"לציבור נמאס מהגופים הגדולים, יש הרבה לקוחות שבויים"

רמי דרור, מנכ"ל בית ההשקעות הלמן אלדובי: "אין ספק שעולם הפנסיה מאופיין בריכוזיות מאוד מאוד גדולה" ■ אמיל וינשל: "אל תחכה לרגולטור שידאג לך. הרגולטור סוגר את השוק ולא פותח את השוק"

בורסה דולרים מטח  חדר מסחר וול סטריט  תחזית גרפים / צלם: thinkstock
בורסה דולרים מטח חדר מסחר וול סטריט תחזית גרפים / צלם: thinkstock

"בעידן וברוח הציבורית שקיימת כיום נראה לי שלציבור הרחב נמאס מהגופים הגדולים, שנתפסים במידה מסוימת כגופים קרטליסטים שכאלה, כך שצריכים את הגופים הרזים, הקטנים והזריזים יותר. רואים את זה גם בעולם של הבנקים ובעולמות נוספים". כך אמר היום אמיל וינשל, מנכ"ל קבוצת הביטוח הבינונית בגודלה - איילון, בוועידת עדיף לביטוח ופיננסים, שמסמן את החברה שבניהולו כחלופה לקבוצות הביטוח והפנסיה הגדולות.

רמי דרור, מנכ"ל בית ההשקעות הלמן אלדובי, אמר כי "אין ספק שעולם הפנסיה מאופיין בריכוזיות מאוד מאוד גדולה. אם זה לא יטופל על ידי הרגולטור, נמצא את עצמנו בעתיד עם ארבעה שחקנים גדולים בלבד".

על הדברים הללו אמר וינשל כי "אל תחכה לרגולטור שידאג לך. הרגולטור סוגר את השוק ולא פותח את השוק. יש הרבה מאוד לקוחות שבויים ואני אחד מהם. הרגולטור נתן פרס לחברות הגדולות כשביטל את הבטחת מקדם תוחלת החיים בפוליסות ביטוחי החיים כבר מגיל תחילת החיסכון מבלי שאיפשר ניוד של הפוליסות".

גיל יניב, משנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת החיסכון לטווח ארוך בקבוצה, השיב לו כי "יש רזרבות גדולות על הפוליסות הללו והעברתן ל פוליסות עם מקדם מובטח אליכם גדול עליכם". הוא הוסיף כי "התחרות בשוק לא מאוזנת: בין התיק הישן לתיק החדש, בין לקוחות גדולים לקטנים. המודל הכלכלי לא פשוט ובחלקו ממומן על תיק העבר. אינטרס הלקוחות הוא שלא יהיה מוצר פנסיוני אחד", אמר והוסיף ביחס לפוליסות ביטוחי החיים הישנות כי בעבר הפוליסות "באמת היו מסובכות ואיש לא הבין אותן".

הוא ציין בין היתר שהמוצרים הפנסיוניים כיום יותר שקופים וצריכים להיות יותר שקופים ויעילים וזה יבוא באמצעות הדיגיטציה והסטנדרטיזציה תוך שאמר כי "הקמת בק אופיס ענפי יסייע לחברות. הדרך היחידה לגרום לשוק תחרותי עם רמת שירות גבוהה היא למשל איחוד מערכים תפעוליים". הוא גם קרה להחזיר לשוק אפשרות להבטחת מקדם תוחלת חיים, "הגם שאני מבין את חשש האוצר מלקחת התחייבות מלאה על ידי האוצר. אבל יש ספקטרום באמצע, בין הבטחה מלאה מחברת הביטוח לאי הבטחה בכלל".

יניב הוסיף כי "אין ספק שמגדל צריכה לעמוד על כמה רגליים ולא להסתמך רק על הביטוח הפנסיוני שנמצא תחת כמה איומים. אחד הכיוונים שזיהינו לעתיד הוא הגיל השלישי - אנו הרבה יותר חברת פנסיונים מאשר חברה לעמיתים פעילים מכפי שהיינו לפני כ-15 שנה". וינשל ציין עוד כי "אנו לא חברה של פנסיונרים, חלק ניכר מלקוחותינו הוא לקוחות צעירים ואנו רואים את העתיד בזה. המוצר העתידי יהיה מצומצם בהרבה עם מחירים נמוכים יותר בגלל המציאות בשטח".

דרור התייחס בדבריו למיזוג שהוביל בהלמן אלדובי ואמר ביחס לשוק הפנסיוני-פיננסי ש"אין לי ספק שיהיו עוד מיזוגים בשוק בשנים הבאות".

בכנס השתתף גם אריק יוגב, מנכ"ל פסגות ביטוח, גמל ופנסיה, אמר כי "המדינה היא זו שצריכה להיות אחראית על החיסכון הפנסיוני והיא צריכה לדאוג שאזרחיה יחסכו. על המדינה להפסיק לדבר על חינוך פיננסי ולהתחיל לעשות חינוך פיננסי. הציבור צריך להבין משמעות של תהליכים כלכליים. יש לעוד הגדלת חיסכון ואי שימוש בו לפני הפנסיה. הגיע הזמן לטפל מחדש בכל נושא הפטור לפיצויים".

משה מורגנשטרן, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים וראש אגף ביטוח חיים בחברה, אמר כי "בעולם של דמי ניהול נמוכים אנו עסוקים בניהול כסף ולא בניהול סיכונים". דורון גינת, משנה למנכ"ל הראל וראש חטיבת חיסכון לטווח ארוך בחברה, התייחס בין היתר למודל הצ'יליאני שעומד להיות מיושם בישראל, ואמר כי צריך להיזהר. "טוב שהמודל לא הוחל כבר לפני 7 שנים כי אז חוסכים רבים היו מאבדים תשואה גבוהה", אמר גינת והוסיף שאחת הבעיות במודל נוגעת לכך ש"אין כמעט מצטרפים לקופות הגמל, שמיעוט החוסכים עלול לפגוע בניהול ההשקעות".

בנוגע לפנסיה חובה לעצמאים אמר רג'ואן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, כי "הגענו להסכמות על נתאים לחובת החיסכון הפנסיוני לעצמאים, אך ברגע האחרון העצמאים התחרטו וקיבלו רגליים קרות. הם רצו לחבר זאת לנושאים נוספים כגון דמי אבטלה". עוד הוסיף כי "האסימון צריך ליפול אצל היצרנים לפתח מוצרים נוספים", אמר אגב הטענות כי הרגולציה הובילה לשוק של מוצר פנסיוני אחד (פנסיה).

נבחרי השנה של עדיף והוקרה למנחם קלי וזאב אבן חן

במסגרת ועידת עדיף הוכרזו נבחרי השנה של עדיף בענף הביטוח לשנת 2014, בשיתוף עיתונאי הביטוח ופיננסים ובהתבסס על ניתוח מקצועי שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט. חברת הביטוח הפנסיוני של השנה הינה מגדל, כשחברת איילון זכתה בחברת ביטוח האלמנטר של השנה. הראל זכתה בחברת ביטוח הבריאות כשסוכנות הביטוח אגם לידרים זכתה בסוכנות הביטוח בבעלות חברת ביטוח, וסוכנות יונט (Unet) זכתה בסוכנות הביטוח העצמאית.

כמו כן, בית ההשקעות אלטשולר שחם זכה בתואר גוף הגמל וההשתלמות של 2014, כשקרן הפנסיה של פסגות קיבלה את תואר קרן הפנסיה בבעלות בית השקעות של השנה, כשמנוה מבטחים זכתה בתואר קרן הפנסיה בבעלות חברת ביטוח של 2014. בנוסף, מערך ייעוץ פנסיוני בבנקים הלך לידי בנק דיסקונט, כשלמוצר השנה נבחר כתב השירות רפואה אישית של מגדל, כשבית ההשקעות פסגות הוביל את המהלך החדשני של השנה כשהקים את מרכז הידע לחינוך פיננסי.

במהלך ערב הוועידה נערך גם טקס מפעל חיים למנחם קלי, מייסד ויו"ר קבוצת קלי. הוקרה נוספת נערכה לזאב אבן חן, המנכ"ל היוצא של איגוד חברות הביטוח והתאחדות חברות ביטוח החיים, שיפרוש מתפקידיו בתחילת 2015 לאחר שנים רבות.

בין באי הוועידה והמברכים של קלי היו ד"ר דוד קליין (לשעבר נגיד בנק ישראל), דורית סלינגר (המפקחת על הביטוח), יוג'ין קנדל (יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית), דוד ברודט (יו"ר בנק לאומי) ואיתן רף (לשעבר יו"ר לאומי), ידין ענתבי (משנה למנכ"ל בנק הפועלים ולשעבר המפקח על הביטוח), אהרון פוגל (ששימש בין היתר כיו"ר מגדל), עופר אליהו (מנכ"ל מגדל), איזי כהן (מנכ"ל כלל ביטוח), אביגדור קפלן (לשעבר מנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח), חיים רומנו (מנכ"ל פרטנר), עקיבא מוזס (מנכ"ל כיל לשעבר), ארי קלמן, מוטי רוזן ויהודה בן אסאייג (ממנורה מבטחים), אתי אלישקוב (מנכ"לית הכשרה ביטוח), גיל ספיר (מנכ"ל שירביט), אמיל וינשל (מנכ"ל איילון), אריה אברמוביץ (נשיא לשכת סוכני ביטוח) ובכירים רבים נוספים. על הבמה עלו בין היתר איזי כהן וחיים רומנו, שבירכו באופן אישי את מנחם קלי.