נדחתה בקשת ג'קי בן-זקן לקבל את קלטות האזנת סתר

השיחות שנקלטו בהאזנת סתר במהלך חודש דצמבר 2010 מהוות חלק מחומרי החקירה נגד בן-זקן במסגרת פרשת הרצת מניית מנופים

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי בת"א, דוד רוזן, קבע אתמול (ד') כי הוא דוחה את בקשתו של ג'קי בן זקן, בעל השליטה לשעבר בחברת מנופים פיננסים, לקבל לידיו את כל תוצרי האזנות הסתר שבוצעו ע"י המדינה לטלפון הנייד שלו. השיחות שנקלטו בהאזנת סתר במהלך חודש דצמבר 2010, מהוות חלק מחומרי החקירה נגד בן-זקן מסגרת פרשת הרצת מניית מנופים. לאחר שהפרקליטות התבססה רק על חלק מהקלטות שהוקלטו ושהוגשו כראיות נגדו, בן-זקן הגיש בקשה לקבל לידיו את שאר ההקלטות שלא הובאו לידיו, בשל אי סיווגן כ"חומר חקירה".

למרות שבדיון בבקשה שהתקיים בתחילת השבוע, נשמע השופט רוזן כנוטה להיעתר לבקשה והתנהל דיון בסוגיה השנויה במחלוקת עם ב"כ המדינה, עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), התקבלה ההחלטה כאמור, שלא לאפשר את מתן הקלטות שלא נעשה בהן שימוש.

"לא מצאתי בנימוקי הבקשה כל אינדיקציה לרלוונטיות, ולו פוטנציאלית, של השיחות המבוקשות להגנת הנאשם", קבע רוזן בהחלטה. השופט רוזן התייחס להוראות החוק, המאפשרות לנאשם, כחלק מזכויותיו, לקבל לידיו חומר חקירה רלבנטי לאישום ושעשוי לסייע להגנתו.

כפי שצוין בהחלטת רוזן, אלפי השיחות שבוצעו מהטלפון הנייד של בן זקן, סווגו ע"י המדינה כ"רלוונטיות" (אותן קיבל בן-זקן במלואן כחלק מחומר החקירה נגדו), "נוגעות" (בן-זקן קיבל אינדיקציה לקיומן ותוכנן של שיחות אלה בצורת פרפרזה קצרה בציון תאריך השיחה ושמות הדוברים) ו"לא רלוונטיות" (אלה לא הועברו אליו כלל).

"כחלק מההערכות למשפט הוא (בן-זקן) פנה לחברה הסלולרית בה הוא מנוי, והוציא פלט שיחות שבוצעו ממכשיר הנייד שלו בתקופת ההאזנה. או אז, כך הנאשם, גילה כי בפלט זה מצויות שיחות שעשויות להועיל להגנתו, אשר לא סווגו ע"י המאשימה כ"רלוונטיות" או לכל הפחות כ"נוגעות", ועל כן לא הועברו לידיו". רוזן מסביר כי בעקבות גילוי זה פנה בן-זקן למדינה מספר פעמים, וביקש לשנות באופן פרטני סיווגן של שיחות בהן מצא תועלת.

"המאשימה נעתרה לבקשותיו הספציפיות, שינתה את סיווג השיחות והעבירה אותן לעיונו. ברם, ככל שנאשם גילה שיחות רלוונטיות נוספות שלא סווגו ככאלה ולא הועברו אליו כחומר חקירה - איבד אמון במלאכת הסיווג של המאשימה, ומכאן הבקשה הנוכחית במסגרתה הוא עותר כי כלל השיחות שנקלטו בהאזנת הסתר ושבהן הוא היה אחד הדוברים יועברו לידי ההגנה, אשר תסווג את השיחות בעצמה, בהתאם לשיקול דעתה וצרכיה", קבע רוזן בהחלטתו.

"כל שטוען הנאשם הוא כי נוכח שינויי הסיווג של המאשימה בעקבות פניותיו אליה קיימת אפשרות שבשיחות שלא הועברו אליו קיים חומר נוסף הרלוונטי להגנתו". במילים אחרות, ציין השופט רוזן בהחלטתו, "נראה כי מדובר ב"מסע דיג" ראייתי, בשינוי אדרת מסוים".

כזכור, בן-זקן (בעלי קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד), מואשם בפרשת הרצת מניית מנופים, יחד עם איתן אלדר וצביקה קולנברנר בכך שניסו להשפיע במירמה על שער מניית מנופים פיננסים לישראל (מפל), בדרך של רכישת מניות החברה במהלך המסחר בבורסה.

בהחלטתו, ציין רוזן, כי בן-זקן לא הצביע על שיחה ספציפית כרלבנטית להגנתו, לכן לא ראה מקום להתיר לבן-זקן, לקבל באופן גורף, את הקלטות לידיו. כמו-כן, קבע רוזן כי הבקשה של בן-זקן שהוגשה לקראת סופה של פרשת התביעה, בחודש דצמבר 2014, הוגשה בשיהוי.

עוד ציין רוזן בהחלטתו, כי במידה ובן-זקן יצביע על הקלטה ספציפית שעשויה לסייע לו, על המדינה לשקול אותה בכובד ראש, ובמידת הצורך, להיעתר לה.