האם הדרמה בקבוצת אלון תגרום לשינוי במערך הפרסום שלה?

השתלטות של שרגא בירן עשויה לדחוק את שטרית מדיה גרופ החוצה, ואילו השתלטות של דודי ויסמן עשויה לחזק את המשרד משמעותית ■ רות שטרית: "אני לא מודאגת"

דודי ויסמן רות שטרית / צילום: איל יצהר
דודי ויסמן רות שטרית / צילום: איל יצהר

למשבר בקבוצת אלון, שעליו דווח אמש (ג') ב"גלובס", עשויות להיות השלכות גם על ענף הפרסום. הרחקתו המסתמנת של דודי ויסמן מהניהול השוטף של הקבוצה עשויה להוביל גם לפרידה ממשרד הפרסום שטרית מדיה גרופ, שמנהל את חלק הארי של תקציבי הפרסום שלה, ואולי גם ממשרד הפרסום מקאן-אריקסון המנהל את יתרתם.

היקף הפרסום של קבוצת אלון עמד בשנה האחרונה על כ-10 מיליון דולר במחירים ריאליים, שהתחלקו בין שטרית מדיה גרופ למקאן. מקאן עם כ-5 מיליון דולר תמך ברשתות YOU ומגה, ושטרית עם כ-4 מיליון דולר תמך במגה בעיר, יו-פון, כפר השעשועים ועוד.

הסכנה הגדולה כרגע מרחפת מעל שטרית מדיה גרופ, שכן רות שטרית, בעלת המשרד, נחשבת מזה שנים ארוכות לאשת סודו של דודי ויסמן. דרכם המשותפת החלה ב-1985, עת הפעיל ויסמן 3 תחנות דלק בלבד. עם השנים התהדק הקשר, וכחלק מהעבודה המשותפת מטפל משרדה גם בתקציבי פרסום אחרים של החברות שבבעלותו. מאז רכש ויסמן את רבוע כחול, הפכה שטרית לחלק ממערך הפרסום של הקבוצה, והיא מבצעת לא מעט מהקמפיינים שלה. בנוסף מטפל המשרד בתקציבי דור-אלון, יו-פון, נעמן וורדינון.

עם זאת, נראה כי שטרית הייתה מודעת היטב לסכנה שבהישענות על לקוח עוגן אחד, ועשתה מאמצים רבים לעשות קפיצת מדרגה בפן המקצועי ולגייס גם תקציבים אחרים. כחלק ממהלכים אלה היא צירפה למשרד והפכה לשותף את גיא וינברגר, איש אסטרטגיה עם ניסיון ניהולי במשרדים כמו זרמון גולדמן ו-y&r ישראל. הניסיונות לגוון בתמהיל הלקוחות כללו צירוף לקוחות כמו מיכל נגרין או ריטייל 3000.

כאמור, את תקציבי רבוע כחול חולקת עם שטרית מדיה גרופ קבוצת מקאן-אריקסון. בנוסף מטפלת קבוצת מקאן מתחילת השנה בכל תקציב המדיה של הקבוצה, זאת לאחר שהשנה הועברו לקבוצה גם תקציבי המדיה של המותגים שעליהם אחראי משרד הפרסום שטרית מדיה גרופ, שנרכשו בעבר על-ידי חברת המדיה יוניון.

הקמפיינים של מגה בעיר באמצעות שטרית מדיה גרופ מתמקדים בתקופה האחרונה בהצגת "אנשים אמיתיים", תוך ניסיון לשכנע את הצרכנים כי מיותר לצאת מחוץ לעיר כדי לקנות ברשתות הדסקאונט, כיוון שהפקקים והקניות הלא מתוכננות גובים אף הם מחיר. המשרד גם אחראי לקו הפרסומי של יו-פון בכיכובו של השחקן גורי אלפי.

מקאן-אריקסון עומדים מאחורי הקמפיין בכיכובו של יעקב כהן לרשת YOU.

במקרה שהשליטה בקבוצת אלון תישאר בידי שרגא בירן, ייתכן כי שטרית תשלם את מחיר הקשר והנאמנות לויסמן ותיאלץ להיפרד מהתקציבים. עם זאת, בשוק יש הגורסים כי המשבר הנוכחי בין בירן לויסמן ופיטוריו של ויסמן מתפקיד הניהול, הם חלק ממהלך תקשורתי שנועד להביא את ויסמן לרכוש את חלקו של בירן כחלק מתהליך התמחרות.

במקרה שתיאוריה זאת תתברר כנכונה, וויסמן יישאר בעל מניות, הרי ששטרית עשויה להתחזק אף יותר.

רות שטרית מסרה בתגובה: "אני לא מודאגת".

תקציב הפרסום - קבוצת אלון
 תקציב הפרסום - קבוצת אלון