קריאת השכמה לברוקרים

לבתי ההשקעות כבר לא נשאר במה לקצץ, אלא בכוח האדם

עובדי בתי ההשקעות חייבים להתעורר. חצי שנה חלפה מאז הקימו עובדי אקסלנס את ועד העובדים הראשון בענף בתי ההשקעות בישראל. חרף הקשיים שהעמידה בפניהם הנהלת אקסלנס, הצליחו עובדי בית ההשקעות השלישי בגודלו בישראל להתאגד. בינתיים, ביתר בתי ההשקעות המשיכו לעצום עיניים. הנה שלוש סיבות מדוע העובדים חייבים להתעורר.

1. ביטחון תעסוקתי: העובדים בבתי ההשקעות הם הצלע החלשה בענף הפיננסים. בניגוד לעמיתיהם בבנקים ובחברות הביטוח, שזכויותיהם ותנאי ההעסקה שלהם מובטחים (וחלקם אף מופלגים), בבתי ההשקעות מעולם לא מצאו לנכון להתאגד. הסיבה המרכזית לכך היא שמדובר בענף צעיר יחסית, שעד לפני כעשור כלל בעיקר עובדים בחברות משפחתיות, שבהן המנכ"ל הכיר את כל העובדים. כיום המצב שונה - מדובר בארגונים גדולים ולעיתים מסורבלים, שמזכירים יותר את הבנקים ואת חברות הביטוח. כידוע, בארגונים גדולים, רוב העובדים הם סתם עוד מספר - בייחוד כשאין ביטחון תעסוקתי מוצק.

ואכן, בפועל הענף סובל מגל פיטורים שאינו נגמר - בין היתר משום שעובדי הענף רדומים. אפילו גל הפיטורים הקודם, או העובדה שכשעובדים נשלחו הביתה הבכירים המשיכו לקבל משכורות גבוהות, לא גרמו להם להתאגד.

אבל יש עוד סיבה: הלחצים הכבדים שמפעילים המנכ"לים בבתי ההשקעות. באחד מבתי ההשקעות הגדולים בענף הסבירו לנו בעבר שבארגון שלהם "אין סיבה להקים ועד. יחסי העבודה מצוינים, יש תחושה של פתיחות והמנכ"ל מאוד מוערך על-ידי העובדים".

עוד הם הסבירו לנו, שבניגוד למצב באקסלנס, בית ההשקעות שלהם בכלל לא נמצא על המדף, ולכן כל מה שמאפיין שינויי בעלות - פיטורי עובדים והתייעלות - לא רלוונטי לגביהם.

מעניין מה חושבים על ההסבר הזה 30 עובדי מיטב דש שנשלחו בחודשיים האחרונים הביתה, בעקבות "התאמת כוח אדם". מדובר בעובדים שבניגוד לחבריהם שרדו - כביכול - את המיזוג בין מיטב ודש ב-2013.

2. תנאי השכר: תנאי השכר ברוב בבתי ההשקעות הגדולים נחשבים נאים, אולם הם כוללים שכר בסיס נמוך ובונוסים שמנים. נוסף על כך, רוב העובדים הם בשנות ה-30 לחייהם, גיל שבו מסתכלים על גובה המשכורת ופחות על העתיד. לכן, ספק עד כמה מהעובדים מודעים למשמעות הדבר: הפנסיה שלהם נגזרת משכר הבסיס הנמוך שלהם, ולא מהבונוסים שמנפחים להם את התלוש.

אז נכון, התרבות הארגונית "הצעירה והקלילה" הזו השתרשה עמוק, וכל ימי הכיף, הבונוסים וגאוות היחידה מאוד מוסיפים, אבל מה עם "הכסף הכבד" שאתו יוצאים לפנסיה? האם העובדים מודעים לכך שהפנסיה שלהם נגזרת משכר הבסיס הנמוך שלהם, ולא מהבונוסים שמנפחים להם את התלוש?

3. כשהשוק יתהפך: זה לא סוד שענף בתי ההשקעות סובל מתחרות גבוהה ומשחיקה מתמשכת בהכנסות וברווחיות. השינויים שפקדו לאחרונה את שוק ההון אילצו את רוב הגופים לקצץ בעלויות, אז הם שיפרו התקשרויות עם ספקים, צמצמו הוצאות פרסום, עברו למשרדים זולים יותר ועוד.

אם זה המצב כשהשווקים נמצאים בשיא - מה יקרה כשהשווקים יירדו והנכסים יתכווצו? הרי לבתי ההשקעות לא נשאר במה לקצץ, אלא בכוח האדם.

לכן, ברור שהקיצוצים בענף בתי ההשקעות הם רק עניין של זמן, ושהעובדים צריכים לדאוג לזכויותיהם עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי.