כמה תעלה חבילת הטלוויזיה בסלקום, ולמה פרטנר לא שם?

למרות שהמהלך די מסוכן, סלקום נכנסת לתחום הטלוויזיה כדי להרחיב את קשת המוצרים שלה בדרך להפיכתה לקבוצת תקשורת

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: אלון רון איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: אלון רון איל יצהר

סלקום צפויה להשיק בקרוב שירותי טלוויזיה, להצטרף להוט ול-yes ולמצב את עצמה בתור קבוצת תקשורת שמציעה את כל השירותים. המהלך הזה צפוי לשפר את מצבם של הצרכנים - שחייבים היום לבחור בין yes לבין הוט - אבל השאלה הגדולה היא איך ייראה שוק התקשורת ביום שאחרי.

ההערכה היא כי סלקום תשיק חבילת טלוויזיה סבירה במחיר נמוך. מי שחושב שהחברה תציע תוכן עשיר כמו הוט ו-yes, צפוי להתאכזב. מדובר במוצר שיתבסס על ערוצי עידן פלוס, בתוספת ספריית VOD.

כרגע לא ברור האם הסרטים יוצעו בחינם או בתשלום נוסף, וייתכן כי שתי האופציות יתממשו במקביל. החברה תציע אופציה לצפייה דרך טאבלטים וסמארטפונים (שכבר קיימת ב-yes). המחיר של החבילה הזו יעמוד על כ-100 שקל בחודש.

הכניסה של סלקום היא אחד האירועים המסקרנים ביותר בשוק התקשורת בשנים האחרונות. ראשית, החברה נכנסת לתחום חדש שבו לא הייתה פעילה, וזאת לאחר שמאז מהפיכת הסלולר של כחלון ב-2012, לא נרשמו בשוק התקשורת אירועים מיוחדים, מלבד כניסתה של חברת אנלימיטד לשוק הסיבים האופטיים. תחום הטלוויזיה נותר אחד התחומים הבודדים שהתחרות בו לא הורחבה, ולכן המיזם החדש מעורר עניין.

בשנים האחרונות סלקום מיעטה להשיק שירותים חדשים. לפני מהפכת הסלולר היא עסקה בעיקר בחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות. התחרות הובילה את סלקום לעצור את הדימום ולהתעלם משירותים חדשים. לאור זאת מעניין לראות את ניר שטרן, המנכ"ל, נכנס לתחום חדש בזמן שבו הרווחיות של פעילות הליבה של החברה נשחקת בקצב מטריד.

הנה חשבון סנדלרים שמאפשר להבין את גודל הסיכון של שטרן. הנתונים מתייחסים לפרטנר, אבל המספרים של סלקום דומים מאוד. ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת למנוי) של פרטנר כיום הוא 76 שקל לחודש, ואילו מחיר השוק לחבילה סלולרית הוא כ-45 שקל בחודש. ניקח את הפער (31 שקל) ונניח שבעוד שנה הוא ייסגר או יצטמצם מאוד.

אם נכפיל 31 ב-2.9 מיליון לקוחות, נגיע לירידה של כ-90 מיליון שקל בהכנסות בכל חודש, סדר גודל של מיליארד שקל בשנה. המשמעות היא שבסוף 2015 או בתחילת 2016 פרטנר עלולה לעבור להפסד.

השאלה שנשארת פתוחה היא כמה זמן ייקח ל-ARPU להשתוות למחירי השוק, אבל אפשר להניח כי התוצאות של החברה בשורה התחתונה עלולות לאכזב.

סלקום אמנם רווחית יותר ביחס לפרטנר, בגלל הסכם הנדידה עם גולן טלקום, אבל לאורך זמן היא תישחק באותה מידה (ובמקביל פרטנר תיהנה בשנה הבאה מהכנסות נדידה של הוט מובייל).

כך או כך, אם גולן טלקום ואחרים ימשיכו למכור חבילות סלולריות במחיר של 30-40 שקל לחודש, הרווחיות של החברות הסלולריות תמשיך ותרד.

כמובן שיש לקחת בחשבון את העובדה שחברות הסלולר מתייעלות ומפטרות עובדים, אך גם לתהליכי ההתייעלות יש גבול. בנוסף צריך להביא בחשבון את ההשקעות בדור הרביעי ואת ההשפעות הרגולטוריות שיביאו את החברות להוצאות של מאות מיליוני שקלים נוספים - ע"ע קיצורי זמן ההמתנה בשירות הלקוחות לשתי דקות.

אם זה המצב, מדוע סלקום נכנסת לתחום הטלוויזיה? התשובה היא שהמהלך מרחיב את קשת המוצרים שלה והופך אותה לקבוצת תקשורת. סלקום היא לא רק חברת סלולר, אלא קבוצה. ייתכן כי העובדה הזו תעזור לה, בטווח הארוך, להגביר את נאמנות הלקוחות ולהתמודד טוב יותר עם האיום שיצוץ כאשר תבוטל ההפרדה המבנית בחברות בזק והוט.

מדובר במהלך אסטרטגי, ולכן לא צריך לשפוט אותו בטווח הקצר אלא בטווח הארוך. ככל הנראה לסלקום יהיו שנתיים-שלוש שבהן הרווחיות תרד בגלל ההשקעות, אבל לדעת מומחים בשוק ייתכן כי בתוך 3-4 שנים היא תתחיל לראות שיפור ברווחיות, וזה כאמור יעמיד אותה במקום טוב יותר.

לצד הסיכויים קיימים סיכונים, והם נוגעים להסטת תשומת-הלב הניהולית מעסקי הסלולר. התחרות בסלולר דורשת משאבי ניהול אדירים מצד הנהלות החברות, ולכן התעסקות יתרה בפעילות משלימה כגון טלוויזיה יכולה להזיק, כך שסלקום תידרש להיות זהירה בדרך שבה היא מנהלת את המיזם.

פרטנר מצידה לא שוקטת על השמרים, אבל נראה שהיא כבר השלימה עם העובדה שסלקום תיכנס לתחום הטלוויזיה ראשונה. פרטנר לא מאמינה בטלוויזיה במודל של סלקום ולא חושבת שניתן להרוויח מפעילות כזאת. חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר, חופר במספרים כמעט בכל דרך ולא רואה החזר על ההשקעה.

כאן צריך לזכור גם שבעלי הבית בפרטנר מבינים משהו בטלוויזיה. זו הסיבה שפרטנר לחצה על משרד התקשורת כדי לשנות את מודל התחרות ולאפשר לה לרכוש תוכן של הוט ו-yes במחיר מפוקח, בדיוק כמו שקורה בתשתיות בזק והוט, אך נתקלה בסירוב. בסופו של דבר פרטנר תתגלח על הזקן של סלקום. אם היא תגלה שהיא פספסה משהו, היא תתקן, אבל התלהבות אין שם. ימים יגידו אם פרטנר צדקה או לא.

צריך לשאול גם מה תהיה התגובה של הוט ו-yes לכניסה של סלקום. האם הכניסה לשוק הטלוויזיה תוביל לירידת מחירים? האפשרות הזו סבירה. צריך לזכור את מבנה ההון הבעייתי של yes שנושאת על גבה חובות אדירים ולהביא בחשבון שהוט תיתקל לראשונה בתחרות מצד חברה שתציע סל שירותים במחיר כולל. מכיוון שהוט מוכרת כמעט רק טריפל, לא מן הנמנע שהיא תצטרך להוריד מחירים, וזו תהיה כבר בעיה רצינית.