גלובוס הזהב: "הרומן" של חגי לוי - סדרת הדרמה הטובה ביותר

טקס גלובוס הזהב שנערך אמש היה משופע בבלבול מקומם בהגדרות הז'אנריות, בבחירות צפויות ופופולריות ובזוכה ישראלי אחד - חגי לוי, שהסדרה בפיתוחו, "הרומן", נבחרה כסדרת הדרמה הטובה ביותר ב-2014

חברי הקאסט של  התבגרות / צילום:רויטרס

חזרה גנרלית לקראת האוסקר - כך ניתן לסכם את מה שהתרחש הלילה בלוס אנג'לס, בטקס פרסי גלובוס הזהב, שהיה חגיגי ונוצץ באופן יחסי, ולא היה משופע בסרטי אולפנים או בשוברי קופות.

גלובוס הזהב השנה נרשם כטקס ממלכתי (שזה אומר שריקי ג'רוויס חסר הטקט כבר לא בעמדת המנחה. הוא אף רמז על כך, כשעלה לבמה להעניק פרס, שהיו כוכבים שדרשו את החלפתו בטינה פיי ואיימי פולר), ובעיקר - העניק פרסים לסרטים שיזכו גם באוסקר, בטקס שייערך ב-22 בפברואר באותה לוס אנג'לס.

כיצד ניתן לדעת? ראשית, הבחירות של חברי האיגוד לרוב צפויות ופופולריות. שנית - כבר עם פרסום המועמדויות לפרסי הגלובוס והחלוקה לקטגוריות, ניתן היה לראות כי הרשימה לא חפה מחוסר הגינות.

ארגון הכתבים הזרים בהוליווד הוא העומד מאחורי הפרס השני בחשיבותו אחרי האוסקר. מדובר בפרס שנחשב ליוקרתי, לחזאי מוצלח של הזוכים באוסקר ולשלב האחרון לקראתו.

סוד אפל ולא מאוד לא גלוי הוא שאולפני הסרטים יעשו כל שביכולתם על מנת להשפיע על בחירותיהם של העיתונאים, ולשאלה - האם זה עוזר, יש תשובה אחת: זילות הקטגוריות: סרט שחברי תא הכתבים רוצים ביקרו יועמד בקטגוריית סרט הדרמה הטוב ביותר. סרט שחברי התא פחות מעריכים ופחות חפצים בזכייתו - יועמד בקטגוריית קומדיה/סרט מוזיקלי, גם אם מדובר בסרט דרמה לכל דבר.

כך יצא שהסרטים "בירדמן" ו"מלון גרנד בודפשט" נדחקו לקטגוריית קומדיה/סרט מוזיקלי, אף שהם אינם קומיים או מוזיקליים, ובטקס האוסקר הם יתחרו באותה קטגוריה עם "התבגרות".

הדבר חוזר על עצמו מדי שנה, ואיש כמעט ולא מעז לפצות פה. כולם עדים לשקר, כולם חיים אתו בשלום - עד לרגע שבו הם משלמים מחיר. וגם אז - קשר השתיקה נמשך.

מדוע שווה לאולפנים להשפיע על תא בכתבים הבוחר את המועמדים והזוכים? הסיבה היא שזכייה של סרט בפרס גלובוס הזהב מזניקה את הכנסותיו - בין אם זכה באוסקר ובין אם לאו. ההפצה הבינלאומית של סרט שלמפיקיו שאיפות לזכות בגלובוס הזהב או באוסקר תחל בסמיכות להכרזת המועמדים לגלובוס הזהב, או בשבועות העוקבים אחר הטקס.

בדיקה שערכנו מתחילת העשור הנוכחי מלמדת כי ב-4 השנים האחרונות הסרט שזכה בגלובוס הזהב בפרס הסרט הטוב ביותר, זכה גם בפרס האוסקר עבור הסרט הטוב ביותר. בכל שנה, מ-2010, הפך הסרט הזוכה בגלובוס הזהב לשובר קופות.

דוגמה טובה היא הסרט "הארטיסט" - שעד לזכייה בגלובוס הזהב ב-2012 קיווה להחזיר את הוצאותיו, עם הכנסות זעומות של כ-7.5 מיליון דולר - זכה גם באוסקר וסיים כסרט רווחי מאוד (ראו טבלה).

הוציאו גט

ביום חמישי הקרוב תפרסם האקדמיה האמריקאית לקולנוע את המועמדים לאוסקר בכל קטגוריה, ויהיה מעניין למצוא קרבה - או חוסר קרבה - בין הזכיות בגלובוס לבין הבחירות של חברי האקדמיה ברשימת המועמדים והמועמדויות, וכמובן בטקס האוסקר עצמו.

על מנת להגדיל את המתח, וגם לשם מראית-עין, בשנים האחרונות דוחה גלובוס הזהב את פרסום המועמדויות שלו קרוב ככל שניתן אל הטקס עצמו. לכאורה כדי לא לקשור בין בחירות אנשי גלובוס הזהב לבחירות המועמדים של חברי האקדמיה, שכביכול התקיימו לפני טקס הגלובוס.

"גט", סרטם של רונית ושלומי אלקבץ, שהיה מועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר, לא זכה. המנצח הוא "לוויתן" הרוסי, יצירת מופת שרבים הסיכויים שתגרוף את פרס האוסקר.

אבל זוכה ישראלי יש: סדרת הדרמה "הרומן" - שאחד משני יוצריה הוא חגי לוי ("בטיפול") - זכתה בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר, ובפרס נוסף עבור השחקנית הראשית הטובה ביותר - רות' ווילסון.

מדובר בהישג אדיר עבור לוי ועבור שותפתו שרה טרים, שייגשו בקרוב לכתיבת העונה השנייה. לוי מועמד לפרס דומה בישראל על הסדרה המקומית שיצר, "המקוללים".

לוי: "אני ישראלי וגאה בזה אבל הפרס הוא לא של ישראל"

"אני מודה לחגי לוי על ההשראה", כך בחרה שרה טרים, שותפתו של לוי ("בטיפול", המקוללים") ליצירת הסדרה "הרומן", שנבחרה אמש (א') כסדרת הדרמה הטובה ביותר להחמיא לשותפה. הוא עצמו לא נשא נאום, והעדיף שהזרקור יופנה אליה.

הבוקר (ב') אמר לוי: "סיכמנו מראש שהיא תהיה במרכז הדבר הזה, היה ברור שהיא צריכה לנאום. היינו מאוד מופתעים כשזכינו. לא חשבנו שזה יקרה".

לדבריו, "הפרס הוא לא של ישראל. אני ישראלי ואוהב להיות ישראלי וגאה בזה, אבל הסדרה היא לא ישראלית, ולא הרגשתי שאני מייצג מדינה או משהו כזה".

בשבועות האחרונים נפוצו בכלי התקשורת האמריקאים שמועות על חילוקי דעות אמנותיים בין לוי לבין טרים. לוי עצמו סיפר בראיון עמו בחודש שעבר על חוסר שביעות-רצון מסוים מהתוצאה אשר על המרקע ("אם הייתי רואה את הסדרה מהצד, אז היא אחלה סדרה, אבל בגלל שאני רואה רק מה שאני הייתי רוצה לעשות ממנה מול דבר אחר, אז יש לי איזה קושי").

הבוקר, לוי מפויס: "אני לא רוצה להיכנס לזה, אני נורא שלם עם איך שהסדרה יצאה, ואנחנו חברים טובים. מחר נתחיל לעבוד על העונה השנייה".

השפעת הזכייה בגלובוס הזהב על מכירות הסרטים
 השפעת הזכייה בגלובוס הזהב על מכירות הסרטים

הזוכים
 הזוכים