רדיו א-שאמס עתר לבג"ץ: תנו לנו לשדר ביום כיפור

תחנת הרדיו האזורי בערבית עתרה נגד הרשות השנייה בדרישה לשדר בחג הקורבן שחל בסוף השבוע הקרוב - במקביל ליום כיפור

תחנת הרדיו האזורי בערבית "רדיו א-שאמס" עתרה לבג"ץ בדרישה לשדר בחג הקורבן שחל בסוף השבוע הקרוב - במקביל ליום כיפור. על-פי כללי הרשות השנייה והחוק, חל איסור כללי לשדר ביום כיפור.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", תחנת הרדיו המיועדת לציבור הערבי פנתה לרשות השנייה בבקשה לאפשר לה את השידור. ואולם, למרות אי-התנגדות של הצוות המקצועי ברשות השנייה, מועצת הרשות לא מתכנסת בעניין, והיא מתוכננת לדון בו רק ביום שני - אחרי המועד המדובר. בינתיים, אומרים במועצת הרשות השנייה, הציפייה היא שתחנת הרדיו תעמוד בדרישות החוק.

"בית המשפט הנכבד מתבקש בזאת להורות על הוצאת צו ביניים אל המשיבים המורה להם לאפשר ל'רדיו א-שאמס', לשדר כרגיל במהלך יום כיפור הקרוב החל בתאריך 4.10.14, וזאת עד להכרעה הסופית בעתירה", נכתב בעתירה. "מאז קיבלה התחנה רשיון לשדר, היא משדרת כרגיל בכל ימות השנה, כולל ביום כיפור. בשנה שעברה ויומיים בלבד לפני שחל יום כיפור, היא נדרשה על-ידי הרשות השנייה שלא לשדר ביום כיפור, מכוח החלת כלל 3(ב) לכללי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו".

בעקבות אותה דרישה, ביטלה התחנה את השידורים שתוכננו ואכן לא פעלה. "יום הכיפור השנה יזדמן עם עיד אל-דחא המוסלמי, ולכן השידור של 'רדיו א-שאמס' - בתור הרדיו הערבי הכמעט יחיד עם ההאזנה הגבוהה ביותר בקרב האזרחים הערבים - מקבל משנה תוקף. בנסיבות אלה מבקשים העותרים כי בית המשפט הנכבד ייעתר לבקשה למתן צו ביניים כמפורט בבקשה זו, וכן יורה על קיום דיון דחוף בעתירה שייערך לפני יום כיפור של השנה הזו", נכתב.

לטענת התחנה, "מדובר בכפיית מועדי וחגי דת אחת על בני עדה אחרת, כאשר עצם השידור בערבית ולאוכלוסייה הערבית אינו פוגע כלל ועיקר ברגשי דת של האוכלוסייה היהודית".

"סוגייה עקרונית"

מנכ"ל רדיו א-שאמס, סוהיל כראם, מסר כי "פנינו לרשות השנייה ואמרנו להם שאנחנו מודעים לכך שחל עלינו איסור לשדר ביום כיפור, אבל היות והשנה יום כיפור הוא גם היום הראשון של חג הקורבן של המוסלמים ושל הדרוזים, אנו מבקשים מהם לשקול מחדש את ההוראות ולאפשר לנו לפנים משורת הדין לשדר ליותר מחמישית מאזרחי המדינה. על אף פניות חוזרות ונשנות לא קיבלנו תשובה ברורה, והחלטנו לעתור.

"מדובר בסוגייה עקרונית. יום כיפור אינו יום לאומי אלא חג דתי. לא יעלה על הדעת שבגלל חג יהודי לא נוכל, במסגרת חופש הביטוי במדינה דמוקרטית, לציין חג שהינו מוסלמי".