"יזמי הגז יכולים לעקוף החלטת גילה באמצעות חריג לחוק"

עו"ד אלדד כורש, מומחה להגבלים עסקיים ושותף מנהל ב"עמית פולק מטלון": סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים קובע כי השר הממונה על גילה (שר הכלכלה נפתלי בנט) רשאי לפטור הגבל עסקי מהוראות החוק מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה"

עו"ד אלדד כורש / צילום: אייל פרידמן
עו"ד אלדד כורש / צילום: אייל פרידמן

יזמי הגז יכולים לנסות לעקוף את החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, תוך שימוש בחריג לחוק - כך אומר עו"ד אלדד כורש, מומחה להגבלים עסקיים ושותף מנהל ב"עמית פולק מטלון". כורש מציין כי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים הקובע כי השר הממונה על גילה (שר הכלכלה נפתלי בנט) רשאי לאחר התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת לפטור הגבל עסקי מהוראות החוק אם הוא סבור שהדבר דרוש "מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה".

כורש, יועץ משפטי של איגוד חברות הגז ושל התאחדות התעשיינים, אומר כי מדובר בעמדתו המקצועית העצמאית. לדבריו, "מדובר בסעיף שלא נעשה בו שימוש מאז נחקק החוק ב-1988. הסיבה לדעתי לחקיקת הסעיף היא שלממונה על ההגבלים אין סמכות לשקול שיקולים שאינם שיקולים תחרותיים ומנסחי החוק ביקשו למנוע מקרים שבהם ייגרם נזק לאינטרסים לאומיים כמו ביטחון המדינה או יחסי החוץ שלה".

- האם לדעתך זה אכן המקרה?

"בוודאי שמדובר בעניין שיש לו השלכות על יחסי החוץ של ישראל עם מדינות זרות, כיוון שההחלטה מעמידה בספק עסקאות למכירת גז לירדן, מצרים והרשות הפלסטינית. בנוסף קיימים האיומים הממשיים של נובל לפנות לערכאות בוררות בינ"ל ולתבוע את ישראל מכוח אמנות בינ"ל - עוד מהלך שיכולה להיות לו השפעה רבה על יחסי החוץ".

- ולדעתך בנט צריך להפעיל את החריג?

"בהחלט. זוהי הדרך היחידה שתאפשר למערכת לחזור ולהתייצב מהטלטלה שנכנסה אליה בעקבות החלטת הממונה".