האם תישלל התמיכה מסינמטק ת"א בעקבות פסטיבל הנכבה?

השרה לימור לבנת למשרד האוצר: "קיים חשש שלפיו הסינמטק פעל בניגוד לחוק והוציא הוצאות עבור פעילות שהיא במהותה ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל"

לימור לבנת / צלם: תמר מצפי
לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

רגע לפני פתיחת פסטיבל "48 מ"מ": הפסטיבל הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה" - פסטיבל קולנוע המציג את הצד הערבי בסכסוך החל מ-1948, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב בסינמטק תל-אביב, החליטה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, לפעול על מנת שהפסטיבל לא יתקיים שוב.

בתחילת השבוע פנתה לבנת למשרד האוצר בבקשה לבדוק שלילת תמיכה מסינמטק תל-אביב, תחת הנימוק כי קיים חשש שלפיו הסינמטק פעל בניגוד לחוק והוציא הוצאות עבור פעילות שהיא במהותה "ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל".

הפסטיבל מתקיים בהפקת ארגון "זוכרות", ויוקרנו בו סרטי קולנוע העוסקים בנכבה הפלסטינית ובשיבת הפליטים, לצד הקרנת סרטים מהעולם, וכן סרטים קצרים חדשים ומקוריים שהופקו במיוחד לרגל האירוע על ידי יוצרות ויוצרים פלסטינים וישראלים.

בהודעה שהוציאה אמש לתקשורת, כתבה השרה לבנת כי "זהו מצב בלתי סביר בעיניי שגוף הנתמך על ידי מדינת ישראל יאפשר לקיים בין כתליו פסטיבל שלם המוקדש כל כולו להטפה כאילו יום הקמת מדינת ישראל הוא יום אבל. לא ייתכן שהמדינה תישא בעלויות המימון של גוף המעודד דיון במה שמכונה על ידי הפלסטינים 'זכות השיבה' שמשמעותה שלילת המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

באותה הודעה מצוטטת היועצת המשפטית של משרד התרבות, אשר לדבריה "פסטיבל הקולנוע של 'זוכרות' מתקיים סביב כ"ט בנובמבר, במלאת 67 שנה להחלטת האו"ם על תוכנית החלוקה בשנת 1947. תוכנית החלוקה קיבעה את רעיון החלוקה וההפרדה בין יהודים לערבים בארץ ומהווה צומת מרכזית בסכסוך המתמשך ובהפיכתם של מאות אלפי פלסטינים לפליטים. הפסטיבל מתקיים בשיתוף עם עמותת 'זוכרות', אשר עוסקת ב"בהטמעת נושא הנכבה בתודעת היהודים בארץ". לפי אתר העמותה: "נכבה" היא מילה בערבית שפירושה 'אסון גדול' או 'קטסטרופה'. הנכבה היא ההרס, הגירוש, הביזה, מקרי הטבח והאונס של תושביה הפלסטינים של הארץ ומניעת שיבתם של הפליטים הפלסטינים עם תום המלחמה במטרה להקים את המדינה היהודית".

מסינמטק תל-אביב טרם נתקבלה תגובה.