ייצוגית: "תנובה גובה מחיר מופרז על גבינה צהובה באריזה"

בתביעה, בסך 800 מיליון שקל, נטען כי תנובה גובה עבור גבינות צהובות מתוצרתה מחיר מופרז בניגוד להוראות הממונה על ההגבלים - "והכול תוך ניצול לרעה של מעמדה כבעלת מונופולין מוחלט בשוק הגבינות הצהובות"

קרב הצרכנים עולה שלב: מספר שנים לאחר ששככה סערת הקוטג', מאיים להגיע מוצר חלב נוסף לדיון ציבורי. הפעם מדובר בגבינה צהובה.

בשבוע שעבר (ב') הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד תנובה על סך 800 מיליון שקל בגין הפקעת מחירי הגבינה הצהובה.

בתביעה נטען כי חברת תנובה גובה עבור גבינות צהובות מתוצרתה מחיר מופרז המשקף רווחיות בלתי הוגנת, בניגוד להוראות הממונה על ההגבלים העסקיים, "והכול תוך ניצול לרעה של מעמדה כבעלת מונופולין מוחלט בשוק הגבינות הצהובות".

בתביעה, שהוגשה על-ידי איש העסקים אמיר יוסף ברוט, באמצעות עו"ד איל גולדנברג, נטען כי ישנם פערי מחיר משמעותיים בין גבינה צהובה הנמכרת במעדנייה והנפרסת לפי בקשת הלקוח - לבין גבינה צהובה ארוזה מראש הנמכרת על המדף.

לטענת התובע, מחירה של הגבינה הארוזה גבוה בהרבה מהגבינה הנפרסת לפי בקשת הלקוח, וזאת למרות שמדובר באותו מוצר בדיוק.

"תנובה מנצלת לרעה הן את מעמדה בשוק הגבינה והן את העובדה שבחלק גדול מנקודות המכירה אין מעדנייה (כלומר, אין אפשרות למכור לצרכן גבינות 'פרוסות')", נטען.

בינואר 2014 עודכן ונכנס לתוקף צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מחירים מירביים לחלב ומוצריו). הצו מתייחס לשני סוגי גבינה צהובה - "עמק רגילה" (להבדיל מ"עמק לייט") ו"גלבוע". צו הפיקוח מתייחס לחריץ גבינה ביחידה של 1 ק"ג, הנפרס לפי בקשת הלקוח, והנמכר במעדניות ובמרכולים גדולים לפי משקל. לפיכך, צו הפיקוח לא מתייחס לגבינות צהובות באריזה, ולפי הנטען בתביעה עובדה זו מאפשרת לחנויות לגבות מחירים מופרזים על גבינות מסוג זה.

לטענת התביעה, "מחיר הגבינה הצהובה הארוזה מראש אינו מפוקח, ובפועל הוא גבוה בהרבה, למרות שמדובר לכל היותר באותו מוצר בדיוק, וניתן אף לאמור מוצר נחות יותר".

בתביעה מצוין כי המוצר הארוז מראש נחשב "נחות יותר", כיוון שבמעדנייה הלקוח יכול לבקש לקבל כל כמות שירצה ללא הגבלה, וכן לבקש שהפרוסות יהיו עבות או דקות יותר, לפי טעמו. כפועל יוצא מכך, לטענת התובע, כשמדובר בגבינה ארוזה מראש, מקבל הלקוח גם מוצר פחות טוב וגם במחיר מופקע - רק משום שסוג הגבינה "הארוז" לא כלול בצו הפיקוח.

בנוסף לצו הפיקוח, באפריל 2014 קבע הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי מחיר המגלם רווח של יותר מאשר 20% מעלות הייצור בפועל הוא מחיר המגלם רווחיות בלתי הוגנת. בהתאם לקביעה זו, נטען בתביעה, תנובה מפרה את הוראות הממונה ומוכרת גבינה צהובה ארוזה ברווח של 50% ואף 70%.

כך, לדוגמה, בהתאם לאחת מחשבוניות הקנייה של גבינה צהובה שצורפה לכתב התביעה, עולה כי מחירה של גבינה צהובה במעדנייה עמד ביולי 2013 על 4.596 שקלים ל-100 גרם, ואילו מחירה על המדפים היה 7.775 שקלים - היינו פער של כ-69%.

בהתאם לחשבונית קנייה נוספת, עולה כי מחירה של גבינה צהובה ארוזה מסוג "עמק" באוקטובר האחרון עמד על 7.75 שקלים ל-100 גרם, ומחירה של גבינת "גלבוע" עמד על 6.70 שקלים - מחירים המשקפים פערים של 70% ו-55% (בהתאמה) מעל המחיר המפוקח, כנטען בתביעה.

לפי תחקירים שפורסמו בעבר ב"גלובס", תלונות צרכנים הובילו לחשיפת בעייתיות במכירת גבינה צהובה באריזה. בפברואר 2013 עלו תלונות של צרכנים, לפיהן ישנו מחסור חמור על המדפים ברשתות בגבינות "עמק" ו"גלבוע" שבפיקוח, לעומת שפע של גבינות ארוזות שלא בפיקוח.

מחברת תנובה טרם הוגשה תגובה לתביעה.