"רוכשי הדירות בעלי מודעות צרכנית גבוהה, השוק השתנה"

עדיאל שמרון ראש החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל: "מדברים על 91% מהקרקעות בישראל שאנחנו מנהלים אבל בפועל רק פחות מ-10% מהשטח של מדינת ישראל הוא שטח שאנחנו יכולים לפעול בו ולהשפיע"

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

"טוענים שאנחנו מינהל מספסרי ישראל וטוענים שאנחנו רק ממקסמים את הרווח על הקרקע. אני רוצה להפריך את זה. רשות מקרקעי ישראל היא חלק מהמדינה וממשלת ישראל קבעה יעד להגדלת היצע הדיור ואנחנו לא שוקלים את ההתנהלות על פי הרווח. אין לנו על המדפים תוכנית אחת שניתן להוציא בה היתרי בנייה שאנחנו לא משווקים", כך אמר היום (ה') עדיאל שמרון ראש החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל בכנס של ארגון הקבלנים והבונים של תל אביב-יפו ובת ים המתקיים באילת.

שמרון גם התייחס לטענות שלמרות שרמ"י מנהלת 91% מקרקעות ישראל אין היא פועלת מספיק כדי לשווק ולתכנן במטרה להקל על מצוקת הדיור. "יש הרבה מאוד קרקע המנוהלת על ידי רשות מקרקעי ישראל, אז למה יש משבר דיור במדינת ישראל? התשובה היא ששמורות הטבע והגנים, שטחי האש, משבצות חקלאיות, שטחים שכבר מתוכננים ובנויים ועוד גורעים הרבה מאוד ממלאי הקרקעות בו אנחנו יכולים לפעול. מדברים על 91% מהקרקעות בישראל שאנחנו מנהלים אבל בפועל רק פחות מ-10% מהשטח של מדינת ישראל הוא שטח שאנחנו יכולים לפעול בו ולהשפיע". עוד הוסיף שמרון כי רמ"י תעמוד ביעדי הממשלה לשיווק קרקעות ואף תעבור אותו בשנים הבאות.

כחלק משיווקי הקרקע הגדולים של רמ"י לאחרונה ניתן למצוא מכרז במודיעין-מכבים-רעות שפורסם לפני מספר חודשים. אולם, מכרז זה כבר נדחה מספר פעמים. על כך אמר שמרון: "המכרז במודיעין נדחה שוב בגלל עתירה שהגישו נציגי קבוצות הרכישה. יש דיון בתשיעי לחודש. זה ייפתר. בנוסף, מכרז נוסף במודיעין-מכבים-רעות עתיד להתפרסם בקרוב, מכרז לעוד למעלה מאלף יחידות דיור. אני לא אשן בלילה כדי שהוא יפורסם עוד בדצמבר הקרוב".

עוד במסגרת הכנס, עלה הנושא של הגברת המודעות מצד רוכשי הדירות לזכויות שלהם ולחובות הקבלנים כלפיהם. עו"ד עו"ד ענת שטרנליב-מולכו, שותפה ומנהלת מחלקת נדל"ן ישראל במשרד עמית פולק מטלון ושות', הסבירה כי מאז המחאה החברתית של קיץ 2011 המציאות השתנתה אך הקבלנים טרם הפנימו את השינוי בשטח. "התרבות הצרכנית בישראל עלתה מדרגה. העיסוק התקשורתי הנרחב בתחום הנדל"ן, הלך הרוח החברתי, היקף הרגולציה הנרחב, והמודעות הצרכנית הגוברת, כל אלה הובילו לשינוי באופן התנהלות רוכשי הדירות בישראל. כיום רוכשי הדירות בעלי מודעות צרכנית גבוהה, בקיאים בחקיקה המהותית בתחום, מכירים את השוק ועומדים על זכויותיהם. אין ספק כי השוק והאווירה השתנו. זאת המציאות כיום, ועל היזמים והקבלנים להפנים זאת ולהתאים את עצמם למציאות הצרכנית החדשה".

אולם, למרות המציאות שהשתנתה מסבירה עו"ד שטרנליב-מולכו כי הקבלנים טרם התאימו עצמם ל'רוכשים החדשים': "עדיין, רבים מהסכמי המכר הקבלניים מייצגים את רוח 'התקופה הקודמת' ולא מתאימים לעידן החדש של מציאות צרכנית משתנה. עדיין רבים מהחוזים ארוכים, מסורבלים, חד צדדיים, ולעיתים אנו אף נתקלים בחוזים שלא הותאמו לחקיקה המחייבת בתחום ולהלך הרוח של פסיקת בתי המשפט".