ביהמ"ש: משרד השיכון לא יפתח מעטפות מכרזי תכנון לאדריכלים

הישג לעמותת האדריכלים: ביהמ"ש אסר על פתיחת מעטפות מכרזי תכנון של משרד השיכון, וזאת עד לדיון בעתירה שהגישה העמותה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט כי משרד השיכון לא יוכל לפתוח את מעטפות מכרזי אשכולות התכנון שפרסם לאדריכלים, וזאת בעקבות עתירה שהגישה עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.

מדובר במכרזי תכנון ל-34 אלף יחידות דיור ב-4 אזורים שונים בארץ שפורסם על-ידי משרד השיכון לפני מספר חודשים, כאשר מעטפות המציעים היו אמורות להיפתח היום (ב').

עוד קבע בית המשפט כי משרד השיכון יפרסם את דבר הגשת העתירה ואת ההחלטה לאסור על פתיחת המעטפות בכל האמצעים בהם פורסם המכרז המקורי.

בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד גיא מדמוני-לנדאו ממשרד נעמי לנדאו ושות', נטען כי תנאי הסף במכרז האמור מפלים, פוגעים בתחרות ואף פוגעים בחופש העיסוק של האדריכלים והמציעים האחרים.

במסגרת העתירה ביקשו בעמותת האדריכלים לשנות את סעיפי המכרז המפלים לכאורה ולהורות למשרד השיכון לתת ארכה משמעותית עד לאחר מתן פסק הדין בעתירה להגשת הצעות נוספות.

המכרז האמור התפרסם בסוף חודש אוגוסט האחרון ונוגע ל-4 אשכולות תכנון: אשכול קצרין ועכו, הכולל כ-5,800 יחידות דיור; אשכול יהוד, כפר יונה וצור-הדסה, הכולל כ-5,600 יחידות דיור; אשכול בית-שמש, ירושלים וקריית מלאכי, הכולל כ-11 אלף יחידות דיור; ואשכול אילת ואשקלון, הכולל כ-11.65 אלף יחידות דיור.

לטענת עמותת האדריכלים, המכרז מונע למעשה מאדריכלים שלא עבדו בעבר עם משרד הבינוי והשיכון מלגשת למכרז, וזאת בשל תנאי סף של ניסיון בהכנת נספחי בינוי ופיתוח לתוכניות בקנה-מידה מפורט ביותר, שלא נדרש על-ידי אף מוסד תכנון או גוף ציבורי למעט משרד השיכון.

"מעטים בלבד יענו לקריטריון סף זה", נכתב בעתירה, "מדובר בחסימת הכניסה לתכנון בפני כל מי שטרם ביצע עבודה תכנונית עבור משרד השיכון".

עוד טוענת העמותה בעתירה כי גובה הערבות הנדרשת לעצם הגשת ההצעה עומדת על 320 אלף שקל, סכום שרק משרדי אדריכלים מעטים יכולים לעמוד בו.

כמו כן, העמותה ביקשה בעתירה לבטל את הסעיף הדורש הנחה מהתעריף הרשמי אותו פרסם משרד הבינוי והשיכון עצמו.

בעמותת האדריכלים ציינו היום (ב') כי הם ניסו לפנות מספר פעמים למשרד השיכון עוד טרם הוגשה העתירה, אולם הם לא קיבלו כל תשובה על נטענות שהעלו כנגד המכרז.

לדברי אדריכל איתי בן חיים, יו"ר האגף הכלכלי של עמותת האדריכלים, "תנאי המכרז וחוסר הנכונות של משרד הבינוי והשיכון לשנותם למרות פניותינו החוזרות הם עדות לתהליך המתמשך שבו משרדי הממשלה ומזמיני עבודות התכנון מסיטים את המכרזים ממטרת-העל, תכנון איכותי ומקצועי, למכרזים בהם האדריכלים המתכננים הם לא יותר מקבלני משנה של גופים בעלי חוסן פיננסי.

"בשם חשש חסר פרופורציה מפני ניגוד עניינים, תנאי המכרז חוסמים כמעט את כל אפשרויות התעסוקה של האדריכל. דרישות הסף ותנאי המכרז הם שרירותיים ואף שערורייתיים ומדירים את רגליהם של אדריכלים רבים בעלי ניסיון מוכח. הולכת ומתקבעת שכבה מצומצמת של משרדי ענק לניהול פרויקטים ומשרדי מהנדסים שניגשים וזוכים שוב ושוב במכרזים אלה".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "קיבלנו את החלטת הביניים של בית המשפט, ונפעל בהתאם לה. אנחנו סבורים כי אין בעתירה ממש, ונציג את עמדתנו בהרחבה בבית המשפט".