"אני מנסה לחקות את תיירי הנרי. אם גם הייתי מצליח, הייתי בארסנל"

טל בן חיים מבין שבזבז זמן במלאבס ("שנתיים יותר מדי"); ויש לו מסר למי שקישר בין זימונים שלו ושל דמארי לנבחרת ללוזונים: "סתמנו פיות, ככה יצא" ■ ריאיון

טל בן חיים, עומר דמארי, נבחרת ישראל / צלם: רויטרס

בקיץ 2011, ביצת הכדורגל הישראלי נכנסה לשוק כאשר עומר דמארי נמכר ממכבי פ"ת להפועל ת"א תמורת סכום מופרז של 1.5 מיליון אירו, עבור 50% מהכרטיס שלו. שנה לאחר מכן שתי הקבוצות ביצעו עסקה נוספת, הפעם עבור טל בן חיים - ועדיין הרבה גבות הורמו. אלא שמאז ההעברות ההן, שהעשירו את הקופה של הלוזונים - השחקנים האלו התפתחו, השתפרו. זה הגיע עד למצב שהם באנקרים בהרכב של אלי גוטמן לקראת המשחק הקריטי ביום ראשון מול בוסניה.

בן חיים, שחקן קו בן 25 שניבאו לו הרים וגבעות כבר מגיל נוער - קוצר מאז תחילת העונה הרבה מחמאות, לאחר שהפך לשחקן המשמעותי ביותר במכבי ת"א, מלבד כמובן ערן זהבי. ומה שמדהים זה שנורא כיף לדבר איתו על זה: מדובר על איש שיחה ברמה גבוהה מאוד.

***

השיחה המיוחדת הזו נפתחת באיחולי החלמה לאדין דז'קו, שיפגוש את ישראל במקרה הטוב רק בגומלין בסראייבו. בן חיים מאוד ענייני: "מאחל לו הרבה בריאות. אנחנו צריכים להתעסק בעצמנו, זה לא מעניין. לא יודע מה תכנית המשחק שלהם. אני ממש לא מתעסק בהם. נצטרך להתעסק בהם כשנתחיל להתכונן אליהם. הרבה יותר מעניין אותי איך אנחנו נתכונן ואיך אנחנו נשחק ומה תהיה שיטת המשחק שלנו. אם נעשה הכל כמו שצריך, נוכל להוציא את התוצאה שאנחנו רוצים".

עדיין, כאשר שחקן כזה נעדר מהרכב היריבה, ואין לו תחליף, ויש להם רק 2 נקודות, ואין להם חלוצים בסגל, ולישראל מלוא הנקודות - זה כן מעניין.

"לא נכנס לסטטיסטיקות האלה. בשורה התחתונה, יש להם שחקנים בליגות טיפה יותר איכותיות מישראל, טיפה. בעוד הם משחקים בבונדסליגה, למיטב ידיעתי מירב שחקני הנבחרת הישראלית משחקים בליגה הישראלית. צריך להיכנס לפרופורציות. להגיד שאנחנו פייבוריטים במשחק זה להיות עיוור. ביום נתון בשורה התחתונה - ואני לא מכין את הקרקע ולא מנמיך ציפיות - הם יותר טובים מאיתנו, מדורגים גבוה יותר, ושיחקו במונדיאל האחרון. להגיד שאנחנו פייבוריטים, ולא משנה מה, זה קצת תלוש מהמציאות. אצטדיון ביתי מלא, פציעות בצד שלהם ויום פחות טוב מצידם, יאזן את הכוחות ויתן לנו יתרון קטן".

אתם באמת בכוננות שיא?

"אני יכול להגיד שהרעב והרצון להעפיל הוא עצום. אנחנו בתור שחקנים, ובכלל כל הנבחרת בתור מערכת, יודעים שלעלות ליורו יהיה באמת הישג. הרעב והאמביציה והחשק להגיע לנבחרת ולתרום ולהשיג את המטרה, הוא גדול ואין דבר שהיינו רוצים יותר מזה. אבל יש נבחרות מאוד טובות בבית הזה, וגם את הנבחרת מהדרג הרביעי (וויילס - ר.ע) מצפים שננצח בקלות למרות שרוב השחקנים שלה מהפרמיירליג".

יש לך רק תשע הופעות בנבחרת הבוגרת. אתה כבר בן 25. מה עצר אותך כל השנים?

"חשבתי שיהיו לי יותר הופעות בנבחרת בשלב הזה. הקריירה שלי התגלגלה ככה שנשארתי במכבי פ"ת שנה או שנתיים יותר מדי וגם כשהלכתי להפועל ת"א, לא הייתה לי עונה טובה וגם לא לקבוצה. לא זומנתי אז וזו הסיבה שמספר ההופעות שלי לא גדול, אבל אני רק בן 25 ואני עדיין בין השחקנים הצעירים בנבחרת".

במשך השנים קשקשו שאתה ודמארי מקבלים זימונים לנבחרת רק בשל האינטרס של הלוזונים לשווק אתכם. סתמתם לכולם את הפה?

"אז קשקשו. סתמנו את הפה כי ככה יצא. קיבלנו את הזימון לנבחרת ואת הזכות לשחק בהרכב וכמובן שרצינו להוכיח את עצמנו. הדבר האחרון שרצינו זה לסתום את הפה לכל החכמים שחשבו שאנחנו בנבחרת בגלל אבי ועמוס. ללואיס פרננדז אפשר לקבוע מי יהיה בנבחרת ומי לא? לאלי גוטמן?"

יש בדור הנוכחי אינספור קשרים התקפיים מצוינים. ורמוט, זהבי, רפאלוב, מליקסון, בוזגלו, חן עזרא. בסוף אתה עולה לפני כל אלו. מנפח את האגו?

"ממש לא. אמנם עליתי בשני המשחקים האחרונים אבל ברוב המשחקים שהייתי חלק מהנבחרת, כל אלה שציינת עלו לפני. אם אתה שחקן שאחרי שני משחקים כבר מתנפח לך האגו, אז האגו הזה יירד מהר מאוד. אני לא חושב שעשיתי יותר מדי, שאני צריך להרים את האף. נבחרת זה מקום שנקבע לפי הכושר הנוכחי שלך ולא לפי עונה שלמה. גם אם אעשה משחק טוב נגד בוסניה, אף אחד לא יודע באיזה מצב אהיה במארס הקרוב (המשחק הבא - ר.ע). הדוגמה הכי טובה זה עדן בן בסט. הוא היה הכי טוב בקמפיין הקודם, ועכשיו לא זומן בכלל. הכדורגל נזיל מאוד".

אפשר להגיד שזרעי החלק הקדמי של הנבחרת - ורמוט, אתה, זהבי ודמארי - נזרעו במשחק הידידות מול הונדורס ביוני, שבו ניצחתם 2-4?

"זה היה משחק טוב שלנו. יש הרבה איזון בין ארבעתנו. אנחנו משחקים יפה ביחד. הרבה דברים יכלו להשתנות, אבל לשמחתי כל הארבעה שמרו על כושר טוב. גילי הוא היחיד שכמעט ולא יצא לי לשחק איתו חוץ מהרביעייה הזו. עם עומר שיחקתי כל הקריירה חוץ מהשנה וחצי האחרונה. לי ולערן יש תיאום מצוין. יש המון איזון בהרכב הזה כי גילי כנף ואני כנף, הוא נכנס יותר לאמצע ואני יותר שומר קו, ועומר יודע לפנות שטחים לערן. כל עוד ארבעתנו בכושר טוב, זה הרכב מצוין".

***

חלק מהגולים שלך מזכירים את אלו של תיירי הנרי. זה שחקן שאתה מעריץ? למדת את התנועות שלו?

"זה שחקן שאני מאוד מעריץ. להגיד שאני מתיימר לשחק כמוהו? אני לא. לפחות לא מעבר לכך שראיתי כל גול שלו בקריירה. אני מנסה לחקות, וזו גם האמת. אם הייתי גם מצליח לחקות אותו, הייתי מזמן משחק בארסנל".

הפכת השנה לשחקן הרבה יותר מסוכן - המגינים כבר לא יודעים איזה צד או איזה רגל לסגור לך. מה עוד אתה רוצה לשפר במשחק שלך בשנים הקרובות?

"גיוונתי מאוד את המשחק שלי בשנתיים-שלוש האחרונות. היום נוח לי לשחק בשני הצדדים ומשניהם להיכנס לאמצע וגם ללכת לקו. זה סגנון המשחק שלי. ברור תמיד שיש לאן לשאוף להשתפר. מאז שהגעתי למכבי, אני מבין את המשחק הרבה יותר טוב. אני עומד טקטית הרבה יותר טוב. זה דברים שפחות לימדו אותי בעבר".

לא היית רוצה שיבוא המאמן שינסה אותך ויאמין בך כחלוץ שפיץ לכל דבר? אתה לא חושב שבאיזשהו מקום אתה מתבזבז על הקווים?

"לא, ממש לא. להגיד שאני מתבזבז זה ממש לא נכון. להבין שבגלל שאני שחקן קו אני לא יכול לייצר מספרים של חלוץ, יהיה הרבה יותר נכון, אבל אני מעדיף ככה".

כשאתה מתחיל דריבל - אתה יודע איך הוא יסתיים? איך תעבור את השחקן? או שהכל זה אינסטינקטים?

"אני משחק מול שחקנים שכבר שיחקתי מולם, אני מכיר אותם ואני יודע מי יותר חזק שאני הולך על הקו ומי יותר חזק כשאני הולך לאמצע. נביא אני לא, אבל אני יודע איך אני רוצה שזה יסתיים. היו לי גולים שידעתי מהרגע הראשון איך הם יראו, אבל זה מצליח אחד ל..."

גוטמן זה מאמן שטיפח הרבה כוכבים ישראלים בשנים האחרונות, רובם משחקים איתך בנבחרת. אתה מרגיש שאתה יכול להשתפר בזכותו, במעט ימי אימון שהוא פוגש אתכם?

"קשה מאוד למאמן שמקבל אותנו לחמישה-שישה ימים לפני משחק, לעבוד ולהכין קבוצה. בשביל זה אנחנו שחקני נבחרת ומקצוענים, ונבחרנו להיות הישראלים הכי טובים בעולם כדי לייצג את הנבחרת והמדינה. ואז, כל אחד עושה את ההתאמות".

קבל שלושה חלומות, דרג אותם מהקטן לגדול ביותר: לשחק עם מכבי ת"א בליגת האלופות; לשחק עם הנבחרת ביורו 2016 בצרפת; לצאת לשחק באחת הליגות הגדולות באירופה.

"לא יכול. רוצה את שלושתם באותה מידה. אם תשנה טיפה את השאלה, התשובה שלי לא תשתנה. לא יכול להצביע לך על חלום יותר גדול".

מי השחקן הכי טוב ששיחקת איתו עד היום?

"יש כמה. יש המון שחקנים טובים ששיחקתי איתם. קשה לי להצביע על אחד. יש את מראד מגמדוב, שחקן ברמות הגבוהות, יש את יוסי בניון, יש את עומר דמארי, יש את ברק יצחקי שהוא הכי כשרוני ששיחקתי איתו, יש את ערן זהבי, יש את גל אלברמן".

כיכבת בשני המשחקים הראשונים בקמפיין. קונה להיות גרוע הפעם בשביל ניצחון 1-0 קטן שלנו?

"חד משמעית, כן".