ועד עובדי חברת החשמל: נחדש את המו"מ רק על בסיס מתווה יוגב

המדינה, בהובלת אגף התקציבים באוצר, מנסה בימים האחרונים להחיות את המגעים לרפורמה בחברת החשמל, לאחר ששר האוצר הקודם לפיד פסל את ההסכמות

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

ועד עובדי חברת החשמל מסרב לחדש את המו"מ עם המדינה על הרפורמה בחברת החשמל אלא על בסיס מתווה ועדת יוגב. המדינה, בהובלת אגף התקציבים באוצר, מנסה בימים האחרונים להחיות את המגעים לרפורמה בחברה, זאת לאחר ששר האוצר הקודם יאיר לפיד פסל את ההסכמות שאליהן הגיעה הוועדה הבינמשרדית בראשותו מנהל רשות החברות באוצר אורי יוגב.

הוועדה הגיעה להסכמות עם הוועד וההסתדרות שלפיהן יקבלו העובדים תוספת של 2,000 שקל לפנסיה במקום תשלום פיצויי פיטורים מוגדלים ל-1,500 עובדים שיפרשו בפרישה מוקדמת. בדרך זו הצליחה ועדת יוגב להוזיל את העלות הכוללת של מהלך הרפורמה מ-6 מיליארד שקל לכ-3 עד 4 מיליארד שקל.

ואולם לפיד טרפד את ההסכמה בנימוק שמדובר "בתשלום שוחד לוועד העובדים החזק במדינה כדי להבריא את החברה", והורה להגיש לוועד הצעת Take it or Leave it הכוללת תוספת בסך 1,000 שקל לגמלה החודשית, במקום 2,000 שקל שסוכמו בין הוועדה להסתדרות ולוועד.

הצעת לפיד נדחתה בו בערב על ידי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן והשיחות בין הצדדים הופסקו. בעקבות פיצוץ המגעים אמר יוגב כי ללא רפורמה מוסכמת תגיע חברת החשמל למצב שבו תאבד לחלוטין את מקטע ייצור החשמל לטובת יצרנים פרטיים עד 2025.

הצעה ברוח דברים אלה של יוגב הועלתה ע"י נציגי האוצר ובהם רכז אנרגיה באגף התקציבים אודי אדירי בפגישות שנערכו בימים האחרונים עם ראשי ההסתדרות והוועד. לפי הרעיון שהעלו נציגי האוצר תמכור חברת החשמל את כל תחנות הכוח שבהפעלתה ותשמור על המונופול הטבעי שלה במקטעי ההולכה והחלוקה.