"סלון המרכז" בקשיים; תדיראן וברימאג יפרישו מיליוני שקלים

לפי הערכות, כמעט כל יבואניות ויצרניות מוצרי החשמל בשוק נמצאות בחשיפה לחנות, שהיקף חובותיה לספקים עומד על 30 מיליון שקל

התחרות הגוברת בענף מוצרי החשמל וההאטה במשק מכות ביבואניות ובלקוחות המפיצים את מוצריהן. אחת הלקוחות - חנות החשמל והאלקטרוניקה "סלון המרכז" הפועלת בתל-אביב, צפויה להסב הפסדים מצטברים לחברות הפועלות בענף, שעלולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים, אחרי שנקלעה לקשיים.

מחזור מכירותיה השנתי של "סלון המרכז" הגיע לכ-40-50 מיליון שקל, וההיקף הכולל של חובותיה לספקים עומד על כ-30 מיליון שקל.

החברות תדיראן הולדינגס וברימאג עדכנו היום (א') כי בעקבות קשיים כלכליים שאליהן נקלעה "סלון המרכז" והסדר חוב שהיא מנסה לקדם בעקבות כך, הן צפויות לספוג הפסד של כ-6 מיליון שקל - כמחצית הסכום כל אחת, וזאת בגין הפרשה לחובות מסופקים.

תדיראן הולדינגס כבר עדכנה בדוחות הרבעון השלישי של השנה, שפרסמה לפני כמה ימים, כי הפרישה לחובות מסופקים כ-7 מיליון שקל בחודשים האחרונים, בגין חובות לקוחות שגבייתם מוטלת בספק - קפיצה של 80% ביחס להפרשות שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד, המיוחסת בעיקרה ל"סלון המרכז".

בשבוע שעבר כינס עו"ד תדהר צור, המייצג את "סלון המרכז" שבבעלות חיים רחימי, אסיפת נושים. לדברי אחד הנוכחים באסיפה, עו"ד צור מסר כי לחברה יש חובות בהיקף של כ-40 מיליון שקל, עיקרם לספקים והיתרה לבנקים ולגופי מימון נוספים.

לדברי הגורם שנכח באסיפה, עו"ד צור מסר כי מספר גורמים הביאו למצבה הנוכחי של החברה, ובכללם הידרדרות שנמשכה שנים, מלאי שנעלם מהחברה ובעקבותיו הוגשה תלונה במשטרה, וכן ההחלטה של לקוח גדול מעזה להפסיק את העבודה עם החברה בעקבות מבצע "צוק איתן" (ההערכה היא כי היקף המכירות לאותו לקוח הגיע לכ-20 מיליון שקל בשנה).

אחד הספקים אמר היום ל"גלובס" כי "'סלון המרכז' היה אחד השחקנים החזקים והאמידים בשוק".

חברת "סלון המרכז" סירבה להגיב לדברים.

נמשכת המגמה השלילית מ-2013

קריסתה של "סלון המרכז" מגיעה, כאמור, על רקע החולשה המאפיינת את פעילות יבואניות מוצרי החשמל. בסיכום הרבעון השלישי של השנה הצליחה הנפגעת העיקרית מהפרשה עד כה - תדיראן - לשמור על יציבות בהכנסות, שעמדו על 239 מיליון שקל; אולם הרווחיות התפעולית שלה נשחקה והרווח הנקי שלה ירד בכ-10% ל-13 מיליון שקל.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הכנסות תדיראן, הנמצאת בשליטת משה ממרוד, נשחקו ב-11% ועמדו על 599 מיליון שקל, ורווחיה צנחו ב-39% ל-20 מיליון שקל.

בתדיראן, המייבאת ומשווקת בין היתר את מוצרי תדיראן, אמקור, קריסטל ובלומברג, מייחסים את התוצאות השליליות לכמה גורמים, ובהם חולשה כללית בענף מוצרי החשמל בישראל והתחרות בענף.

בנוסף מזכירים שם את השתתפות החברה במכרז לגריטת מקררים ישנים ב-2013, שתרם להכנסותיה אשתקד, מעבר ליבוא מקררים תחת המותג "אמקור" מספקים שונים והיערכותה להפסקת פעילות הפצת מוצרי המותג AEG.

הנפגעת הבורסאית השנייה מקריסת "סלון המרכז" - ברימאג (יחד עם החברה-הבת ישפאר) - שעם מותגיה המרכזיים נמנים LG, בקו, קנווד והובר, טרם פרסמה את דוחות הרבעון השלישי. את מחצית השנה הראשונה של 2014 סיכמה החברה עם שחיקה של 19% בהכנסותיה, שהגיעו ל-272 מיליון שקל.

למרות החולשה במכירות, בסיכום מחצית השנה ברימאג, שנמצאת בשליטת משפחת זילברשטיין, נהנתה מרווח חד-פעמי של 42 מיליון שקל (לפני מס) ממכירת פעילות האנרגיה הסולארית שלה (ברימאג אנרגיה) לחברת הנדל"ן אספן, כך שרווחיה למחצית השנה זינקו כמעט פי 4, ל-30 מיליון שקל.

החולשה המסתמנת מתוצאות יבואניות המוצרים ב-2014 ממשיכה את המגמה השלילית ב-2013, שבסיכומה סבלו מרביתן מירידה דו-ספרתית ברווחיות ומשחיקת הרווחיות התפעולית.