לפיד ליצרני המזון: תוזילו - או שאטיל עליכם פיקוח מחירים

שר האוצר: "ליצרנים ולרשתות יש קמפיין שאף פעם הם לא אשמים; לא יעזור להם" ■ מתכנן להנהיג סבסוד ישיר לחקלאים ("על הגב שלהם יש עולם שלם של הפקעות מחירים") ■ "אנחנו משלמים יותר מדי על שירותי בנקאות"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

"ליצרנים, לרשתות ולכל בעלי האינטרסים יש קמפיין מסודר שאף פעם הם לא יהיו אשמים, ואני אומר לך שזה לא יעזור להם" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" שר האוצר, יאיר לפיד, בהתייחס לטענות היצרנים כי הממשלה אשמה לא פחות ביוקר המחיה בישראל, בין היתר בשל שיעור מע"מ גבוה.

שר האוצר ויו"ר יש עתיד המשיך ואמר: "המע"מ הדיפרנציאלי הוא דבר שנשמע נהדר וחלום שנמשך שנים, רק הייתה לנו קבוצת ניסוי של חלק גדול ממדינות אירופה; רובן נסוגות מכך אט-אט, כי הוא לא יעיל.

"אנחנו משלמים הרבה יותר מדי על הבנקאות, הרבה יותר מדי על מוצרי המזון ויותר מדי על הדירות. בדירות המהלך בעיצומו. המזון והבנקאות זה דברים שאנחנו מתחילים להוביל. הישראלים משלמים יותר מדי על שירותי הבנקאות שלהם. אין תחרות אמיתית בבנקאות".

- מי אשם במחירים הגבוהים בישראל?

לפיד: "כולם מחפשים אשמים. יש כאן שילוב ערימות של אינטרסים כלכליים, רשתות המזון, כל השרשרת מהחקלאי - וכל זאת במדינה שבה בתקציב צריך לטפל בבעיות ביטחון שאין במדינות אחרות. אלה האשמים המיידים. האשם העיקרי הוא הצרכן של 30 שנה, כי לאף אחד לא היה אכפת. יש כאן דור שלם שקורס, וצריך שאנשים שאכפת להם יהיו בתוך המערכת הפוליטית.

"איבדתי שנה. כשנכנסתי לתפקיד, רציתי לעשות את התוכנית הכלכלית שאני עושה עכשיו, רק לקח לי שנה לתקן את הקריסה שחיכתה לי. קודם היה צריך להציל. בשנה הבאה אנשים לא ישלמו על טלוויזיה, מחירי החשמל ירדו - ביטלתי את ההחלטה להעלות את מחירי הפחם כדי לא לבטל את ההורדה המאוד משמעותית של כ-12% בחשמל בינואר - וזו תהיה שנה שבה נלך על מהלכים הרבה יותר אגרסיביים בפיקוח מחירים וביטול מכסים. כשמדברים על ברלין, אם הציונות הייתה מצטמצמת רק לשאלת יוקר המחיה, לא הייתה קמה מדינת ישראל. מצד שני, הם צודקים".

- יצרני המזון טוענים כי הקבלנים הצליחו להסיט את האשם על הממשלה ובמזון, אבל הם נותרו אשמים בלעדיים.

"זה קמפיין מתוכנן להסיר את האשם מהם. הם יכולים להוריד מחירים, ואם הם לא יורידו, אני אתחיל להטיל עליהם פיקוח מחירים. הפיקוח בולשיביקי, אבל אני משתמש בו כי אין לי ברירה".

- ספקים וקמעונאים סבורים כי חוק המזון לא יוביל להורדת מחירים. בנוסף, הממונה על ההגבלים "מעקר" אותו חלקית בתקנות ומחזיר כוח לספקים הגדולים. מה עמדתך?

"אם ספקים גדולים חושבים שהחוק לא יעיל, מעניין למה הם כל-כך מתנגדים לו. החוק מדויק ונכון. ניהלנו מלחמה פוליטית לא פשוטה כדי להעביר אותו. לחוק יש שיניים. בכל ניסיון לעשות שינויים יש תמיד שני גורמים, כשאחד אומר 'זה לא יעבוד', והשני אומר ש'זה יגרום לאסון'. באופן מפתיע, זה תמיד אותם גורמים, וזה פשוט לא נכון".

בהתייחס לטיוטת התקנות שפרסם הממונה, אמר השר לפיד כי בכוונתו לשוחח עם הממונה.

- מה ההיגיון להשאיר את הפטור ממע"מ על פירות וירקות? הוא לא מתגלגל לצרכנים.

"אין היגיון. בכל פעם בעבר שרצו לבטל את המע"מ, היו חברי כנסת שדאגו לבטל את הביטול. אני עושה במגבלות הכוח, וזו לא המלחמה הראשונה שאני רוצה לנהל".

- מה בדבר הפער במחיר החלב הגולמי?

"שרשרת המזון של החלב לא הגיונית. רצינו להוציא לדרך כבר בחוק ההסדרים רפורמה במשק החלב. משרד החקלאות ביקש לעכב אותה אבל התחייב שילך איתנו, כך שיש לנו תוכנית מסודרת, ונפעיל אותה".

- אתה יכול לפרט מהם שלושת עקרונות התוכנית?

"אני לא רוצה לפרט כרגע. ככלל, אני בעד סבסוד ישיר לחקלאים, כי עליהם יושבת מערכת שלמה וקובעת מחירים כדי להגן עליהם. מביאים רפורמה במשק החלב, וכדי לבלום אותה שולחים את החקלאים שהם ציונים, ואז הלב נשבר, ומבטלים את הרפורמה. על הגב שלהם יש עולם שלם של הפקעות מחירים שכל שרשרת המזון מעליהם - של הרשתות, החנויות והספקים - ופער התיווך מטורף".

- אתה מדבר על מכסים ופיקוח מחירים, אבל בפועל יושבות כאן חברות בינלאומיות וגובות מחירים מופקעים כמו נסטלה, יוניליוור ופרוקטר אנד גמבל. מה עושים אתן?

"אני מסתפק באמירה כללית שהחלטנו שהתקציב והתוכנית הכלכלית יעסקו במלחמה על יוקר המחיה".

- הכרזתם על פטור ממכס על יבוא גבינות, אבל משרד הכלכלה הגביל את השחקנים שיכולים להיכנס לשוק הזה. מה התועלת?

"אנחנו צריכים לעבוד מול משרד הכלכלה. יש תמיד בעיה לשכנע אנשים לעשות דברים, כי זה מסוכן. אנחנו נגרום להם לעבוד טוב יותר בתחום הזה, להוריד מכסים ולפקח על המחירים זה מה שצריך".

בסיום הראיון ל"גלובס" אמר שר האוצר: "יש גבול לכוחה של הממשלה. כולם רוצים שהיא תעשה הכול, ושנית שהיא לא תתערב בשום דבר. אנחנו יכולים לעשות הרבה - אבל גם לשוק יש תפקיד בדבר הזה".