ליידרמן: "נפילת הנפט תחסוך לנו 4 מיליארד דולר בשנה"

פרופ' ליאו ליידרמן: "המשק הישראלי צומח. אנחנו לא במיתון ולא בדרך לשם. אבל הצמיחה היא מדשדשת. 2.8% בשנה הקרובה, סביר להניח שתהיה האצה מסוימת בשוק הבנייה, גם הקונים הבינו שאין טעם לחכות"

ליאו ליידרמן / צלם: תמר מצפי
ליאו ליידרמן / צלם: תמר מצפי

"ירידת מחירי הנפט בעולם זה חדשות טובות למשק הישראלי, בתקופה שהכלכלה שלנו מדשדשת. לא רק כתוצאה מ'צוק איתן', זה היה עוד קודם. ירידה כזו תחסוך לנו 4 מיליארד דולר לעודף בחשבון השוטף ממאזן התשלומים שלנו". כך אמר היום פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, במושב תחזיות אנרגיה 2015, בכנס אנרגיה ובטחון של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה.

כיום, בזמן שהצרכן האמריקאי הולך לתחנת דלק ונהנה מירידה של 25%, הצרכן הישראלי רואה רק 7% וזה כתוצאה מהמיסוי הגבוה. אני חושב שהדיון במיסוי צריך להיות רחב יותר. הגיע הזמן לעשות רוויזיה כוללת של מערכת המס בישראל שלוקחת בחשבון את הנושא החברתי וחלוקת ההשקעות, אמר ליידרמן.

בהתייחסות לתגליות הגז הטבעי אמר ליידרמן כי מדובר בחדשות מאוד טובות מבחינת המשק הישראלי. "לפעמים אני תחת הרושם שכאן אנחנו יותר עסוקים באיך לחלק את העוגה מאשר באיך להגדיל אותה. אני לא מזלזל בשאלות החשובות של תמלוגים ומיסוי ומונופול וכו, אלה שאלות לגיטימיות. אבל בואו לא נתעלם מהעובדה שמה שצריך כדי שמשק הגז יצליח זה זרם השקעות של בין 7-9 מיליארד דולר ללויתן ותמר. יש לזה השפעה ברמה הגיאופוליטית. אנחנו צריכים להיות מוכנים לשלב הראשון של לוויתן ב-2018".

"עיקר הבעיה הוא הנושא של אי הוודאות הרגולטורית. המשקיעים מחו"ל לא יודעים היום מה כללי המשחק, מיסוי, תמלוגים. זכותם של קובעי המדיניות לקבוע את הכללים. אבל מהרגע שהם נקבעו - תן למגזר הפרטי לעבוד. מה שיקרה ב-2017-18 תלוי במה שיקרה בחודשים הקרובים. אני מקווה שמישהו יתעורר ותהיה פה התקדמות לקביעת כללי משחק".

"אנחנו לא במיתון ולא בדרך לשם"

בנוגע למצב המשק אמר ליידרמן כי "המשק הישראלי צומח. אנחנו לא במיתון ולא בדרך לשם. אבל הצמיחה היא מדשדשת. 2.8% בשנה הקרובה, סביר להניח שתהיה האצה מסוימת בשוק הבנייה, גם הקונים הבינו שאין טעם לחכות".

"ההערכה שלנו בבנק הפועלים היא שירידת המחירים בישראל היא לא דיפלציה סוג יפן. המשק צומח, הוא יכול היה לצמוח ביותר. ירידות המחירים קשורות לדפלציה עולמית. גם לאחר מכן, העולם הפיננסי ימשיך להיות עולם של ריביות נמוכות, ולפי הערכתנו זה לא ישתנה ב-2015-16".

לגבי הדולר אמר ליידרמן כי "יש המשך של פיחות השקל שמקורו בהתחזקות הדולר בעולם. גם מקומות שקטים כמו שוויץ עברו פיחות אל מול הדולר בשנה האחרונה. אין לנו סיפור של קרנות גידור, מרבית המשקיעים הזרים עסוקים בתורכיה. גם כאשר השקל הגיע ל-3.99 שקלים לדולר זה לא בגלל חוסר נזילות או פאניקה ובריחית כספים מהארץ".

"כשגיבשנו תחזית של צמיחה בשנה הקרובה מתחת ל-3%, לא לקחנו בחשבון הקדמת הבחירות. מצד שני, הבעיה בתחום קבלת החלטות והיישום שלהן מלווה אותנו כבר תקופה מסוימת. אחרת היינו רואים פה הרבה השקעות ריאליות. נמתין לראות מי הממשלה החדשה, נקווה שהיא תצא כמה שיותר מהר עם איזושהי אסטרטגיה ונדע מה כללי המשחק ונוכל לשחק בו כמו שאנחנו יודעים", סיכם ליידרמן.