משרד התקשורת מעכב ביטול ההפרדה המבנית בבזק

בכירים במשרד התקשורת: הבג"צ של בזק נגד השוק הסיטונאי נועד למנוע תחרות, אין סיכוי שבחודשים הקרובים נודיע על ביטול ההפרדה בינה לבין החברות הבנות שלה ■ המשמעות המיידית: המיזוג עם yes בסכנה

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

ההחלטה של בזק להגיש בג"צ נגד הרפורמה בשוק התקשורת הקווי גובה מחיר: מקורות בכירים במשרד התקשורת מבהירים שהמשרד החליט שלא לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק בעקבות הבג"צ. המשמעות היא שהשימוע שהמשרד תכנן להוציא לקראת ביטול ההפרדה המבנית ושבו אמור היה לשרטט את התנאים המדויקים לביטול ההפרדה בין בזק והחברות הבנות שלה - יידחה למועד בלתי ידוע וזאת ללא קשר להסכמת בזק לפתוח את תשתיותיה לשימוש מתחרים במסגרת הרפורמה.

לדברי המקורות, ההחלטה לדחות את פרסום השימוע החלה אמנם עוד קודם הבג"צ בעובדה שהוכרז על בחירות לכנסת ושאין כרגע שר במשרד התקשורת, אך ייתכן והמשרד היה מוכן לקדם את הכנת השימוע וגיבוש התנאים אם היה נוכח שבזק מיישרת קו עם מדיניות המשרד ולא מנסה לתקוע את הרפורמה.

ההחלטה של בזק אתמול להגיש בג"צ נגד הרפורמה טרפה את הקלפים ואין שום סיכוי שהחלטה בעניין תתקבל לפני שיהיה שר חדש במשרד התקשורת וקרוב לוודאי שבזק יצרה מתיחות חריפה עם המשרד בהחלטה שלה, מה שלא יתרום לתמריץ ללכת לקראתה בנושא ביטול ההפרדה המבנית.

בתשובה לשאלה בנוגע להחלטת משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית לאחר 9 חודשים מרגע כינונו של שוק סיטונאי, כלומר מיסודה של הרפורמה בשוק הקווי, התשובה היא שהנייר אינו רלוונטי בתנאים שנוצרו, קרי יש סיכוי גבוה ליצירת תנאים חדשים ואף חמורים יותר בעניין ביטול ההפרדה.

ביטול ההפרדה המבנית מוזכר ונתפס כביטול ההפרדה בין בזק לבזק בינלאומי, ואולם צריך לשים לב לעובדה שהביטול שבו מעוניינת בזק הוא ביטול ההפרדה ומיזוג מול yes. מיזוג זה אושר על ידי רשות ההגבלים אך משרד התקשורת לא אישר אותו ואין סיכוי שיאשר כל עוד הרפורמה בשוק הקווי תקועה.