מבחן דרכים: ב.מ.וו X3 החדשה - הרבה תמורה, הרבה כסף

ב.מ.וו X3 נראה (ועולה) כמו צעצוע לעשירים, אולם מי שישים את הרגישות החברתית בצד יגלה רכב רב תכליתי, שמבצע בהצטיינות מטלות פנאי משפחתיות לצד ריגושים של מכונית ספורט

פלח רכבי הכביש-שטח היוקרתיים המשיך לרתוח גם בשנת 2014. הוא מושך אליו מיליונרים שיורדים ממכוניות סאלון-פאר מסורתיות, לצד אנשי מעמד הביניים שלוקחים מימון ומטפסים מדרגה מכלי רכב צנועים יותר; צעירים שוחרי סטטוס לצד פנסיונרים, שמחפשים רכב "שלא צריך להתכופף כשנכנסים אליו"; נשים, גברים ומי לא.

זו כמובן בשורה מצוינת ליצרנים של אותם כלי רכב ולמשווקים שלהם, מכיוון שפלח הג'יפים היוקרתיים היה ונותר אחד הרווחיים ביותר בתעשיית הרכב. עלויות הייצור של הכלים המגודלים דומות מאוד לאלה של מכוניות סדאן מקבילות, אבל "הערך הנתפש" שלהם - אותו מרכיב פסיכולוגי שיווקי נחשק וחמקמק, שגורם לצרכנים לקבל בהכנעה ובהשלמה מאליו תג מחיר מנופח - הוא גבוה הרבה יותר.

בישראל, מסתבר, הפסיכולוגיה השיווקית עובדת שעות נוספות. מדובר באחד הפלחים בעלי שיעור הצמיחה המהיר ביותר בישראל למרות טווח מחיר, שנע בין כ-60 אלף דולר ועד יותר מ-200 אלף דולר.

הביקוש הער נענה בהיצע מבלבל כמעט של היבואנים. עיון בקטלוג רכבי הפנאי שטח של ב.מ.וו לבדה מגלה לא פחות מארבע סדרות דגמים שמתחילות בסימול X, עם שלל גרסאות מנוע, שכולן חדשות לגמרי או לפחות עברו חידוש מקיף בשנה-שנתיים האחרונות.

באמצע נמצאת סדרת ה-X3, שנחתה כאן השנה לאחר שעברה מתיחת פנים ועדכון מכאני מקיף. חיצונית נקטו מעצבי ב.מ.וו טריק פסיכולוגי מתוחכם: הכלי החדש נראה כמו העתק מוקטן וזהה כמעט של ה-X5 החדש עם כל הסממנים המוכרים: חרטום בעל פנסים מלוכסנים, גריל כפול בולט, פרופיל צד מוצק, זנב רבוע וזקוף ואפילו חישוקים דומים.

אם מוסיפים לכך ממדים חיצוניים, שדומים לאלה של הדור הראשון של ה-X5, מקבלים רכב, ששניים מתוך כל שלושה אנשים ברחוב טועים בינו לבין ה-X5 האריסטוקרטי, בדיוק כמו שנעשה במקרה של ה-X6 וה-X4. זה כנראה לא מטריד את לקוחות ה-X5, שממילא רוצים את הכי גדול ויקר. אבל לקוחות "מעוטי יכולת" מקבלים ב-X3 החדש דיל מרשים: פוזה של 130 אלף דולר תמורת 90 אלף דולר בלבד. ממש מהפכה חברתית נוסח מינכן.

גם תא הנוסעים של ה-X3 תוכנן בצלמו ובדמותו של האח הגדול והיקר. עיצוב עמדת הפיקוד זהה כמעט ל-X5, למעט מסך מולטימדיה קטן יותר. עמדת הפיקוד שומרת על המראה המשפחתי מערך שליטה ומידע, שכאילו קורא תיגר על ההצפה הטכנולוגית האופנתית בפלח. לא תמצאו כאן מסכי מגע ענקיים וזורחים, אפילקציות מרצדות, הגה נוסח מעבורת החלל ועוד שלל חידושים, שמקשים על חייהם של המאותגרים-טכנולוגית. הכול פשוט, מובן ומוכר, וגורם לנהג להרגיש בבית כבר מההתנעה הראשונה.

מרחב הפנים מרשים ונדיב ויכול לגרום הרהורי כפירה אפילו לחסידים נאמנים של ג'יפי "פול סייז". מרווח הכתפיים, הרגליים והראש מאחור מצוין, גובה מפתן הכניסה אידיאלי לבני כל הגילים, תא המטען המדורג נדיב בגודלו ושילוב של חלון הגג הפנורמי לצד ריפוד עור ודלתות בגוונים בהירים תורם לתחושה אוורירית ונעימה.

מי שרוכש SUV מגודל, מוותר, בדרך כלל, על הנאות נהיגה דינמיות וספורטיביות לטובת בונוסים אחרים, כמו תחושה בטוחה על הכביש ויכולת עבירות בשטח לא סלול. אבל אנשי ב.מ.וו, שמייצרים מכונות נהיגה, דוגלים בשיטה של גם וגם.

מצד אחד, ה-X3 עושה כל מה שאפשר לצפות מרכב פנאי מגודל: הוא סופג מצוין מהמורות בשטח ובדרכי עפר, מטפס בקלילות מעל מדרכות, צולח שלוליות ענק ומצויד במערכת הנעה כפולה מחוכמת ובגיאומטריית מתלים מתוכננת בקפידה, שלטענת אנשי ב.מ.וו - לא ניסינו את זה בפועל עם החישוקים המבריקים והמהודרים - יכולות לקחת אותו גם לטיולי שטח מאתגרים.

מצד שני, מי שמתיישב במושב הנהג כדי ליהנות, יגלה שה-X3 משיל במהירות יוצאת דופן את מגפי העבודה המאובקות לטובת נעלי ריצה. למרות המשקל והממדים, הכלי מפגין אתלטיות מענגת עם שליטה מרשימה בנטיית הגוף בפניות הדוקות, הגה מדויק ומהיר יחסית והעברות משקל, שלא היו מביישות את סדרה 5.

החידוש העיקרי של המודל המחודש באגף המנועים הוא מנוע דיזל חזק וחסכוני, אבל אנחנו נאלצנו "להסתפק" בדגם ה-28, שמצויד במנוע 2 ליטר בנזין עם טורבו כפול ומייצר 245 כ"ס. המנוע משלים היטב את התחושה של "מכונית ספורט, שהתחפשה לרכב פנאי". שלבו למצב הספורטיבי בבורר תכנות המנוע, העבירו את תיבת ההילוכים למצב הדינמי שלה וחיש קל תשכחו, שמדובר בארבעה צילינדרים ובנפח 2 ליטר, ממש כמו במאזדה 6 ליסינג שלכם.

כמו איש זאב בלילות ירח מלא, ה-2 ליטר הופך מבן-תרבות שקט ומנומס למפלצת שעירה ושלופת ציפורניים, שמחפשת את הקורבן הבאה. כל לחיצה מעיפה את ה-1.74 טון קדימה כמו GTI משודרג, התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 6.5 שניות, יכולת העקיפה בכל שיפוע פנומנלית ואם תרגישו בני מזל במיוחד, תגלו ששיוט על כבישי הארץ במהירויות של אוטובאן גרמני מתבצע ללא סימן למאמץ עם ה-28.

מי שיוותר על הריגושים ויבחר במצב אקו פרו של המחשב יגלה, שהירח שוב נחבא בין העננים ואיש הזאב משיל פרוותו לטובת חליפה ומשקפי ראייה. במצב כזה גם אפשר להתקרב לתצרוכת הממוצעת המוצהרת של כ-13 ק"מ לליטר.

X3 בגרסת ה-28 עולה בישראל 339 אלף שקל. זהו מחיר נכבד אך הוא אינו חורג מהממוצע בפלח הזה ולא שומר על פער לא קטן מרכבי הפנאי יוקרה בגודל מלא. קל לראות בו צעצוע של עשירים, אבל כשלומדים להכיר, מגלים שמדובר ביצירה הנדסית רב-ממדית ורב תחומית, שנותנת מענה מרשים לכמעט כל ביקוש וצורך: מרכב טיולים משפחתי ועד לכלי לייצור ריגושים דינמיים. עם יכולות כאלה, הרבה יותר קל להתגבר על מכשולים מינוריים כמו רגישות חברתית.

ב.מ.וו X3
 ב.מ.וו X3

חלק מהמתחרות

אינפיניטי QX50

QX50 הוא השם החדש של הקרוס-אובר בגודל בינוני של אינפיניטי. לרכב מראה ספורטיבי עם גוף רחב ונמוך, הנעה כפולה, תא נוסעים מפואר ועמוס בטכנולוגיות. ב-299 אלף שקל מקבלים מנוע V6 בנפח 3.7 ליטר עם 320 כ"ס מכובדים ותיבה אוטומטית.

קדילאק SRX

ב-312 אלף שקל מקבלים את הגרסה החזקה של קאדילק SRX. לקרוס אובר האמריקני יש ממדים חיצוניים ופנימיים מכובדים, הרבה איבזור, תא מטען רציני ומערכת הנעה כפולה קבועה. המנוע בגרסה הזו הוא 3.6 ליטר עם 314 כ"ס, שמעניק למכונית ביצועים רציניים בכל סוגי הדרך.

דיסקאברי "ספורט"

מעבר לפינה נמצא לנד-רובר דיסקאברי ספורט, שהושק בחו"ל. הוא יציע עיצוב ספורטיבי-אלגנטי, ממדים נאים ומנוע 2 ליטר טורבו עם 240 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית דור אחרון. להבדיל ממתחריו, תהיה לו יכולת שטח רצינית