2014: הצרכנים הוציאו 2 מיליארד שקל על מרלבורו

סטורנקסט: שוק הסיגריות אשתקד צמח כספית בשל העלייה במס על סיגריות, אך המשיך לרדת כמותית ■ פיליפ מוריס מחזיקה בנתח שוק של 58.9%

הצרכן הישראלי הוציא ב-2014 כ-8.262 מיליארד שקל על רכישת סיגריות בלבד - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

לשם המחשה, כלל שוק מוצרי המזון והצריכה (FMCG) היה גדול אשתקד פי חמישה בלבד משוק הסיגריות. מכירות הסיגריות היו גבוהות אף יותר מכלל מכירות שוק החלב - 8.26 מיליארד, לעומת 7.52 מיליארד שקל - פער של כ-10%.

שוק הסיגריות צמח אשתקד כספית ב-4.9%, אך כלל הצמיחה מיוחסת לעלייה במס על הסיגריות שהביאה לעליית מחיר חפיסות הסיגריות. למעשה, גם אשתקד השוק המשיך להישחק ברמה ריאלית (כמותית) - מגמה הנמשכת כבר 3 שנים. ב-2014 ירד השוק כמותית ב-3.5% והשלים ירידה כמותית של 11.2% בתוך שנתיים.

בישראל פועלות 3 חברות סיגריות: חברת פיליפ מוריס הבינלאומית, המהווה מונופול עם נתח שוק של 58.9%; חברת גלוברנדס, המחזיקה בנתח שוק של 27.9%; וחברת דובק הישראלית עם נתח שוק של 13%.

בזמן שפיליפ מוריס וגלוברנדס התחזקו, חברת דובק המשיכה את מגמת ההיחלשות שלה בעקבות ירידה של 10.2% במכר הכספי, במקביל לירידה של 17.4% במכר הכמותי.

פיליפ מוריס מחזיקה ב-4 מותגי הסיגריות הנמכרים ביותר בישראל: מרלבורו, נקסט, LM ופרלמנט. בשנת 2014 הוציא הצרכן הישראלי 4.86 מיליארד שקל על מותגי החברה.

המותג מרלבורו ממשיך להוביל את השוק ואף מתחזק. בניגוד למגמה הכוללת בשוק, מכירות מרלבורו צמחו אשתקד כמותית ב-7%, במקביל לצמיחה כספית של 14%. בשנת 2014 הוציא הצרכן 2.124 מיליארד שקל על המותג מרלבורו בלבד, שהיה אחראי ל-25.7% מכלל מכירות הסיגריות בישראל.

לשם המחשה נציין כי מכירות המותג לבדו היו גבוהות פי שניים ממכירות הגבינות הצהובות, ופי 3.5 ממכירות דגני הבוקר בישראל.

חוזקו של המותג בא לידי ביטוי גם בהחלטתה של חברת פיליפ מוריס להעלות את מחיר המותג לקמעונאים, במקביל להתחזקות בשער הדולר, ולמרות שבעבר כאשר שער הדולר היה נמוך הדבר לא בא לידי ביטוי במחיר חפיסת הסיגריות של המותג.

מותגי דובק יורדים

המותג נקסט סיכם את 2014 עם מכירות לצרכן בהיקף של 969.2 מיליון שקל - עלייה כספית של 7.4% וירידה כמותית של 2.8%. מכירות המותג LM היו נמוכות רק במעט והסתכמו ב-928.7 מיליון שקל. גם המותג פרלמנט שומר על נתח שוק גבוה יחסית (10.2%) עם מכירות לצרכן של 845.2 מיליון שקל.

חברת גלוברנדס מחזיקה ב-3 מבין 10 המותגים הנמכרים ביותר: פאל מאל, וינסטון וכאמל. מותגי החברה קנט ו-LD מדורגים במקומות 11-12. אשתקד הוציא הצרכן 2.3 מיליארד שקל על מותגי החברה, שחתמה את השנה עם עלייה כספית של 5.9% במכירות, לצד ירידה כמותית של 2.6%. הצרכן הישראלי הוציא אשתקד על המותג פאל מאל 780 מיליון שקל וסכום זהה על המותג וינסטון.

חברת דובק מחזיקה ב-3 מבין 10 המותגים המובילים: טיים, נובלס וגולף, ששלושתם חוו אשתקד צניחה דו-ספרתית במכירות.

המותג טיים של חברת דובק ממשיך את מגמת ההיחלשות בעקבות ירידה כספית של 9.2% וצניחה כמותית של 17%. נתח השוק של טיים הסתכם אשתקד בשיעור של 5.9%, ששיקף מכירות של 489 מיליון שקל לצרכן.

*** קבוצת פישמן, בעלת השליטה בעיתון "גלובס", היא בעלת מניות בחברת גלוברנדס.

סיגריות
 סיגריות

סיגריות
 סיגריות