תמשיכו לחכות

מה יקרה כש-100 אלף ישראלים ירוצו לקנות 10,000 דירות?

יריד דירות / צלם: תמר מצפי
יריד דירות / צלם: תמר מצפי

סוף כל סוף חוק מע"מ אפס יוצא לדרך. או שלא. כמעט שכחנו שהכרזות על תחילת מימושו של החוק התפרסמו פה כבר כשהממשלה אישרה פה אחד את תוכנית שר האוצר יאיר לפיד ב-22 ביוני, ומאז עברו להם עוד חמישה חודשים. גם שכחנו שבאפריל 2013, לפני יותר משנה וחצי, הבטיח שר הבינוי אורי אריאל בתקשורת שהוא ימכור דירות בפטור ממע"מ ושכדאי לכולנו לחכות. כמה חבל שמאז עלו המחירים בכ-8%. הלך חצי מע"מ.

בפוליטיקה הישראלית אין משוכה אחרונה. גם היום, אחרי האישור בוועדת הכספים, הבטיח חבר הכנסת משה גפני שהדיון על הסעיפים יימשך לפחות עד חנוכה (עוד חודש וחצי). יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע שלא יעלה את חוק מע"מ אפס להצבעה בקריאה השנייה והשלישית, בטרם יעמוד האוצר בהסכמים בנוגע לתקציב וחוק ההסדרים. ועוד לא דיברנו על הבג"צים שיגישו הערבים/החרדים/קבוצות הרכישה אחרי שבאמת יעבור החוק בכנסת.

אז תחכו, מחוסרי דירה חביבים. ברור שתחכו. הרי בקמפיין החדש של משרד הבינוי משכנעים אתכם ללא הרף לחכות עם הרכישה, בגלל שאו-טו-טו מתפרסמים פה מכרזי 'מחיר מטרה' שיקבעו את התקרה למחיר הדירות. אז מה עם שיווק אותן דירות מוזלות יוכל להתחיל רק אחרי קבלת היתר הבנייה, משהו כמו שנה וחצי לפחות ממועד הזכייה בקרקע, במכרזים שכמובן עדיין לא פורסמו.

אבל למה אנחנו סקפטיים? יום אחד באמת המנגנון להורדת מחירי הדיור יתחיל לעבוד. הכנסת תאשר, השמאי יפרסם את טבלאות המחירים (40 יום אח"כ), רשות המסים תתארגן על החזרת המע"מ לזכאים, ובא לציון גואל. גואל אחד, על כל עשרה שיבואו נלהבים לאתרי המכירות.

לפחות כ-100 אלף זוגות צעירים מחוסרי דירה ממתינים למע"מ אפס (כדי לסבר את האוזן: רק בשנת 2012 התחתנו בישראל 50,474 זוגות, ומספרם של אלה שמסוגלים להיכנס לדירה בבעלותם כמובן הולך ומצטמק). רק שמנגד, יחכו להם לכל היותר כ-10,000 דירות שייכנסו להגדרות הפטור. בשנת 2013, למשל, רק 8,837 דירות עמדו במגבלות החוק: עד 1.6 מיליון שקל, מוגבל במחיר למ"ר לכל אזור שיפרסם השמאי, 60-150 מ"ר, ומוגבל כמובן בדירות שבונים הקבלנים באותו אזור, כדי ששקלול המכפלות יוכל להתכנס למסלול הזכאות.

ומה יקרה כש-100 אלף ישראלים ירצו לקנות 10,000 דירות? או שהם יוותרו בחוץ - מחכים לסיבוב הבא, או שהם ייקנו דירה שהם בכלל לא רצו לקנות - כי רק אידיוט או עני מרוד לא יגרד כל שקל כדי לקנות דירה ולקבל החזר כספי שיכול להגיע ל-240 אלף שקל ממדינת ישראל. או שהם יסדרו קומבינה עם הקבלן כדי שימכור דווקא להם את הסחורה הכי חמה שלו. קצת הוא ירוויח וקצת הם ירוויחו.

ובעוד כמה חודשים, בעיצומו של הניסוי הכלכלי הענק הזה, נחזור ונתהה האם זה שווה 2-3 מיליארד שקל מהכיס של כולנו מדי שנה. האם אכן תורת הכלכלה מתבררת כטעות היסטורית, ועודף ביקוש לא מעלה את המחיר. והאם זה הוגן וצודק לתת מענק (החזר מע"מ) של 240 אלף שקל למי שקנה דירה ב-1.6 מיליון שקל, מענק של 150 אלף שקל בלבד למי שהצליח לקנות דירה במיליון שקל ומענק של אפס שקלים למי שלא יכול בכלל לקנות דירה.