לאור ההפסדים: רמי שביט שוקל למכור את רשת קוסט 365

על רקע הפסדי רשת המזון, אישר דירקטוריון המשביר מסגרת השקעה נוספת של 15 מיליון שקל עד סוף 2015 ■ עד כה הושקעו ברשת 40 מיליון שקל ■ קבוצת המשביר מבקשת לגייס 60 מיליון שקל באג"ח ללא ביטחונות

רמי שביט / צילום: איל יצהר
רמי שביט / צילום: איל יצהר

פחות משנתיים לאחר תחילת פעילותה של רשת הסופרמרקטים המפסידה קוסט 365 מקבוצת המשביר לצרכן , החליט בעל השליטה, רמי שביט, לשקול מחדש את המשך פעילותה העצמאית של הרשת ולצמצם אותה באופן משמעותי.

לפי הודעת המשביר שפורסמה היום (א'), נבחנות מספר אפשרויות, ו"בין היתר מכירת סניפי קוסט 365 לגורם שלישי מהתחום, מיזוג או המשך פעילותה תוך התייעלות, צמצום מספר הסניפים והגעה לאיזון".

לפי שעה הרשת תמשיך בפעילותה ובהקמת סניפים, שמספרם (העתידי) יצומצם ל-12, במקום התוכנית לרשת שתמנה כ-30 סניפים עד סוף 2016.

כחלק מתמיכת הקבוצה ברשת המפסידה, דירקטוריון המשביר אישר מסגרת השקעה נוספת של 15 מיליון שקל עד סוף 2015, שתוזרם לסניפים באמצעות שטרי הון, המצטרפים לסכום של 40 מיליון שקל שכבר הושקעו בה.

קוסט 365, שהחלה לפעול בסוף 2012, מחזיקה כיום 4 סניפים בלבד (בערים פתח-תקווה, כפר-סבא, עפולה וכרמיאל). פעילות הרשת מתקשה להתרומם בשל התחרות וחולשה יחסית בכוח הקנייה שלה בהשוואה לרשתות המתחרות. על רקע זה מעכבת לאחרונה הרשת תשלומים לכמה מהספקים שלה, ובהם לחברת כוח-אדם המספקת לה עובדים.

מהמשביר נמסר בתגובה כי "התשלום לספקים התעכב עקב עיכוב בישיבת דירקטוריון מפאת החג, כך שבתוך יום-יומיים יועברו התשלומים. בנוגע לקבלן כוח-האדם, מצאנו דיסאינפורמציה בחשבונות הקודמים שלו ובכרטיסי השעות, והודענו לו כי אנו בודקים את הנושא רטרואקטיבית".

רשת הסופרמרקטים הציגה הפסד תפעולי של 10 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2014 (על הכנסות של 53 מיליון שקל). בסך-הכול הפסידה הרשת תפעולית מאז שהחלה לפעול 28 מיליון שקל.

העיכוב האחרון בתשלום לספקים של קוסט 365 מצטרף לפנייתה של המשביר בתי כל-בו בחודש שעבר לספקים בבקשה להגדיל את ימי האשראי מ-60 ל-120 יום, ולביצוע חיוב חד-צדדי לכמה ספקים של רשת ניו-פארם המשתייכת לקבוצה.

עוד עדכנה היום המשביר על הצעה לכניסת משקיע לרשת הדראגסטורים ניו-פארם, לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל, השקעה הכוללת הזרמת 50 מיליון שקל לניו-פארם תמורת 25% ממניותיה.

למרות הקשיים בפעילות השוטפת של הקבוצה, שביט מבקש לנצל את שוק החוב הקונצרני הלוהט ואת הביקושים הגבוהים המאפיינים אותו בתקופה האחרונה, כדי לגייס כ-60 מיליון שקל למשביר בחוב חדש, ללא ביטחונות.

כאמור, למרות החריקות ברשת הסופרמרקטים, המשביר הודיעה בימים האחרונים כי היא בוחנת הנפקת סדרת אג"ח חדשה (ד'), שאינה מובטחת בשיעבוד או בכל אופן אחר, וזאת על בסיס תשקיף מדף קיים. ככל הנראה, המשביר מעוניינת לגייס עד 60 מיליון שקל, כאשר התשלומים על הסכום יוחזרו בין השנים 2015-2020. כיום למשביר יש שתי סדרות אג"ח, בהיקף של 120 מיליון שקל, הנסחרות בתשואה של 5.5%.

במשביר מציינים כי החברה לא תיצור שיעבוד שוטף על נכסיה ולא תחלק דיבידנד של יותר מ-50% מרווחיה השנתיים, אלא בקבלת אישור מחזיקי האג"ח. כן מתחייבת החברה לשמור על יחס בין הון עצמי לסך המאזן (סולו) שלא יפחת מ-18%.

לצד רצונה לגייס חוב חדש, מצבה הפיננסי של המשביר ממשיך להיות מאתגר, עם התחייבויות שוטפות בהיקף של כ-800 מיליון שקל - מחציתן לספקים ונותני שירותים, מול מזומנים ושווי מזומנים בשווי של פחות מ-90 מיליון שקל.

במקביל לגיוס החוב, במשביר מעוניינים גם לפעול לגיוס הון באמצעות הנפקת מניות שיסייעו לה להיכנס למדדים, על-ידי הגדלת חלק הציבור בחברה ל-25%. כיום חלק הציבור בחברה עומד על 12.5%, וביתר המניות מחזיקים שביט ושותפו יעקב גיטרץ.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה נרשמה הרעה בביצועיה הכספיים של המשביר, והיא סיכמה אותה בהפסד של 4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 59 מיליון שקל במחצית המקבילה של 2013, בה נהנתה מרווח חד-פעמי ממכירת חברת הארוחות העסקיות "סיבוס".

הפעילויות העיקריות של המשביר כוללות את רשת בתי הכל-בו הנושאת את שמה, רשת הדראגסטורים ניו-פארם, פעילות תיירות המתבצעת באמצעות קשרי תעופה, רשת סופרמרקטים (קוסט 365) ופעילות מועדון החברים קלאב 365.

המשביר נסחרת בבורסה לפי שווי של כחצי מיליארד שקל, אחרי זינוק של 74% בערכה בשנה האחרונה. עם זאת, בתקופה האחרונה סובלת המניה מסנטימנט שלילי, ומנקודת השיא שלה באמצע חודש יולי היא איבדה 36%.

המספרים של רשת קוסט 365
 המספרים של רשת קוסט 365