פנסיה צ'יליאנית

הצעדים שסלינג'ר שצריכה לנקוט כדי להכין את הפנסיה שלנו לעתיד

זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם:  thinkstock
זקנים, קשישים, פרישה, פנסיה, מנהלים / צלם: thinkstock

לאחר עיכוב שנמשך מספר שנים, הודיעה באחרונה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, על יישום המודל הצ'יליאני. לפי המודל, הגופים המוסדיים יידרשו לבנות חמישה מסלולי השקעה אליהם ינותבו כספי העמיתים בהתאם לגיל החוסך - ככל שמדובר בחוסך צעיר יעלה רכיב הסיכון בתיק (קרי, יותר השקעות במניות ובאגרות חוב קונצרניות), וככל שהחוסך יתקרב לגיל הפרישה כך יעלה הרכיב הסולידי בתיק (השקעה באגרות חוב מיועדות).

מדובר במהלך מבורך, המחזק את ההגנות לחוסכים בעידן של עלייה בתוחלת החיים ושחיקת החסכון הפנסיוני לנוכח יוקר המחיה. אך אין די בכך. אם הממונה על שוק ההון מעוניינת להתאים באמת את המערכת הפנסיונית לאתגרים שבפתח, עליה לנקוט שורה של מהלכים משלימים למודל הצ'יליאני, אשר יבטיחו לחוסכים שליטה מירבית בניהול ההון האישי שלהם - עם כמה שפחות בירוקרטיה, כמה שפחות דמי ניהול מיותרים, וכמה שיותר חופש בחירה.

בראש ובראשונה, על סלינגר ללוות את המודל הצ'יליאני ברגולציה שתחייב את סוכני הביטוח והיועצים הפנסיוניים לפנות כל שנתיים (כמקובל אצל מנהלי השקעות ויועצי השקעות) באופן יזום לכל עמיתה ועמית ולעדכן אותם במסלולי ההשקעה האפשריים. במלים אחרות, אין להסתפק בהתאמת מסלולי ההשקעה לתנודות בשוק אלא יש לממש את זכותם של החוסכים לקבל מידע ולהחליט לגבי המסלול העדיף בעיניהם בהתאם לייעוץ מקצועי, שיהיה נגיש עבורם בעלות סבירה.

מעורבות פעילה של העמיתים בבחירת מסלולי ההשקעה היא המפתח להוזלת הפרמיות שגוזרים הגופים הגדולים ולכך שהתיק הפנסיוני אכן יותאם למאפיינים האישיים ולצרכים של כל עובדת ועובד במשק.

בנוסף, המודל הצ'יליאני צריך להיות הסנונית המבשרת על רפורמה מקיפה יותר בניהול אישי של החסכונות. בביטוחי המנהלים, למשל, שוכבים נכון להיום כ-210 מיליארדי שקלים והציבור משלם עליהם דמי ניהול מופרזים. על הממונה על שוק ההון להתערב ולקבוע, כי מחזיקי הפוליסות יוכלו מעתה לנהל בעצמם את הרכיב ההוני של ההשקעות ולהרכיב בעצמם את החלק הביטוחי - כל אחד בהתאם להעדפותיו ולפי ייעוץ מקצועי שיקבלו מיועצים עצמאיים.

עוד חשוב לזכור, כי אף רפורמה לא תעבוד אם לא יתלווה אליה מהלך מקיף לחינוך פיננסי מגיל צעיר. הציבור הישראלי חייב לקבל כלים בסיסיים של ידע, הבנה וקבלת החלטות לגבי איך עובד שוק ההון וזוהי האחריות הראשונה במעלה של הממשלה לספק לו את הכלים הללו. חינוך פיננסי שיתחיל כבר במערכת החינוך ויעבור דרך הצבא והמוסדות להשכלה הגבוהה הוא חיוני אפוא כדי להתאים את המערכת הפנסיונית לצרכים בשטח ולפתוח את השוק לתחרות.

ממשלת ישראל אמנם הובילה בשנים האחרונות מהלך לחינוך פיננסי, ואף הוחלט להקים מחלקה ייעודית לנושא באגף שוק ההון באוצר. אך לאחרונה התבשרנו, כי הקצאת המשאבים לנושא הוקפאה בחוק ההסדרים ל-2015 כך שהחינוך הפיננסי יישאר גם השנה מאחור. זוהי טעות קשה, העלולה להפוך את חופש הבחירה בפנסיה לתיאורטי בלבד.

לקראת האישור הסופי של חוק ההסדרים בכנסת, על הממשלה להתעשת אפוא ולעמוד בהבטחותיה לקדם חינוך פיננסי בישראל. כך נבטיח שהמודל הצ'יליאני ומהלכים נוספים לטובת החוסכים לא יישארו על הנייר אלא יהיו חלק מרפורמה כוללת להחזרת השליטה בכסף שחסכנו לידיים שלנו.

בני שהינו הוא מנכ"ל אלומות -הון ליין