פנייה ל-8,000 משפחות שמתפרקות, פוגעות בילדים ומתרוששות

מדי יום אני פוגש בזוגות שהחליטו להתגרש, כל זוג ממניעיו ■ לא חייבים לעשות זאת בכאב תוך הוצאות כספיות מופרזות לחלוטין על ההליך המשפטי

גירושין /  צילומים: גלובס tv
גירושין / צילומים: גלובס tv

כואב לי. באמת. מדי יום אני פוגש בזוגות שהחליטו להתגרש, כל זוג ממניעיו. הבחירה בהליך גירושים לעולם אינה קלה וכרוכה בהתמודדות רגשית וכלכלית מורכבת, במיוחד כשמעורבים ילדים בהליך.

עם זאת, אנשים לא מבינים לפעמים שגירושים יכולים להיות פתרון טוב למצב גרוע. אל תתבלבלו: הליך הגירושים עצמו אינו הבעיה, כי אם (בדרך-כלל) הפתרון. בני זוג שמנהלים חיי משפחה וזוגיות לא מאושרים, שבוחרים להיפרד כדי לנסות למצוא אושר להם ולילדיהם - המחשבה על כך דווקא מעוררת תקווה לעתיד טוב יותר.

אלא שעל כל זוג שמגיע להליך גישור ומסיים את מערכת היחסים בצורה הוגנת ונכונה על אף הקשיים והכאבים, יש שלושה זוגות של חכמי חלם. אין לי טענה כלפי חכמי החלם, זה מה שהם יודעים, זה מה שהיועצים שלהם יעצו להם, אבל לא הרמתי את הידיים מלנסות לשנות את בחירותיהם הגרועות.

אגדה ידועה מספרת על גשר רעוע בעיר חלם שבשל מצבו הפיזי הירוד גרם לפגיעות בגוף של כל מי שחצה עליו. ילד אחד קיבל מכה בברך, סבל שסחב שק קמח הפיל אותו בגלל תזוזת הגשר. הקש ששבר את גב הגמל היה מקרה בו סוחר עשיר נפל לנהר כי סוסו נבהל מעץ שנשבר על הגשר. במשך 10 ימים ו-10 לילות ישבו וחשבו חברי מועצת חכמי חלם, והגיעו לפתרון שחייב הקמת מפעל בנייה שכמוהו לא נראה. הם גייסו כסף רב והקימה ליד הגשר הרעוע... בית-חולים מפואר. כך, בכל פעם שתושב חלם נפצע בניסיון לעבור על הגשר הרעוע, הובילו אותו מיד לבית-החולים החדש והמפואר, שם קיבל טיפול רפואי ראוי. והנה, ככל שעבר הזמן ומספר הפצועים עלה - ראו החלמאים בכך הוכחה לנחיצותו הרבה של בית-החולים ומשנה תוקף להחלטתם הנבונה.

בחזרה לענייננו: לפני כשבוע פרסמה הכנסת אומדן של עלות הצעת החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה. האומדן מציג נתונים מדהימים, אך בעיקר מעציבים. מתוך 11,500 זוגות שפתחו תיק חדש בנושא גירושים, 8,000 משפחות טופלו ביחידות הסיוע על-ידי עובדים סוציאליים ופסיכולוגיים.

משמעות הדבר היא שבעוד ש-3,500 זוגות מתגרשים בהסכמה ומגיעים להסכם גישור גירושים אצל מגשר - 8,000 זוגות שוכרים עורכי דין, מגישים כתבי תביעה והגנה, על כלל המשמעויות הנלוות מהגשת המסמכים האלה. כלומר - החרפת הסכסוך בין בני הזוג, פגיעה בילדים והוצאות כספיות אדירות. מישהו אמר "בית-חולים"?

הגשר הרעוע של חכמי חלם משול למערכת המשפטית שלנו - לא בשל כוונה רעה של מי מהגורמים הפועלים, אלא בשל טבעה של המערכת, על גורמיה השונים שמביאים להחרפת סכסוכים. יחידות הסיוע משולות לבית-החולים שהוקם ממש ליד הגשר הרעוע.

עם זאת, ובניגוד לנעשה בחלם, נבנה כאן בשנים האחרונות גשר נוסף, ממש ליד הגשר הרעוע ובית-החולים המפואר הצמוד לו. גשר זה מאפשר לכולם לחצות את הנהר הגועש, הרועש והמסוכן בבטחה, ללא פגע וללא שימוש בשירותי בית-החולים המפואר. זה הזמן להתחיל להשתמש בו, בגשר החדש.

■ יניב שוורצמן, מגשר בכיר, יו"ר לשכת המגשרים בישראל, עומד בראש הבית לגישור ויישוב סכסוכים.