חבל התלייה של הצעירים?

כך דוחף ליברמן את הצעירים לשלם 7,150 שקל לבנק מדי חודש על דירת 4 חד' בראש העין

אביגדור ליברמן / צילום:  יוסי כהן
אביגדור ליברמן / צילום: יוסי כהן

הזוגות הצעירים מתוסכלים? השכר החציוני פה נמוך מ-5,500 שקל, בעוד מחירה של דירה ממוצעת בישראל כבר מגיע ל-1.3 מיליון שקל? תשכחו מכל הצרות ותגידו תודה לאביגדור ליברמן, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, שסוף סוף מצא את הפתרון למצוקת הדיור.

ועדת שרים לחקיקה תדון היום (א') בהצעת החוק שמקדם ליברמן, לפיה זוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה ראשונה במשכנתא עד לגובה 90% מערך הדירה. זוהי הצעת החוק הראשונה שבחרה הסיעה של ליברמן להעלות לוועדת השרים לחקיקה במושב הכנסת הנוכחי. שר החוץ ליברמן לא טרח לחתום עליה ושלח למערכה את חברי הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, שמעון אוחיון, רוברט אילטוב וחמד עמאר (תודו שלא ידעתם שהם שם).

לפני שאתם מתבלבלים: ליברמן לא מציע חלילה לזוגות הצעירים חבל הצלה. הוא פשוט מגיש להם, בחיוך רחב, חבל תלייה. דוחף להם שק של מטבעות זהב, שיטביע אותם הכי מהר שאפשר (עדיף אחרי הבחירות הבאות, שלפני שהם יבינו מה הוא בדיוק עשה להם).

90% משכנתא משמעם 90% חוב; רמת מינוף שחשבנו לתומנו שאף אחד אפילו לא יעלה על בדל שפתיו. חוב אדיר שיושב על צווארם של הצעירים המאושרים, שרק משלים את עצמם שסוף סוף יש להם דירה. אם בטעות החברים של ליברמן לממשלה יצליחו, ומחירי הדירות בישראל ירדו בסך ב-10% (לפיד ואריאל מדברים על הרבה יותר מזה), אותם רוכשים אומללים ייגלו שהם חייבים לבנק יותר ממה ששווה דירתם. ומה לעשות שאצלנו, לא כמו בארה"ב, אי אפשר להחזיר את המפתח ולסיים את הרומן עם הבנק.

שם, באמריקה, נפילה כזו במחירי הדירות הפילה את הבנקים. פה זה סתם ימוטט עשרות אלפי רוכשי דירות, שגם עלולים להיפרד מהדירה וגם יישארו חייבים לבנק.

רק נניח שאותם רוכשים מאושרים סוף סוף יכולים לקבל מהבנק משכנתא בסכום של 1.35 מיליון שקל, 90% מדירה שעלותה 1.5 מיליון שקל (4 חדרים בראש העין). הם אפילו ישיגו משכנתא זולה, 2.5% ריבית צמודים למדד. בכל חודש, הודות למינוף הנפלא שהשיגו, הם יחזירו 7,150 שקל לבנק, בהתחייבות שתלווה אותם 20 שנה.

בכל חודש? לא בדיוק. בהנחה שמרנית, לקראת סוף התקופה הם ישלמו כמעט 12 אלף שקל בחודש, משכנתא. בטוחים שדמי שכירות זה דבר כל כך רע?

אבל למה להרוס חגיגת פיטום זולה ונדיבה במיוחד? ואם על הדרך, הביקוש של אותם אווזים מסכנים יעלה עוד קצת את מחירי הדירות, אולי פשוט נבקש מהשר ליברמן 95% משכנתא.