שומר כספו ירחק

להתרחק מהבורסה בתל-אביב עד שיחלוף הצונאמי הרגולטורי

דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי
דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי

הפצצה שהטיל בשבוע שעבר הממונה על ההגבלים העסקיים על שותפויות האנרגיה בפרט, ועל הבורסה המקומית בכלל היא הוכחה ניצחת לטענה לפיה שומר כספו ירחק מבורסת תל אביב.

הבורסה שלנו מצויה תחת מתקפת רגולציה רוחבית בכל החזיתות באופן שהוא חסר תקדים. הרגולציה הזו מייתרת כל הערכת שווי כלכלית למטרות השקעה בניירות ערך הרשומים למסחר בתל אביב, וללא הערכות שווי כלכליות אין בסיס למסחר בניירות ערך כלשהם. הנהלת הבורסה יכולה לקדם יוזמות להגברת הסיקור האנליטי מבוקר עד ערב, אבל בעולם בו עבודות אנליסטים תלויות באופן כמעט מוחלט ברגולציה פרועה אין להן ערך כלכלי גבוה.

המשקיעים הזרים המדירים את רגליהם מן הבורסה המקומית אינם שוטים. הם מצוידים בפרספקטיבה גלובלית רחבה וגישה שכלתנית ומבינים טוב מאיתנו כי סביבת ההשקעות כאן אינה אטרקטיבית. על אף הכאב הכרוך בהעדפת השקעות זרות על חשבון השקעה בחברות ציבוריות ישראליות, בניהול השקעות יש למזער רגשות ולהתנהל על בסיס משתני החלטה כלכליים. ולכן, יש לדלל השקעות בניירות ערך ישראליים עד שיחלוף הצונאמי הרגולטורי.

האנליסטים חסרי אונים

המקרה המדהים של ניתוץ כללי המשחק בשוק האנרגיה המקומי הוא רק דוגמה אחת לבזאר הרגולטורי המזרח תיכוני המתנהל אל מול עיננו ועל גבנו כמשקיעים בשוק ההון המקומי. שוק האנרגיה המקומי כבר עבר בשנים האחרונות טלטלות רגולטוריות גדולות בדמות ועדת ששינסקי ו-ועדת צמח, אך הטלטלה הנוכחית היא מדהימה מקודמותיה מכיוון שהיא טורפת את הקלפים בענף, ונפלה על המשקיעים בהפתעה כאילו שקיפות רגולטורית היא מושג שמתקיים רק בספרי התיאוריה הכלכליים.

על חוסר האונים של האנליסטים בתחום ניתן ללמוד מן העובדה שחלקם הרימו ידיים בשבוע שעבר, והשהו את סיקור חברות האנרגיה, ואילו אחרים חתכו את מחירי היעד של החברות הללו באגרסיביות לאור חוסר הוודאות הרגולטורי העצום.

רק לאחרונה גייסה שותפות רציו מאות מיליוני שקלים באג"ח לקידום מאגר "לוויתן", ועוד קודם לכן גייסו השותפויות של קבוצת דלק המחזיקות במאגר "תמר" מיליארדי דולרים מעבר לים. הנפקות אלו זכו להצלחה כבירה, כשאיש לא העלה על דעתו כי אחד מאינסוף הרגולטורים המקומיים יטרוף קליל את הקלפים של התוכנית העסקית של שוק הגז המקומי.

הרגולציה המשתוללת חותרת לשנות סדרי עולם בלוחות זמנים קצרים בכל הסקטורים בשוק ההון המקומי: בבנקים, במזון, בשוק הדיור, במשאבי טבע, בביטוח ועוד.

במציאות הנוכחית לא יועילו מאמציהם של מנכ"ל הבורסה ויו"ר רשות ניירות ערך להחיות את הבורסה המקומית המדשדשת, מכיוון שאי הוודאות הרגולטורית הופך את ההשקעות המקומיות להימור גרוע.

אין לנו ויכוח עקרוני עם הרציונל הכלכלי העומד מאחורי שלל הרגולציות במשק המקומי, ואנו אפילו בטוחים כי מרביתן יטיבו לאורך זמן עם אזרחי ישראל. אולם, כמשקיעים בניירות ערך איננו רואים בהשקעה מקומית גזרה משמיים שיש לבצעה בכל מצב ועניין תוך ציפייה מתמדת לסטירת הלחי המצלצלת הבאה. במצב העניינים הנוכחי אנו סבורים כי יש להסיט השקעות לשווקים זרים על מנת למזער את נזקי הרגולציה המקומית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון