "הפרטית" עליה הכריז בחודש שעבר, שתכלול רכישות אג"ח מסוימות (covered bonds), תושק בתוך כמה שבועות, וכי תוכנית הרכישות מגובת הנכסים תכנס לתוקף לפני סוף השנה.

"התוכנית בנויה כך שהיא תגביר את ההלוואות ל-SME, בגלל זה התוכנית מגובת הנכסים אמורה להיות פשוטה ושקופה", אמר דרגי.

תוכנית ההקלה הכמותית תכלול רכישת אג"ח מגובות נכסים, כמו אג"ח של בנקים בגוש האירו, על מנת להפיח חיים בכלכלת גוש האירו ולרסן את איום הדיפלציה, ירידת המחירים שמסמנת האטה בפעילות הכלכלית ומיתון.

בשעה 14:45 פרסם הבנק את ההחלטה המוניטרית והותיר את הריבית על כנה כצפוי על 0.05%.

הכלכלה הגלובלית חלשה יותר מכפי שנחזה לפני חצי שנה, כך אמרה היום יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד. בנאום שנשאה היום בוושינגטון אמרה לגארד כי הקרן תקצץ את תחזיתה לצמיחה הגלובלית. עוד היא ציינה כי ב-2015 הצמיחה צפויה לעלות בהיקף מצומצם בלבד. בדבריה ציינה את הסיכונים הכלכליים שנובעים מהמתיחויות הגאו-פוליטיות באוקראינה, המזרח התיכון ומערב אפריקה.

רק בחודש יולי ה-IMF עדכנה כלפי מטה את התחזית הצמיחה לכלכלה העולמית וזאת בעיקר על רקע הפחתה חדה של תחזית הצמיחה של ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ושוק היעד העיקרי של היצוא הישראלי. לפי המספרים ששחררה הקרן ביולי, הכלכלה העולמית תצמח השנה ב-3.4% ולא ב-3.8% כפי שהיה צפוי בתחילת השנה. יתרה מזו, הכלכלה האמריקאית צפויה לצמוח ב-1.7% בלבד לעומת תחזית של 2.8% השנה, תחזית שפורסמה לפני כשלושה חדשים בלבד. מדובר בעדכון חד בסך 1.1 נקודות אחוז.

שלמה קופר, אנליסט ראשי במגמות, מציין כי "וירוס האבולה נדחס לתיבת הצרות של וול-סטריט וצפוי להגביר את התנודתיות וחוסר הוודאות בטווח הקצר. במבט הצר של כאן ועכשיו ישנם יותר מדי חששות מאקרו גלובליים מכדי שהמשקיעים יוכלו לקבל בטחון. ברשימת החששות של המשקיעים נמצאים ארגון דעא"ש, הקונפליקט בין רוסיה ואוקראינה, ההאטה בסין ו-וירוס האבולה, האחרון שהצטרף לרשימה".

"כל אלו מעלים את הספקות של המשקיעים בנוגע לסביבה הכלכלית, בייחוד כאשר אנחנו נמצאים ערב סיום תוכנית התמריצים של הפד. רגע לפני פתיחת עונת הדוחות לרבעון השלישי בשבוע הבא, המשקיעים מנסים להבין כיצד תמונת הרווחים תושפע מאירועים אלו", אומר קופר.

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בירידות חדות במרבית המדדים המובילים, ברקע להפגנות הענק בהונג-קונג ובדריכות לקראת הצהרת הריבית והמדיניות המוניטארית בגוש האירו. מדד הניקיי היפני ירד ביותר מ-2.5%.

מדד ה-MSCI Asia Pacific Index נסחר במגמה שלילית לאחר שאתמול נסוג לשפל של ארבעה חודשים, בעיקר בשל החשש מהאטה בשיעור הצמיחה הסיני ומנגד, ספקולציות לגבי האפשרות שהפד יעלה ריביות מוקדם מהצפוי. אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות חדות כאשר המדדים המוביליים נפלו בשיעור של יותר מ-1.3%, זאת חרף פרסום נתוני מאקרו חיוביים.

"התנודתיות בשווקים הגלובליים תימשך ותציף את הסיכונים של הנכסים", טוען אוואן לוקאס, אסטרטג שווקים בחברת IG Ltd באוסטרליה. "השווקים ירגישו את 'צביטת' התיקון".

בהונג קונג ממשיכות הפגנות הענק כאשר המפגינים מאיימים לפרוץ למשרדי הממשלה וחוזרים על דרישתם לערוך בחירות חופשיות מבלי שבייג'ינג תערוך סינון מוקדם של המועמדים.

מניית Japan Airlines רשמה ירידות חדות וכך גם מניות הרכב היפניות, זאת למרות עלייה במכירות הרכב בארה"ב. נציין את הונדה , טויוטה וניסאן , שירדו ביותר מ-1%.