נשיא קלאב מד: נפתח מועדון "הכל כלול" בחוף דור

נשיא קלאב מד העולמית מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי הוא לא חושש מהמתיחות באזור, ואת הקולניות של התיירים הישראלים הוא דווקא אוהב: "הם נהדרים, כי הם יודעים ליהנות. הם די קולניים, אבל זה העניין אצלנו"

חזותו של אנרי ז'יסקאר ד'סטאן, נשיא ויו"ר רשת קלאב מד העולמית, משדרת בדיוק את מה שמשדרים מועדוני הרשת - שילוב מדויק בין אלגנטיות לאווירה משוחררת, בין פרטים מוקפדים לבין החיים הטובים. ספורט אלגנט.

בראיון בלעדי ל"גלובס", המתקיים במועדון Sensation החדש של הרשת בואל טורנס שבצרפת שהושק בתחילת החודש, הוא מגלה מתי והיכן יוקם מועדון קלאב מד בארץ, מתי תציג הרשת רווח נקי חיובי, למה הוא לא חושש שהרשת תירכש על-ידי חברה סינית ומדוע היא חביבה כל-כך על הקהל הישראלי.

רשת קלאב מד הבינלאומית, שמנוהלת בישראל על-ידי זאב דהן, מונה 80 מועדונים ברחבי העולם ונסחרת בבורסה של פריס לפי שווי שוק של 892 מיליון אירו, לאחר שזינקה ביותר מ-40% בשנה האחרונה על רקע מאבק שליטה רווי יצרים שמתנהל בה כבר 4 שנים.

להשקת המועדון היוקרתי בואל טורנס שבאלפים הצרפתיים, שמדורג 4 קלשונים, מייחסת הרשת חשיבות רבה, הן משום שזו גולת הכותרת של מהלך השדרוג שהיא מובילה בעת האחרונה, והן משום שהיא שמה לה למטרה להמשיך ולבצר את מעמדה כגורם דומיננטי בענף הסקי והספורט האתגרי. פתיחת המועדון, הממוקם באתר הסקי הפופולרי במרכז שלושת העמקים באלפים הצרפתיים בגובה 2,300 מטר, קדמה סגירה של מועדון הסקי הקודם של הרשת, שהיה ממוצב נמוך יותר. מהלך זה הוא חלק ממגמה עולמית של קלאב מד, שסבלה בשנים האחרונות מהפסדים, במסגרת רפורמה ארוכת טווח שהוביל ד'סטאן.

בשנת 2014 נפשו במועדוני הרשת ברחבי העולם 1.23 מיליון תיירים, כאשר הישראלים מהווים נתח לא מבוטל מהנופשים האלה. למעשה, הישראלים מדורגים במקום הרביעי בעולם מבחינת התיירים הנופשים במועדוני קלאב מד, וגם במועדון החדש בואל טורנס שאך זה הושק הם מככבים, ומדורגים במקום השני מבחינת מספר התיירים (לא כולל הצרפתים, כמובן). כשד'סטאן נשאל לפשר הנהירה הישראלית, הוא מצביע בפשטות על הסיבות:"הישראלים אוהבים את קלאב מד בגלל הפשטות שבחוויה - הטיסות, ההעברות, המתכונת של "הכול כלול", הכול מאורגן. חוץ מזה, הם גולשים מעולים".

- זה לא מפתיע? הרי ישראל מדינה קטנה.

"זה באמת יוצא דופן. הם פשוט אוהבים ליהנות. המקום הזה הוא מקום שמספק הרבה הנאה והרבה מאוד פעילויות, וזה מאוד מתאים לדרישות ולציפיות של הישראלים. נתח השוק של קלאב מד בקרב הישראלים היוצאים לחופשות סקי יוקרתיות הוא 58%. למעשה, למרות שישראל אינה מדינה גדולה, נתח השוק של הישראלים שמזמינים חופשות סקי בקלאב מד מאוד גדול - ולא רק סקי. הישראלים אוהבים את המועדונים של קלאב מד בכל העולם".

- ומה דעתך על התיירים הישראלים?

"הם נהדרים, כי הם יודעים ליהנות. הם באמת מעריכים את הנוסחה של קלאב מד - בין אם הם באים בזוג ובין אם הם מגיעים כמשפחה".

- הם לא קולניים מדי?

"הם די קולניים, אבל זה בדיוק העניין - בקלאב מד אתה יכול להיות קולני. לכן המועדון הזה מתאים להם. זה חלק מהאווירה במועדון. מעבר לזה, במועדונים של קלאב מד יש את אנשי הצוות המיוחדים, ה-GO, והישראלים פוגשים פה GO מישראל שנותנים להם יחס אישי".

משלמים יותר, מרוצים יותר

קלאב מד, שנוסדה בשנת 1956 ככפר נופש בסיסי של בקתות קש בספרד, הולכת ומשדרגת את המועדונים, וכמובן, את המחירים, בתהליך ממושך של מיצוב מחדש. בזה אחר זה היא סוגרת מועדונים של 3 קלשונים ופותחת מועדונים יוקרתיים יותר. מדוע? "יש לכך כמה סיבות", מסביר ד'סטאן.

"ראשית, משום שהאורחים העלו את רף הציפיות. ואם חוזרים לישראל - מעניין לראות את ההצלחה המיידית של המועדון בואל טורנס מבחינת כמות ההזמנות שהתקבלה כל-כך מהר, וזאת למרות שזה אחד המועדונים היקרים ברשת. הלקוחות שלנו רוצים לקבל רמה גבוהה יותר של לינה ושל שירותים. גילינו שרמת שביעות-הרצון של הלקוחות שלנו במועדונים היוקרתיים גבוהה יותר, למרות שהם משלמים יותר (החל מ-1,870 אירו ל-7 לילות לאדם, כולל טיסות)".

- אז תסגרו את כל מועדוני ה-3 קלשונים?

"רובם כבר נסגרו. נפתח מועדונים של 4 קלשונים ואפילו יוקרתיים יותר ביעדים מיוחדים כמו המלדיביים - שם ייפתח בינואר מתחם של וילות יוקרתיות, ובישראל כבר הוזמנו שלוש כאלה. מדובר בווילות יוקרתיות מאוד, שבכל אחת מהן יש בריכה פרטית ואיש צוות פרטי. הסיבה השנייה היא סיבה כלכלית. המוצר של קלאב מד מוצר שמאוד יקר לייצר, משום שמדובר במלון לכל דבר, כשלזה מצטרפים 100 אנשי הצוות המיוחדים שלנו (GO). לכן, אם מוכרים את המוצר הזה בזול, לא מרוויחים כסף".

- בעשור האחרון קלאב מד לא מרוויחה. האם המהלך הזה של שינוי במיצוב של המועדונים הוא חלק מהבראת הרשת?

"בהחלט".

- מתי אתה צופה שזה יקרה?

"נציג רווח נקי חיובי בשנה הבאה, כלומר, ב-2015. צריך לחזור למהלכים שעשינו כדי להבין את התהליך. הובלנו שינוי גדול מאוד בקלאב מד, באמצעות סגירתם של המועדונים הלא רווחיים. כשסוגרים מועדון, אם המקום נמצא בחכירה - צריך לשלם לבעלים את הכסף שמגיע לו, ויש כמובן פעולות חשבונאיות שצריך לעשות בספרים. רק ב-3 השנים האחרונות היינו צריכים להוציא ולדווח על 75 מיליון אירו בגין עלויות סגירה, זאת בזמן שהרווח הנקי עמד באותן 3 שנים על מינוס -16 מיליון אירו. במילים אחרות, כבר 5 שנים שהתוצאות התפעוליות של הרשת חיוביות, והרווח הנקי אם מנטרלים את הוצאות הסגירה של המועדונים הללו עומד על כ-30 מיליון אירו. זה היה תהליך ארוך, ואנחנו נמצאים בסיומו".

- אז את שנת 2015 תסיימו ברווח? זה נשמע אופטימי.

"זה עניין טכני. גם את השנה שעברה, אלמלא הדיווח על עלויות סגירת המועדונים, היינו מסיימים ברווח. השנה לא צפויים להיסגר יותר מדי מועדונים, כך שלא תהיה בעיה".

- האם המועדונים של קלאב מד בישראל לא היו מספיק רווחיים ולכן נסגרו?

"לא בדיוק. הם פשוט לא היו בסטנדרט מספיק גבוה. המועדונים בישראל לא היו יוקרתיים, הם היו בדרגת 3 קלשונים, למשל זה באילת. היו מגבלות מקום, למשל מגבלות של גודל החדרים, שלא אפשרו לשפר את המוצר. התיירים שהגיעו לשם היו בעיקר יהודים מחו"ל, אבל המועדונים לא הצליחו למשוך קהל בינלאומי".

- אז נראה מועדון חדש של קלאב מד בישראל?

"כן. אני יכול לומר ששינינו את דעתנו. חיפשנו הרבה זמן מקום מתאים באילת, אני אישית הייתי שם, אבל אין שם מיקום מספיק מיוחד ו/או פנוי - במיוחד לאור העובדה שיש לנו 20 דקות מאילת, בסיני, מועדון מקסים של קלאב מד, שהוא מועדון נהדר".

- נתקלתם גם בבעיות ביורוקרטיות בישראל?

"לא, באילת הבעיה היא בעיה פיזית - פשוט אין מקום פנוי ברמה גבוהה. בסיני למשל המועדון ממוקם בחוף חולי באורך של 500 מטר. באילת אנחנו לא יכולים למצוא חוף חולי כזה. לכן הגענו למסקנה שאילת לא מתאימה לצרכים שלנו. הבנו שעלינו לחפש בחופי הים התיכון, ואיתרנו מקום מתאים בחוף דור. מקום מקסים, חוף מקסים, יש אתרים היסטוריים לראות באזור ויש גישה נוחה מנתב"ג. אפשר יהיה לבקר בנוחות במקומות נוספים בישראל. עכשיו הגענו לשלב הדיונים הפרקטיים, ובכוונתי להגיע בהקדם האפשרי לישראל כדי לסייע למנכ"ל הישראלי זאב דהן לקדם את זה. נקיים פגישות עם גורמי הממשלה הרלבנטיים, משום שאין ספק שהקמה של מועדון קלאב מד בחוף דור היא דבר טוב לקלאב מד ודבר טוב לישראל".

- מתי ייפתח המועדון?

"תוך שנתיים-שלוש".

- ומי יהיה קהל היעד?

תיירים מכל העולם. בחורף יהיו ודאי יותר תיירים ישראלים ותיירים עסקיים או קבוצות, ובקיץ ללא ספק קהל היעד יהיה בינלאומי".

- מה עם המתח באזור? אתה לא מוטרד מהמצב הביטחוני?

"לחלוטין לא. כי אני יודע שאנחנו חיים עם זה וצריכים לדעת לחיות עם זה. יש מתיחויות בכל העולם. בשנה החולפת, למשל, היו עימותים ומתח פוליטי בתאילנד, וזה יצר בעיה בתיירות, היה גם את המטוס המלזי שנעלם".

- אתם חשים בהשפעה ישירה של אירועים כאלה עליכם?

"לחלוטין. למשל, מספר ההזמנות של תיירים סיניים למועדון שלנו במלזיה צנח ב-50%. אבל אנחנו צריכים לחיות עם זה. מבחינתי, התשובה למשברים כאלה טמונה בשיפור המיצוב של הרשת ובהפיכתה ליותר גלובלית. כך, אם תייר לא ירצה להזמין בישראל - הוא יוכל להזמין ביוון, ואם הוא לא ירצה לנפוש במלזיה הוא יוכל לנפוש בבאלי. אנחנו ניתן כמה שיותר אפשרויות, נרחיב את המגוון. אני חושב שזו הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם סוג כזה של חוסר ודאות".

- מי המתחרים העיקריים שלכם?

"אין לנו מתחרה אחד. למעשה, אחרי התהליך שעשינו בשנה האחרונה, מבחינת שדרוג הרשת ומבחינת הפיכתה לעוד יותר בינלאומית, אין עוד "קלאב מד", היא ייחודית. זו גם הייתה המטרה, זו הייתה האסטרטגיה שלנו ובזה השקענו כל הזמן הזה - לעשות אותה ייחודית. יש לנו כמובן מתחרים מקומיים, מפעילי תיירות, בתי מלון שפועלים במתכונת של "הכול כלול", ויש גם בישראל. יש שווקים, כמו ארה"ב, שבהן פועלות חברות, אפילו חברות גדולות, שמציעות מתכונת זהה לזו של קלאב מד, אבל הן מותאמות לחלוטין לאמריקה, למשל, סנדלס. מתחרה אחרת היא חברת TUI הגרמנית, וגם רשת המועדונים הגרמנית רובינסון, אבל היא ממותגת נמוך יותר. בשורה התחתונה, יש מתחרים מקומיים, אבל אין מתחרים ברמה הבינלאומית".

- איפה נופש הנשיא?

רבים היו שמחים ודאי להתחלף עם ד'סטאן, בנו של נשיא צרפת לשעבר ואלרי ז'יסקאר ד'סטאן (כיהן בשנים 1974-1981), אבל הוא מצדו לא הולך לשום מקום, וכנראה בצדק, לאור העובדה שבמסגרת עבודתו הוא נע מכפר נופש אחד למשנהו.

- מה היית בוחר לעשות אם לא היית נשיא קלאב מד? מה הן השאיפות שלך?

"השאיפות שלי הן להיות נשיא קלאב מד, כי אני חולק לחלוטין את הערכים של החברה הזאת: ערכים של חופש, של רב-תרבותיות, רוח נעורים וטוב לב. אלה הם הערכים שאני דוגל בהם".

- ואיפה אתה עצמך נופש כשאתה יוצא לחופשה?

"ראשית, יש לי בית קיט כאן בצרפת, בעמק הלואר. מדובר באזור כפרי ושקט, ואני מאוד אוהב טבע, אז לשם אני נוסע כדי לנוח ולהירגע. ומעבר לזה, יש כמובן את קלאב מד".

- באיזה מהמועדונים?

"לא משנה, בכל מקום".

- יש מועדון אחד שאהוב עליך במיוחד?

"מבחינה מסחרית, אסור לי להגיד... אבל האמת היא שגם מבחינה מעשית אני אוהב את כולם. ההוכחה היא שאני ומשפחתי נוסעים בכל פעם למועדון אחר. השנה בילינו את חופשת האביב במועדון שלנו בסנגאל שבאפריקה - מועדון מיוחד מאוד, ובקיץ טסנו לגווילין שבסין ואז לבאלי. לפני כן היינו ביוון ועוד ועוד".

גלובליזציה נוסח קלאב מד: האיטלקים והאמריקאים נאבקים בסינים כדי לשלוט במותג הצרפתי

ד'סטאן אמנם עסוק כנשיא רשת קלאב מד בניהול היומיומי שלה, אך בכובעו כיו"ר ובעל מניות בחברה, הוא מקדיש תשומת-לב ניהולית רבה למאבק השליטה בחברה, שהישורת האחרונה והמשמעותית שלה החלה במאי 2013, ולוותה בהצעות מגופים גלובליים שונים ולחץ מכיוון בעלי המניות.

ההתפתחות האחרונה היא שהקונגלומרט הסיני משנחאי, Fosun International, שמנוהל על-ידי המיליארדר הסיני ג'ו גואנצ'אנג, העלה בשבוע שעבר את הצעת הרכש שלו לחברה ל-24.6 אירו למניה, מה שמשקף לחברה שווי של 939 מיליון אירו - פרמיה על שווי השוק שלה כיום, 892 מיליארד אירו, וגבוה מההצעה האחרונה ששיקפה שווי של 915 מיליון אירו. הצעה זו גבוהה מהאחרונה, שהוגשה לפני כשבועיים על-ידי Global Resorts, חברת השקעות המנוהלת על-ידי משפחת בונומי האיטלקית שמנהלת נכסים בהיקף 4.4 מיליארד אירו.

המלחמה על קלאב מד החלה במאי 2013 כאשר Fosun הסינית שילבה כוחות עם קרן פרייבט אקוויטי בשם Ardian, והציעו יחד לרכוש את החברה ב-17 אירו למניה. לאחר מכן, הם שיפרו את תנאי ההצעה, בגיבויו של ד'סטאן. אלא שבקיץ של אותה השנה נכנסו לתמונה האיטלקים והסינים אמרו שייצאו מהתמונה.

בספטמבר הם חזרו, חיברו גופים נוספים מסין, והעלו את ההצעה. במקביל, Fosun רכשה מניות בחוץ ועלתה לאחזקה של 18%, בהשוואה ל-10% של Global Resorts. האיטלקים לא עמדו מנגד, רכשו אף הם מניות של החברה, והגיעו לאחזקה של 15.9% (עם אופציה להרחיבה ל-18.9%). ברקע נכנסה גם קרן הפרייבט אקוויטי העצומה KKR לסיפור והפכה לבעלת מניות קטנה.

ומה הלאה? הרגולטור הצרפתי החל הליך של התמחרות תחומה בזמן בין הצדדים במטרה לסיים את חוסר הוודאות לבעלי המניות במה שהפך למאבק השליטה הארוך ביותר בהיסטוריית החברות הציבוריות בצרפת. כך או כך, המותג הצרפתי המוכר כל-כך, צפוי לעבור לידיים זרות בקרוב, וד'סטאן לא מהסס להביע את עמדתו הנחרצת בעניין:

- מה עמדתך לגבי מכירת הרשת?

"בימים אלה מתחולל קרב על השליטה בקלאב מד. זה נמשך כבר 4 שנים. אני תומך לחלוטין בפוסון - קבוצת המשקיעים הפרטיים הגדולה ביותר בסין, שגם רכשה את חברת אלמה לייזר הישראלית (ב-240 מיליון דולר, ד.ה.כ). הם רוצים להיות בעלי השליטה בקלאב מד, ואני תומך בהם משום שהם אנשים טובים, יש להם ראייה לטווח רחוק והם יודעים שקלאב מד יכולה לתרום תרומה גדולה לתיירות בסין, כי כידוע, התיירות הסינית היא הראשונה בגודלה בעולם.

"30% מהקניות של תיירים בחנויות בפריז הן של תיירים סיניים. מן הצד השני נתנה הצעה נגדית קבוצת משקיעים פיננסיים, ביניהם קרן ההשקעות הפרטית KKR, וזה מטריד אותי מפני שמה שעומד לנגד עיניהם של משקיעים פיננסיים הוא להחזיר מהר את ההשקעה. מצבה הפיננסי של קלאב מד כעת הוא טוב, כך שזה זמן טוב להשקיע בה, אבל אני לא רוצה שקלאב מד תהיה פרת מזומנים. אני רוצה שקלאב מד תמשיך להיות חברה צומחת, תגיע לשווקים חדשים, תיפתח לתחומים חדשים ותפתח מועדונים חדשים".

- מתי תיפול ההחלטה?

"בימים אלה, סוף 2014".

- ודאי קשה לעבוד כך. אתם למעשה מחכים כבר זמן רב לדעת מי יהיה בעל השליטה.

"בהחלט קשה. זה מייצר מצב של חוסר ודאות. זה מעכב חלק מהפרויקטים שלנו, משום שהשותפים שלנו רוצים לדעת מה צפוי לקרות לפני שהם משקיעים את כספם. גם ברמה האישית זה מעייף אותי מאוד, משום שאני ממלא שני תפקידים במקביל - מצד אחד מנהל את קלאב מד ניהול שוטף, ומצד שני מנהל את התהליך מול בעלי המניות".

- בישראל יש רבים שחוששים מפני מכירה של חברות ישראליות רבות מדי לידיים סיניות. גם כאן בצרפת קיים חשש דומה? קלאב מד הוא הרי מותג צרפתי.

"קיים חשש מהעניין הזה, אבל אני באופן אישי חושב שזה לפעמים מוגזם. המקרה שלנו שונה לגמרי, כי מדובר ברוכשים בינלאומיים, ומה שחשוב הוא שההנהלה תישאר צרפתית שהמטה ימשיך לשבת בפריס. מדובר בקבוצה פרטית שהשקיעה בישראל ובארצות-הברית, כך שהמקרה הזה שונה לחלוטין. בנוסף, יש להם מניות בקלאב מד כבר 5 שנים ואנחנו מכירים אותם. יש לנו בעזרתם הצלחה יוצאת דופן בשוק הסיני, כך שמבחינת זו, זו הזדמנות בשביל קלאב מד".

- גם הקבוצה המתחרה יכולה להיות הזדמנות, לא?

"לא, משום שהם משקיעים פיננסיים. הם קרן השקעות פרטית. הם קונים חברות ואז מוכרים אותן. הם מסתכלים על זה כעל עסק ותו לא. הם לא יודעים שום דבר על קלאב מד, הם לא יודעים מה זה GO, הם מעולם לא ביקרו ולו במועדון אחד של קלאב מד. לעומתם, בעלי המניות הסיניים הם אנשים נחמדים מאוד והם אפילו הגיעו לואל טורנס לאירוע ההשקה של המועדון החדש".

■ הכותבת הייתה אורחת קלאב מד בואל טורנס, צרפת.

בעלי המניות בקלאב מד
 בעלי המניות בקלאב מד

קלאב מד 2014
 קלאב מד 2014