צפת: יש משיח בגליל!

לא תתן צמוד-קרקע שלך בכפר תמורת דירה בלב המטרופולין?

‎‏1.2 מיליון תיירים מגיעים לצפת בכל שנה, ולפי נתוני משרד התיירות, היא השלישית בערים המתוירות בישראל ומושכת אליה 90% מהתיירים היהודים. 5 מיליון לא יהודים המחוברים לתורת הקבלה בארה"ב, הם הפוטנציאל שעליו בונה ראש העיר, אילן שוחט, כמנוע כלכלי שאליו התייחס בראיון ל"גלובס".

תעשיית התיירות היא מנוף, אך גם חרב פיפיות.

חוצות ערי אירופה מלמדות על הסכנה הטמונה בעיר עתיקה שהופכת למרכז תיירות: הדיור מתייקר באופן שמאפשר רק למלונות להתקיים, והמסחר והעסקים מתאפיינים באיכות בינונית ומחירים בשמים.

תיירות אמנם יכולה לספק מקומות עבודה לחדרנים, מלצרים, נהגי מוניות וכו', אך אינה בסיס לפיתוח כלכלת ידע. ונציה ולאס וגאס הן הדוגמאות מחו"ל, ואילת - המקומית.

שוחט מכיר את הפוטנציאל וגם את הסכנה, ולכן הקים את הפקולטה לרפואה, כדי להפוך את העיר גם למרכז מחקר, שאנחנו נמליץ שיתחבר לטרנד הרפואה האלטרנטיבית שכבר מבוסס בגליל, ויש לו שורשים עמוקים בתולדות העיר והאזור ונעוצים אחורה מאות שנה.‏‏

להכפיל את מספר התושבים

כדי שצפת תהפוך לעיר שמתפתחת בה כלכלת ידע - רפואי, מדעי או אחר, עליה להכפיל את מספר התושבים בה ולמשוך לתוכה אוכלוסייה חזקה.

שוחט מתכנן לעשות זאת באמצעות שכונות צמודי קרקע. אבל, מכיוון שאין בצמודי קרקע צפתיים כל יתרון בהשוואה לצמודי הקרקע במצפים, הקיבוצים והמושבות היוקרתיות הסמוכות, המהלך הזה ייכשל.

צמוד קרקע בכפר תמורת דירה בלב העיר

צריך מהלך מהפכני, שרק אדם עם כריזמה משיחית כמו של אילן שוחט, יכול להוביל. למשל, הוא יכול להציע לכל תושב צמוד קרקע בגליל להחליף את ביתו תמורת דירה בבניין דירות במרכז צפת.

הבית במצפה/קיבוץ/יישוב קהילתי, יהפוך ליחידת נופש בבעלות משותפת עם העירייה, וההכנסה מהשכרתה תתחלק בין העיר לבעליה הקודמים.

כך המעבר לעיר יוסיף להכנסתו הקבועה של תושב הצמוד הקרקע לשעבר, דבר שיהיה תמריץ לעבור העירה.‏

מהלך כזה דורש שינוי תכנוני ורגולטורי בשלל משרדי ממשלה. זה לא דבר פשוט, אבל כדאי, כי הוא יכול להבטיח את הגשמת בשורתו של הנביא הגלילי שוחט, על המטרופולין הצפונית צפת, שתרומם את האזור כולו מהדימוי הפריפריאלי שדבק בו.

לקריאת הראיון המלא עם אילן שוחט, ראש העיר צפת.