"הסוד הקטן והמלוכלך" של גוגל נחשף ע"י מריסה מאייר

מנכ"לית יאהו, שכיהנה בעבר בתפקיד בכיר בגוגל, מנפצת את המיתוס לפיו גוגל מעניקה לעובדיה יום פנוי בשבוע לעבוד על יוזמות פרטיות

מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג
מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג

אחת הפרקטיקות הכי מדוברות בתחום משאבי אנוש בסיליקון ואלי כנראה לא קיימת בכלל. הכוונה היא למה שמכונה "20% זמן פנוי", אותו יום חופשי בשבוע עבודה שגוגל מעניקה לעובדיה כדי שיעבדו על דברים יצירתיים, מעין פרויקטים אישיים.

לאורך השנים פורסמו דיווחים לפיהם יוזמות שונות וגדולות של גוגל יצאו מאותה פרקטיקה, כמו למשל ג'ימייל. למעשה, "20% זמן פנוי" נחשבה לכזו הצלחה עד שהיא יושמה גם בחברות היי-טק אחרות כמו לינקדאין.

אבל מסתבר שהפרקטיקה הזו בכלל לא קיימת בגוגל. כך, בכל אופן, לפי מריסה מאייר, היום מנכ"לית יאהו ובעבר סמנכ"לית בגוגל.

ניקולס קרלסון, שכתב ספר על מאייר ("Marissa Mayer and the Fight to Save Yahoo!") טוען כי במהלך התחקיר על הספר שלו באביב 2013, מאייר עמדה על במה במפגש עובדי יאהו והפריכה את "מיתוס 20% זמן פנוי".

באותה עת, מאייר הכריזה על יוזמה שנקראת "CEO Challenge", במסגרתה צוות בחברה שיבוא עם מוצר חדש ומלהיב יקבל בונוס של רבע מיליון דולר. לפי קרלסון, מאייר הזהירה את העובדים לא לעבור על יוזמות במסגרת ה-CEO Challenge על חשבון העבודה שוטפת שלהם.

"זה מצחיק", היא אמרה, "אנשים שואלים אותי מאז שהגעתי לכן, 'מתי יאהו תאמץ את יוזמת 20% זמן פנוי?'... ובכן יש לי סוד קטן ומלוכלך לספר לכם על 20% זמן פנוי של גוגל - זה בעצם 120%".

מאייר הסבירה שאותם פרויקטים מיוחדים בגוגל לא באים על חשבון העבודה הרגילה אלא בנוסף לה: "אלה דברים שאתם עושים מעבר לעבודה הרגילה".