עוד רבעון שיא ל-Plus500: גידול של 181% בהכנסות

מפעילת פלטפורמת המסחר הישראלית סיימה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 56.2 מיליון דולר ■ המנכ"ל גל הבר: "יחסית למתחרות מכפיל הרווח שלנו נמוך"

גל הבר / צילום: איל יצהר
גל הבר / צילום: איל יצהר

אין ספק שהתקופה האחרונה עושה רק טוב לחברת Plus500 הישראלית, וגם לדומותיה, שמפעילות פלטפורמות אינטרנטיות למסחר בשוקי ההון. הנפקת הענק של עליבאבא, ענקית הסחר האלקטרוני הסינית; הנפקת GoPro, יצרנית המצלמה הלבישה; הטלטלות האחרונות בשוקי ההון, והדיון הער שמתנהל בעיתונות האמריקאית והעולמית סביב השאלה האם הבורסות מתומחרות כעת בתמחור יתר, או שמדובר רק בתיקון זמני לפני חידוש העליות - כל ההתפתחויות הללו מושכות יותר ויותר לקוחות לזירות המסחר של Plus500 ושל חברות דומות, ולראיה תוצאותיה של החברה ברבעון השלישי של השנה.

מניית Plus500, שנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM), נסגרה אתמול במחיר של 481.5 פני, אך הבוקר, לאחר היוודע תוצאותיה, הוסיפה לערכה (נכון לרגע כתיבת שורות אלו) 9% למחיר של 525 פני המשקף שווי שוק של 969 מיליון דולר, ועלייה של 71% מתחילת השנה. יחד עם זאת, מהשיא אליו נסקה באפריל האחרון, 707 פני למניה, איבדה Plus500 26%. תשואת הדיבידנד של המניה, דרך אגב, עומדת על 8% בערך (בשקלול הדיבידנד שיחולק ברבעון הראשון של 2015 בגין תוצאות 2014).

Plus500 מפעילה זירת מסחר מקוונת ב-CFD (Difference Contracts for), כשהמשמעות היא שמדובר בחוזה שאותו אפשר לרכוש כמעט בגין כל נכס בסיס שיש בשוקי ההון, החל במניות וכלה בסחורות. ה-Difference, ההפרש, הוא הפער שבין מחיר הקנייה של הנכס למחיר המכירה שלו (Bid מול Ask).

פועלת בעיקר במערב אירופה

הבוקר, כאמור, דיווחה Plus500 על תוצאות הרבעון השלישי שלה, כשכפי שחוקי ני"ע בבריטניה מאפשרים לה, היא התייחסה רק לשורה העליונה.

הכנסות החברה ברבעון עמדו על 56.2 מיליון דולר ושיקפו גידול שנתי של 181% - נתון הממחיש עד כמה רחוקה החברה ממיצוי הפוטנציאל שלה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו ההכנסות על 162.4 מיליון דולר (גידול שנתי של 151%), וזאת לעומת הכנסות של 115.1 מיליון דולר בכל שנת 2013. Plus500 פועלת בעיקר בשוק הבריטי והמערב אירופי (במדינות דוגמת צרפת וגרמניה), ופלח זה יצר ברבעון 70% מהכנסותיה.

94% מסך ההכנסות הגיעו ממדינות שבהן מסחר ב-CFD מוסדר רגולטורית, והיתר ממדינות בהן פועלת החברה לפי "חוות דעת משפטית", כדבריה. כדי להגדיל את מספר המדינות בהן היא פעילה, Plus500 קיבלה באחרונה רישיון קפריסאי, אך גל הבר, מנכ"ל החברה, מבהיר כי לא מדובר דווקא ברישיון שנועד לאפשר לה לפעול דווקא במדינה זאת. "זהו נכס אסטרטגי. למתחרות שלנו יש ריבוי רישיונות, ורישיון קפריסאי מאפשר לנו לפעול בכל אירופה".

הבר מודה כי הנפקות כמו אלו של עליבאבא ו-GoPro שהזכרנו, כמו גם התנודות בשוקי ההון על רקע התפתחויות גיאו-פוליטיות, ושינוי לטובה של האווירה הכלכלית הגלובלית - תרמו להמשך הצמיחה של החברה, וזאת למרות שהרבעון השלישי הוא החלש בשנה בגלל חופשת הקיץ.

"גם פלטפורמת השיווק האוטומטית של החברה מגדילה את המודעות למותג Plus500 במגוון רחב של ערוצי שיווק, וכך מאפשרת לה להגיע למספר גבוה יותר של לקוחות בעלי ערך כלכלי גבוה", נכתב בהודעת החברה. לדברי הבר, ברבעון זה אפילו שיעור נטישת הלקוחות ירד לרמת שפל היסטורית.

מתחילת השנה הוסיפה Plus500 לסל נכסי הבסיס שלה עוד 300 נכסי בסיס (ובכוונתה להוסיף עוד 200 עד סוף השנה). במהלך הרבעון השלישי - "כדי להיות יותר תחרותית", כדבריה - הורידה החברה את המרווח שבין ה-Bid ל-Ask (הנתון ממנו גוזרת החברה את הכנסותיה) בנכסי בסיס פופולריים כמו מדד FTSE100, יחס ליש"ט/דולר ונפט.

הבר טוען בהקשר זה כי "מבחינת תמחור של CFD, אין לנו אח ורע. אנחנו מאוד תחרותיים כי זה מה שמהותי עבור הלקוחות. ואפילו שהורדת מרווח כביכול פוגעת בחברה, היא מגדילה את היקף המסחר ולכן הנזק מתקזז".

הפכה מהר מקטנה לגדולה

ואכן, Plus500 ממשיכה להציג צמיחה דו ספרתית במספר הלקוחות החדשים, ובמספר הלקוחות הפעילים (ראו טבלה), אך שיעורי צמיחה אלו נמוכים משל 2013 כולה. כלומר, קצב הצמיחה יורד. כך, לדוגמה, מספר הלקוחות החדשים צמח אשתקד בשיעור של 53% בעוד שבתשעת החודשים הראשונים של 2014 הסתכמה הצמיחה ב-27%. בכל הנוגע לנתון של מספר לקוחות פעילים, הצמיחה אשתקד עמדה על 47% לעומת 35% בתשעת החודשים הראשונים של 2014.

"בשנת 2012 היינו ממש חברה קטנה, ולחברה קטנה הרבה יותר קל לצמוח", אומר הבר. "עכשיו Plus500 היא כבר מהחברות הגדולות בתחומה, ואפילו ששיעורי הצמיחה ירדו - זה עדיין מעולה. אנחנו צומחים הן על ידי הגדלת מספר הלקוחות והן על ידי הגדלת ה-ARPU - הכנסה חודשית ממוצעת מכל לקוח. מספיק שנצמח באחד מהנתונים האלו כדי להגדיל את ההכנסות, אך אנחנו צומחים בשניהם, ולכן זה מעולה".

בעוד שאשתקד ה-ARPU צמח בשיעור של 38%, בתשעת החודשים הראשונים של 2014 מדובר היה על צמיחה של 86%, וברבעון השלישי לבדו על 138%. נתון זה מעיד על יכולתה של החברה למשוך אליה לקוחות "High Value", כהגדרתה.

במקביל, רושמת החברה גידול ב-AUAC (עלות ממוצעת של רכישת לקוח) - 20% בתשעת החודשים הראשונים של 2014 לעומת 1% בלבד בכל 2013 - אך ב- Plus500 מדגישים כי לא מדובר בנתון מדאיג. "החברה מרגישה בנוח עם העלייה ב-AUAC כדי שתוכל להיות אטרקטיבית לכמה שיותר לקוחות 'ערך גבוה', ומכיוון שפלטפורמת השיווק האוטומטית שלה מבטיחה שהחברה לא תרכוש לקוחות שלא ייצרו עבורה רווח", נאמר בהודעתה.

עוד עולה מהודעת החברה כי תוצאות הרבעון השלישי מאפשרות לה להצהיר כי תוצאותיה בכל שנת 2014 "יהיו גבוהות מתחזיות השוק", הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. Plus500 נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי (עבור 12 החודשים הבאים) של 8, וזאת לעומת ממוצע ענפי של 14 (לפי נתוני "רויטרס"). "יחסית למתחרות, אנחנו נסחרים לפי מכפיל רווח נמוך אך את זה השוק קובע. לא אני", מסכם הבר.

המספרים של plus 500 22-10-14
 המספרים של plus 500 22-10-14