מבוי סתום בהסכם הקיבוצי הביא לסכסוך עבודה בלאומי קארד

עיקר חילוקי הדעות - בתנאי השכר ■ המגעים מתקיימים יותר משנה

מתיחות נוספת נרשמה ביחסי העבודה בענף הפיננסים והפעם בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. שנה ורבע לאחר שהוקם ועד עובדים בלאומי קארד, הוכרז היום (ב') סכסוך עבודה בחברה. משמעות הכרזת סכסוך העבודה היא שוועד העובדים, בראשות רעות פבלוביץ', יוכל לפתוח בעיצומים החל בעוד שבועיים.

הכרזת סכסוך העבודה נעשתה על רקע המבוי הסתום בין הצדדים בנושא גיבוש הסכם העבודה הקיבוצי, ובמיוחד בפרק הכלכלי הקשור לתנאי השכר.

יש טענות מצד הוועד כי ההנהלה מסתירה מהם פרטים ומגלה יד קשה. בהסתדרות מגבים את הוועד במיוחד לאור העובדה כי קיים כבר הסכם עבודה קיבוצי בשתי חברות כרטיסי האשראי האחרות ישראכרט וכאל, המהווים בנצ'מרק לדרישות הוועד בלאומי קארד.

זה יותר משנה שבוועד ובחברה, שבניהולו של חגי הלר, ניסו לגבש הסכם קיבוצי ולא הצליחו להגיע להסכמות. ככל הידוע באחרונה האווירה בין הצדדים נהייתה מתוחה יותר על רקע חילוקי הדעות, עד אשר הוחלט להכריז על סכסוך העבודה.

כאמור, לאומי קארד היא חברת כרטיסי האשראי האחרונה שבה התאגדו העובדים לוועד. במשך שנתיים נעשו ניסיונות של התאגדות, עד אשר הושג הרוב הנדרש. נכון לסוף 2013 בלאומי קארד יש כ-1,280 עובדים בעלות שכר ממוצעת של 14.9 אלף שקל לחודש.

סכסוך העבודה בלאומי קארד מצטרף למתיחות נוספת ביחסי העבודה שקיימת בבנק לאומי, בין ועד העובדים בראשות מירי רובינו להנהלה בראשות רקפת רוסק עמינח. המתיחות בין הצדדים נובעת מהסכם השכר שתוקפו יפוג בסוף השנה.

הצדדים מנסים לגבש הסכם חדש, כאשר ההנהלה דורשת להפחית את תוספות השכר ולקצץ בתנאים נוספים, וזאת על רקע יחסי היעילות החלשים של הבנק, אלא שדרישות אלה אינן מקובלות על הוועד.

ככל הידוע, האירועים בלאומי ובלאומי קארד הם נפרדים, והוועדים בשתי החברות אינם עובדים במשותף, זאת אגב בניגוד לבנק דיסקונט לדוגמה, שם החליטו הוועדים בבנק, ובחברות הבנות מרכנתיל ובכאל להדק את שיתוף הפעולה ולגבות אחד את השני.

גם יחסי העבודה בבנקים נוספים נחשבים למתוחים, כאשר לפני מספר שבועות הוכרז סכסוך עבודה ביובנק, וכן קיים סכסוך עבודה מזה כשנה וחצי גם בחברה האם של יובנק - הבנק הבינלאומי.

מלאומי קארד נמסר בתגובה: "אנו מאמינים בדיאלוג ישיר, שקוף ופתוח עם עובדי החברה ונציגיהם ונמשיך לפעול לקידומו, זאת על מנת ליישב את הנושאים השנויים במחלוקת, מתוך הבנה כי יש להגיע לפתרון מוסכם המיטיב עם כל הצדדים".