דני גוטמן עומד בראש קבוצת רוכשי ריבפליק מקבוצת דלק

גוטמן הוא זה שהכניס את קבוצת דלק להשקעה הגרועה בריפבליק באוגוסט 2006 ■ הושלם השלב הראשון במכירת חברת הביטוח האמריקאית ■ דלק: השליטה בריפבליק הועברה

קבוצת דלק ממשיכה בהליך המואץ למימוש החזקותיה שאינן בליבת פעילות הקבוצה - החזקות עסקי האנרגיה והגז. היום (א') הודיעה דלק על השלמת עסקה למכירת כ-34% מהחזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק לידי קבוצת משקיעים בראשות דני גוטמן, האיש שהוביל את קבוצת דלק להשקיע בריפבליק באוגוסט 2006.

גוטמן הצטרף לדלק במארס 2006, לאחר שפרש מתפקיד מנכ"ל כלל פיננסים. כחצי שנה לאחר מכן הוא הוביל את הקבוצה לרכישת ריפבליק תמורת 290 מיליון דולר (בעוד שהעסקה הנוכחית גוזרת לריפבליק שווי נמוך בהרבה, של 220 מיליון דולר).

באוגוסט 2010, כארבע שנים לאחר הרכישה, פרש גוטמן מתפקידיו כמנכ"ל דלק קפיטל וכמנכ"ל ריפבליק, לאחר שלא הצליח להשיא ערך עבור קבוצת ההחזקות הישראלית, שמסכמת עתה השקעה מאוד לא מוצלחת בשוק הביטוח האמריקאי.

בקבוצת דלק מציינים שבמסגרת העסקה מועברת השליטה בניהול ריפבליק לידי הרוכשים האמריקאים בתמורה לכ-75 מיליון דולר (כ-280 מיליון שקל), ששולמה במלואה. יתרת המניות של ריפבליק נותרה בידי קבוצת דלק.

גוטמן, המתגורר בדאלאס בשנים האחרונות, יכהן כיו"ר ריפבליק, שאותה הוביל בעבר תחת דלק.

לרוכשים ניתנו שתי אופציות לרכוש את יתרת החזקות דלק בחברה האמריקאית בתמורה לתוספות מימוש. האחת היא אופציה למשך שנתיים לרכישת 45% ממניות ריפבליק, והשנייה היא אופציה למשך שלוש שנים לרכישת 21% ממניות ריפבליק.

התמורה עבור מימוש האופציות תהיה גם היא לפי שווי חברה של 220 מיליון דולר, ובתוספת ריבית שנתית שנקבעה עבור כל תקופה בשיעור שנתי ממוצע של כ-5.5%.

באפריל השנה דובר על מתווה שונה לעסקה האמורה: מכירת 55% מהחברה לפי אותו שווי (בתמורה לכ-121 מיליון דולר), ובנוגע ליתר המניות דובר על אופציה למשך שנתיים. עוד לפני כן, לפני למעלה מחמש שנים, במהלך 2009, חתמה דלק על מזכר כוונות לא מחייב למכירת ריפבליק לגוף אמריקאי, בסכום שנאמד אז בכ-300 מיליון דולר.

"הדוחות לא יושפעו מהעסקה"

כך או אחרת, בדלק, שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד, מפרטים היום ש"לרוכשים הוענקו זכויות שליטה בריפבליק החל ממועד השלמת העסקה, אשר תוחזרנה לחברה בתום תקופה של שלוש שנים, אם וככל שהרוכשים לא יממשו את אחת מהאופציות שניתנו להם לרכישת מניות של ריפבליק, ושיביאו אותם להחזקה של יותר מ-50% מריפבליק".

בדלק מפרטים נוסף על כך, ש"עם השלמת העסקה והירידה משליטה תחדל החברה מלאחד את דוחותיה הכספיים של ריפבליק, והיא צפויה להציג את השקעתה בחברה האמריקאית על פי שיטת השווי המאזני. להערכת החברה, בשלב זה להשלמת העסקה לא צפויה להיות השפעה מהותית על הדוחות הכספיים של החברה ברבעון הרביעי של 2014".

בחודשים האחרונים השלימה דלק שורת מימושים בהיקף כולל של מיליארדי שקלים. מדובר במכירת החזקותיה ברשת תחנות התדלוק וחנויות הנוחות הבריטית רודשף (Roadchef) בתמורה לכ-915 מיליון שקל; מכירת מרבית החזקותיה בחברת הזיקוק דלק US, בתמורה שמגיעה בסך הכול לכ-4 מיליארד שקל (נותרה עם 7.5% מהמניות); מכירת דלק אירופה לקרן TDR, בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל; ומכירת החזקותיה בחברת הנוסטרו ברק קפיטל לשותפה אייל בקשי, בתמורה לכ-234 מיליון שקל.

נוסף על כך, לפני חודשים אחדים חתמה דלק על הסכם לא מחייב למכירת 47% ממניות קבוצת הביטוח הפניקס לידי משפחת קושנר האמריקאית בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל (בהתאם להון העצמי של החברה בסוף 2013 ובתוספת של כ-5% לשנה). כיום מתנהלת משפחת קושנר מול הפיקוח על הביטוח, ואין ודאות שהעסקה תושלם.

המספרים של עסקת ריפבליק
 המספרים של עסקת ריפבליק