הלמן אלדובי: יימכרו אג"ח ממשלתיות - ויירכשו אג"ח בנקים

האנליסטים מתייחסים להחלטת S&P מעלות להעלות את דירוג הפועלים, לאומי והבינלאומי, ומעריכים שקרנות הנאמנות יגלו עניין גובר בסדרות השקליות

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

האם העלאת הדירוג לבנקים הפועלים , לאומי והבינלאומי על ידי חברת הדירוג S&P מעלות, רגע לפני החג, תשפיע לטובה על האג"ח והמניות של אותם בנקים? בהלמן אלדובי אופטימיים ומעריכים שכן. בינתיים, בשוק בלטו חלק מהאג"ח של אותם הבנקים שעלו היום בעד 0.5%.

"לקאמבק של הפועלים ולאומי לדירוג חוב מקומי מושלם, יש ערך בעיני מוסדיים שעשויים להסיט השקעות באג"ח מדינה שקלית לטובת חוב בנקאי, על מנת ליהנות מתשואה משופרת, וזאת מבלי להפחית את הדירוג הממוצע של תיק ההשקעות", מעריך שי שמש, מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות.

נזכיר כי רגע לפני חג סוכות הודיעה S&P מעלות על העלאת דירוג לשלושת הבנקים: הפועלים ולאומי זכו לדירוג הגבוה ביותר בסולם הישראלי - ilAAA, ודירוגו של הבינלאומי הועלה ל-ilAA פלוס. "העלאת הדירוגים משקפת את הערכתנו שהסיכונים הכלכליים במגזר הבנקאות הישראלי פחתו בשנים האחרונות", נימקו ב-S&P מעלות את ההחלטה.

ביתר הבנקים נותר הדירוג הקודם על כנו: מזרחי טפחות נותר עם דירוג ilAA פלוס, בדומה לדירוג החדש של הבנק הבינלאומי, ואילו דיסקונט נותר עם הדירוג הנמוך ביותר מבין חמשת הבנקים הגדולים - ilAA מינוס.

שמש מציין כי ייתכן שבעקבות העלאת הדירוג יגדילו חלק מקרנות הנאמנות חשיפה לאג"ח הבנקים. "קרנות נאמנות שמתמחות בהשקעה באג"ח מדינה שקליות קצרות רשאיות להשקיע גם באג"ח קונצרניות בדירוג מקסימלי", אמר. "עד עתה, לא היו סדרות חוב שעונות לדרישה הזאת, ואילו כעת סדרות שקליות של בנק הפועלים ולאומי צפויות לרכז ביקושים ערים מצד הקרנות הללו, מאחר שהן מעניקות תוספת תשואה נאה על פני החוב הממשלתי".

"הזרים עשויים לגלות עניין מחדש"

בתרחיש אופטימי, מעריך שמש, העלאת הדירוג אף עשויה להחזיר את המשקיעים הזרים למניות הבנקים, שעשויים לגלות בהן עניין מחודש.

"מכיוון שלהערכתנו תמחור הסקטור הבנקאי בישראל אינו גבוה, יתכן שייווצר עניין מחודש במניות אלה", הוא כותב. "יחד עם זאת, הצפי לדיבידנדים נמוכים יחסית עדיין פוגע באטרקטיביות ההשקעה".

במעלות ציינו כי ביססו את החלטת הדירוג על אינדיקטורים מקרו כלכליים התומכים במגזר הבנקאות, "מאידך הסיכון הגיאופוליטי הגבוה בישראל עדיין מהווה גורם שלילי".

נציין כי מבחינת המוסדיים הישראלים, הדירוג של שני הבנקים הגדולים הפך להיות כמו דירוגה של מדינת ישראל - תיאורטית שניהם נמצאים באותה רמת סיכון, ובדירוג הגבוה ביותר, AAA. יחד עם זאת, צריך לזכור כי בסולם הדירוג הבינלאומי של S&P קיים עדיין פער: שם הדירוג של ישראל הוא A פלוס, ואילו הדירוג של הפועלים ולאומי עלה כעת מ-BBB פלוס ל-A מינוס. כלומר, רחוק עדיין בשתי דרגות מדירוג מדינת ישראל.