הערכות: לאומי ימכור את החזקותיו בקנון בשנה הבאה

פיצול מניות קנון וחלוקתן לבעלי מניות החברה לישראל, צפוי להביא לגידול בהון העצמי של הבנק, שמחזיק ב-18% ממניות החברה לישראל

השלמת הפיצול של חלק מנכסי החברה לישראל לחברת קנון צפויה להביא לגידול בהון העצמי של בנק לאומי, המחזיק ב-18% מהחברה לישראל. כמו כן, לפי הערכות, בבנק לאומי לא מתעניינים בהשקעה בקנון, וצפויים למכור את המניות שלה ככל הנראה כבר בשנה הבאה, מה שעשוי להביא לרווחים לא מבוטלים לבנק.

בשבועיים הקרובים אמורה החברה לישראל להשלים את תהליך פיצולה, ורישומה למסחר של חברת קנון בבורסה בארה"ב. בקנון ירוכזו חלק מהחזקותיה של החברה לישראל, ביניהן צים, איי.סי פאואר וטאואר.

במקביל לרישומה למסחר, תחולק קנון כדיבידנד בעין לבעלי המניות של החברה לישראל, ובראשם עידן עופר (43%) ובנק לאומי (18%).

מהלך זה צפוי להשפיע על הדרך שבה רשומה ההשקעה של החברה לישראל במאזן של הבנק, ולהביא לגידול בהון העצמי של הבנק. יחד עם זאת, לא צפוי רווח הון מהמהלך. רווח זה יתרחש רק כאשר הבנק יחל למכור את המניות.

כיום החברה לישראל משוערכת בדוחות לאומי לפי חלקה של לאומי בהון העצמי. שווי ההחזקות עומד על 1.45 מיליארד שקל, זאת בעוד שווי השוק שלהם הוא כמעט כפול, ועומד על 2.7 מיליארד שקל.

לעומת זאת, קנון תוגדר כנכס זמין למכירה (מה שמרמז על הכוונות של הבנק בנוגע להשקעה הזו), ולכן תשוערך לפי שווי השוק. סביר להניח ששווי השוק של קנון יהיה גבוה משערוכה הנוכחי בתוך החברה לישראל, במצב שכזה ההון העצמי של בנק לאומי יגדל, מה שישפר את יחס הלימות ההון שלו.

הערכות: ההחזקות בקנון יימכרו קודם

לא ברור עדיין בכמה יגדל ההון העצמי של הבנק. הדבר תלוי בשווי השוק של קנון, אבל ניתן להניח כי יהיה זה סכום לא מבוטל, לאור העובדה שכיום שווי השוק של החברה לישראל כפול משוויה במאזן של לאומי.

בנק לאומי אמור למכור לפחות כ-9% ממניות החברה לישראל וקנון בחמש השנים הקרובות, כחלק ממסקנות ועדת הריכוזיות, האוסרות על גוף פיננסי משמעותי להחזיק בגוף ריאלי משמעותי.

לפי הערכות, לאומי ימכור קודם את ההחזקות של קנון, שם אין לבנק כל מחויבות כגון מינוי דירקטורים, וזאת בניגוד למעורבותו בחברה לישראל. גם ההחזקות בחברה לישראל יימכרו, וסביר להניח כי הדבר יקרה לפני תום חמש שנים שנותרו לבנק.

קנון הולדינגס הרשומה בסינגפור הגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית תשקיף לצורך רישום מניותיה למסחר בארה"ב, אולם מבלי לגייס הון, והיא צפויה להיסחר גם בבורסה בת"א.

קנון היא כרגע חברה בת בבעלות מלאה של החברה לישראל, שאליה הועברו ההחזקות של החברה לישראל בחברת הספנות צים (32%), בחברת תחנות הכוח איי.סי פאואר (100%), ביצרנית השבבים טאואר (30%), ביצרנית הרכב קורוס (50%) ובאיי.סי גרין (100%), הפעילה בתחום האנרגיה הירוקה.

קנון מציגה למשקיעים כי שווי ההחזקות בספרים של כלל החברות הבנות עומד על 1.2 מיליארד דולר, ויותר ממחצית מסכום זה מיוחס לשווי של איי.סי פאואר. ההחזקה בקורוס רשומה בספרי קנון בשווי של 272 מיליון דולר, ואילו נתח של 32% בצים שווה להערכתה 200 מיליון דולר. מנגד, ההחזקה בטאואר רשומה בספרים לפי שווי של 8 מיליון דולר בלבד, בעוד ששוויה הבורסאי עומד כיום על קרוב ל-230 מיליון דולר.

בתוך כך הודיעה היום החברה לישראל כי היא העמידה למיזם הרכב הסיני קורוס הלוואת בעלים של כ-57 מיליון דולר. הלוואה זו אפשרה לשחרר את החברה לישראל מערבות שהעמידה לקורוס בגין הלוואה של כ-300 מיליון דולר. ברבעון הראשון צפויה החברה לישראל להעמיד הלוואה של עוד 70 מיליון דולר, שתשחרר אותה מכלל הערבויות שהעמידה לקורוס, הסובלת מהפסדים כבדים.