ממחר: עיצומים גם ברכבת ישראל בשל כוונה להנפיק אג"ח

בימים האחרונים פנה הוועד לדירקטוריון והנהלת הרכבת בדרישה לעכב את קבלת ההחלטה על גיוס האג"ח המתוכנן בחברה

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

ועד עובדי רכבת ישראל הכריז היום (ג') כי ינקוט עיצומים ברכבת אם יאשר מחר דירקטוריון החברה את הנפקת האג"ח. בימים האחרונים פנה הןועד לדירקטוריון והנהלת הרכבת בדרישה לעכב את קבלת ההחלטה על גיוס האג"ח המתוכנן בחברה.

"קבלת החלטה על הנפקת אג"ח, בלי ערבות של המדינה להתחייבויות, תהיה הבסיס לתהליך חיסול הרכבת כאשר העובדים הם אלה שישלמו את המחיר", טוען ניקה שימחוביץ' יו"ר ועד עובדי הרכבת.

לטענת הוועד, הנפקת האג"ח המתוכננת הינו צעד ראשון שעלול להוביל לתהליך הרסני בדיוק כפי שארע בדואר ישראל. לטענתם מדובר בתהליך שבסופו העובדים הם אלו שידרשו לשלם את מחירו, וזכויותיהם עלולות להיפגע. לפיכך, דורשים עובדי הרכבת דורשים מההנהלה והדירקטוריון לקבל, בין היתר העתק מכל חוות דעת שנערכה על ידי הרכבת בנושא, ומסמכים שונים אשר יוכיחו כי העובדים לא צפויים להיפגע מההנפקה. יוזכר כי לפני למעלה מחודש אישרה ההסתדרות סכסוך עבודה ברכבת, וכי תקופת הצינון המתחייבת הסתיימה.

בפנייה של עורך דינו של הוועד, גיא גיסין, להנהלת החברה הוא כותב כי "במצב הפיננסי המורכב בו נמצאת החברה, לא יכולים חברי הדירקטוריון, להתעלם מהחשש הכבד כי מאחורי מה שמונח על שולחנם כעת, עומדת תוכנית רחבה יותר וייתכן כי שורת התרחשויות תוביל את החברה, כפועל יוצא וישיר ממהלך גיוס החוב, אל עבר חדלות פירעון".

עוד מוסיף גיסין כי תקופת הבחירות הנוכחית אינה הזמן המתאים לקבל החלטה: "האם מוסמכת ממשלת ישראל, וגם אם כן, האם ראוי מבחינה ציבורית, כי תקופת הבחירות הקרובה, ינוהלו מהלכים כה מהותיים אשר עלולים להשפיע על דמותה של רכבת ישראל בעתיד לבוא, כאשר ידוע ונהיר לכל בר בי רב כי ייתכן מאד שהשרים המכהנים כיום בתפקיד שר התחבורה ושר האוצר לא ייוותרו בתפקידם בתוך זמן לא רב".

הנפקת האג"ח אושרה במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2015, כאשר במהלך השנים 2015-2016 כוונת החברה היא לגייס 2 מיליארד שקל. עד כה ההשקעות ארוכת הטווח בפרויקטי הפיתוח (העומד על סך של כ-28.5 מיליארד ש', עד לשנת 2020), הושקעו מקופת המדינה, ובהתאם להחלטת ההמשלה האמורה, יונפקו אגרות חוב בסך של 2 מיליארד ש' לטובת השקעה בתשתיות.

בין יתר ההשקעות שעל רכבת ישראל לבצע בשנים הקרובות יש להזכיר את ההשקעה הגדולה מכולן - פרויקט חשמול הרכבת. במסגרת פרויקט הסבת רשת המסילות הארצית של רכבת ישראל לחשמל, פרויקט שמבקר המדינה העריך את עלותו בכ-13.7 מיליארד שקל, מתכוונת חברת הרכבת לרכוש קטרים וקרונות חשמליים ולהסב את הציוד הקיים שברשותה.

יש לציין כי עם ביצוע הנפקת האג"ח, רכבת ישראל תישאר חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, וכי המהלך נועד על מנת להגביר את העצמאות והגמישות הפיננסית שלה כמו גם להפחית את התלות בתקציב המדינה. עוד תחייב ההנפקה שקיפות מרבית, דיווחים, אחריות תאגידית וכיו"ב, אשר עד כה חברת הרכבת לא הייתה מחויבת בהם באותה מידה.

הנהלת הרכבת מסרה בתגובה: "הבוקר הורה יו"ר ועד עובדי הרכבת לעובדי בית המכלולים שבמוסך הדיזלים בחיפה לבצע חבלה מכוונת במנועי הקרונועים, IC3, שהיו מוכנים למסירה. באירוע היו מעורבים 28 עובדים כאשר חלקם ביצעו חבלה מכוונת שבאה לידי ביטוי בפרוק חלקי מנוע. חלקם נמנעו מביצוע הוראות. בעקבות פעולות אלו, 8 מנועים מתוך 11 שתוקנו, הוצאו מכלל שימוש ולא ניתנים למסירה.

"לכשנודע למנהלים על האירוע וחומרתו, ננקטו פעולות מול העובדים ובשיתוף עם ההסתדרות - הופסקו פעולות החבלה. נדגיש כי המעשים נעשו בניגוד לעמדת ההסתדרות, וכי בעת האירוע הגיעה הנחייה מפורשת ממר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות להימנע מהמעשים ולתקן את החבלות במנועים. 12 עובדים זומנו להליך משמעתי הכולל שימוע לפני השעיה.

"חברת רכבת ישראל הגישה פנייה לבית הדין לעבודה בגין בזיון החלטות בית הדין ובמקביל פנתה למשטרה. לצערנו, מדובר בעוד פעולה בריונית של ועד עובדי הרכבת אשר שם לעצמו למטרה לחבל במתכוון ביכולת הפעלת הקרונועים ולהכשיל את תהליך מיקור החוץ בכל דרך - בניגוד לחוק, בניגוד להסכמי העבודה, תוך פגיעה מודעת בנוסעי הרכבת".