דרעי ביצע עבירות בנייה בדופלקס שלו - והכשיר אותן

ועדות התכנון אישרו חריגת בנייה של 7 מ"ר שביצע דרעי בדופלקס בירושלים, המשתרע על 272 מ"ר בקומות 5-7, עם מרפסות גג בשטח 140 מ"ר ■ דרעי בתגובה: "עקב אילוצים הנדסיים הייתה אי-התאמה מינורית להיתר"

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים הכשירה בחודש מארס האחרון עבירת בנייה שביצע יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי בדירת הדופלקס שבבעלותו ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים - כך חושף "גלובס".

את הבקשה הגישה רעייתו, יפה דרעי, במאי 2012, לשינוי קווי הבניין הקיים, כך שחריגת בנייה בשטח כולל של 7 מ"ר שבוצעה בפועל, תוכשר בדיעבד. לאחר שלא הוגשו התנגדויות לבקשה, ולאחר שהוועדה המקומית ערכה לדרעי שימוע טרם הגשת כתב אישום, הוחלט לאשר את הבקשה.

במסגרת השימוע הרס דרעי גם פרגולה צמודה. את התוכנית החדשה אישרה גם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, וזו נכנסה לתוקף במארס 2014.

עבירות על חוק התכנון והבנייה הן עבירות שכיחות, אך עדיין מוגדרות בחוק עבירות פליליות. במקרים רבים שבהם רשויות התכנון מכשירות עבירות בנייה, מתקיים במקביל גם הליך משפטי נגד מבצעי העבירות, הכולל בין היתר הגשת כתבי אישום, הרשעות והטלת קנסות.

בעיריית ירושלים מסרו כי מדובר בחריגה קטנה יחסית, ולכן הוחלט להכשירה, וטענו כי בהליך השימוע התקבלו החלטות שמייתרות הגשת כתב אישום.

"קווי הבניין שאושרו הינם בהתאם להוראת תב"ע שאושרה בסמכות הוועדה המחוזית של משרד הפנים", נמסר מהוועדה המקומית. "בנוגע לחריגת הבנייה, מדובר בסטייה מהיתר בשטח של כ-7 מ"ר בלבד, שבוצע בגינה הליך פיקוח ובסיומו נוהל שימוע טרם הגשת אישום. בהליך השימוע הועלתה אפשרות תכנונית להכשרת החריגה בשל שטח החריגה הקטן יחסית ובשל הריסת הפרגולה הצמודה כחלק מתנאי השימוע. לאור האמור לעיל הוחלט להשאיר את תיק הפיקוח למעקב של הקידום התכנוני".

יש לציין כי התוכנית, שקיבלה תוקף כבר במארס, קובעת כי על דרעי לשלם לעירייה היטל השבחה על תוספת הבנייה המאושרת, בשל עליית שווי הדירה. לשאלת "גלובס" אם דרעי שילם את ההיטל, השיבה העירייה כי "עדיין לא הוגשה בקשה להיתר על-פי התב"ע החדשה. לכשתוגש, ייבחן נושא היטל ההשבחה". מאחר שמדובר בבנייה שכבר בוצעה בפועל, ספק אם דרעי יגיש בכלל בקשה להיתר בנייה.

דירת הדופלקס של דרעי משתרעת על פני 272 מ"ר בקומות 5-7, וצמודות לה מרפסות גג בשטח 140 מ"ר. העובדה שהבניין נמצא סמוך לבניין שבו התגורר הרב עובדיה יוסף ז"ל מקנה לדירה נקודות זכות בצד הביקושים.

הדירה עצמה זכתה בעבר לכותרות לא מחמיאות ולביקורת רבה בשל הג'קוזי שהותקן בה, סמל למותרות העולם הזה, בניגוד להלך רוח התורה.

שיקול-הדעת של ועדות התכנון בנוגע להכשרת עבירות בנייה מוכר היטב לדרעי, מאחר שהן כפופות למשרד הפנים. דרעי כיהן בעצמו כשר פנים החל בשנת 1988 בממשלת יצחק שמיר ועד להגשת כתב האישום נגדו בשנת 1993 בממשלת רבין. דרעי שב לפוליטיקה לאחר ריצוי עונש מאסר בגין הרשעתו בעבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים.

מדוברו של ח"כ אריה דרעי נמסר: "הבנייה בדירה נעשתה לפי תב"ע נקודתית שהוגשה מבעוד מועד ולאחר שניתן היתר בנייה כדת וכדין. עקב אילוצים הנדסיים הייתה אי-התאמה מינורית להיתר. התנהל דין ודברים מקצועי עם העיריה בעניין זה, שבסופו הוחלט להתאים את ההיתר לאותם אילוצים הנדסיים. הכנת הבקשה לתיקון ההיתר נמצאת בשלבי טיפול מתקדמים".