ירידות קלות בת"א; קנון צנחה ב-10.6%, סאמיט עלתה 4%

הבנק המרכזי בשוויץ ביטל היום בצעד דרמטי את שער הרצפה שהוא הציב לפרנק השוויצרי ■ מחירי הנפט יורדים קלות ■ לאחר סיום המסחר יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ה') בירידות קלות במדדים, על רקע ירידה חדה בשער הדולר היום והצעד הדרמטי של הבנק המרכזי של שוויץ. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.458 מיליארד שקל.

הבנק המרכזי בשוויץ ביטל היום בצעד דרמטי את שער הרצפה שהוא הציב לפרנק השוויצרי. בתגובה, מזנק הפרנק מול הדולר בכ-14% לכ-0.87 פרנק לדולר, לאחר שקודם לכן זינק ב-33%. בנוסף, הפחית הבנק המרכזי את הריבית במדינה על פקדונות למינוס 0.75%.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, מציין כי "נראה שהצעד של הבנק המרכזי בשוויץ מסמן עליית מדרגה במלחמת המטבעות העולמית. אני מעריך שבזמן הקרוב נמשיך ונראה היחלשות של המטבעות האירופאיים לאור הציפייה שהבנקים המרכזיים יציגו צעדים אגרסיביים להחלשת המטבעות. אחת התוצאות של הצעדים הללו תהיה ירידת תשואות בשוק בארה"ב שימשיך וייהנה מהסטה רבה יותר של כספים לאור התשואות השליליות באירופה".

לאחר סיום המסחר יפורסם מדד המחירים לחודש דצמבר ולשנת 2014 כולה. כלכלני המאקרו מעריכים שמדד דצמבר רשם ירידה של 0.1% וגם המדד בכל 2014 ירשום ירידה של 0.1%. צחי ליבוביץ', מנהל השקעות באימפקט בית השקעות, מציין כי המדד שיסכם את השנה אמור להציג מדד שנתי קפוא בטמפרטורת אפס ואף ייתכן מתחתיו. מדדי חודש ינואר ופברואר אמורים להציג מדדים שליליים משמעותית בעקבות ירידת מחירי המים, החשמל והדלק. מחירי האנרגיה אף עשויים לרדת עוד יותר עם המשך צניחת מחירי הנפט בעולם בטווח הקרוב. הסיכום של מדדי ינואר ופברואר אמור להיות מתחת למינוס 1%. "יש לציין כי נתון זה כבר מגולם בשוק והוא תלוי כאמור בהמשך הטלטלות במחירי הנפט החבוטים".

"היות והמדדים השליליים של ינואר ופברואר כבר מגולמים בשוק האג"ח, ניראה כי דווקא בשנה הקרובה יחזרו האפיקים צמודי המדד להיות עדיפים על האפיק השקלי. הריביות המרכזיות נמצאות בתחתית וצפויות גם בארץ וגם בארה"ב (קודם בארה"ב ) להתחיל ולעלות עד סוף 2015", אומר ליבוביץ'.

הנפט כאמור זינק אתמול בקרוב ל-5% אולם היום שב מחירו לרדת מעט. העלייה אמש השפיעה על מניות אבנר , דלק קידוחים וישראמקו.

בנק לאומי לא יורד מהכותרות. המפקח על הבנקים דודו זקן בודק היבטים של אחריות אישית של מנהלים בבנק לאומי בעקבות פרשת הקנס שהוטל על הבנק בארה"ב, כך אמרה אתמול נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג. בפתח נאום שנשאה בבית איזי שפירא ברעננה אמרה פלוג כי "הפיקוח על הבנקים נמצא בעיצומה של בדיקה, המתייחסת הן להיבטים של ניהול בנקאי תקין, והן להיבטים של אחריות אישית של עובדים ונושאי משרה. המפקח על הבנקים מקיים בדיקה מקצועית, מקיפה ובלתי מתפשרת, ובסיומה נבחן באילו צעדים יש לנקוט, הן ביחס לבנק לאומי והן ביחס למערכת הבנקאית כולה".

אלביט מערכות הודיעה היום כי קבלה ממשרד הביטחון חוזים בהיקף כספי כולל של כ-117 מיליון דולר לאספקת מערכות תקשו"ב, קשר ותקשורת. מרבית החוזים מיועדים לביצוע במהלך שש שנים.

חברת סאמיט דיווחה הבוקר, כי חברת הבת, סאמיט גרמניה, השלימה גיוס הון בדרך של הנפקת מניות בהיקף כולל של כ-555 מיליון שקל (כ-120 מיליון אירו). החברה הנפיקה לציבור המשקיעים כ-29% מהחברה לפי שווי של 326 מיליון אירו (כ-1.5 מיליארד שקל).

בונוס ביוגרופ דיווחה היום כי קיבלה הודעה מהחוקר במרכז הרפואי, בדבר סיום גיוס 20 מטופלים, הכמות המרבית שאושרה לניסוי הקליני להשלמה של חסר באחת מעצמות הפנים באמצעות שתל חי של עצם אנושית. השתל החי מיוצר על ידי החברה במרכז הייצור של בונוס ביוגרופ, בפארק מת"מ, בחיפה. הניסוי הקליני במילוי חסר עצם בעצמות הפנים, נועד לבדוק את בטיחות ואת יעילות השימוש בשתל חי של עצם אנושית מתוצרת בונוס ביוגרופ.

המסחר בניירות הערך של סומוטו הופסק היום, לאחר ירידה חדה בערכה. זאת, לאחר דיווח החברה מהיום, בדבר קבלת הודעה אוטומטית מאפל על ביטול החתימה הדיגיטלית של ג'ניו. סול צבי, מנכ"לית Genieo, קיבלה היום הודעה אוטומטית מאפל לפיה בוטלה החתימה הדיגיטלית המאושרת שבידיה לג'ניו. החברה מציינת כי ההודעה התקבלה על ידי ג'ניו ללא מתן הסברים לביטול וללא מתן התראה מראש על ידי אפל. החברה ציינה כי היא מתכוונת לפנות לאפל באופן מידי על מנת לבחון את אפשרות ביטול ההחלטה כאמור, או לבחון את משמעות ההחלטה, לרבות השלכותיה העסקיות.