מה עומד מאחורי המעבר של "מצב האומה" מרשת לערוץ 10?

הכעס בזכיינית ערוץ 2 רשת על ליאור שליין וערוץ 10, חילוקי הדעות הכספיים, ההקשרים הפוליטיים של התוכנית וכנראה גם לא מעט אגו - הסיפור המלא על המעבר של "מצב האומה" לערוץ 10 רגע לפני הבחירות

כסף, תחרות, פוליטיקה ואולי גם לא מעט אגו עומדים במרכזה של הפרשייה שמעסיקה את תעשיית הטלוויזיה בישראל - המעבר של תוכנית הסאטירה "מצב האומה" מזכיינית ערוץ 2 רשת לערוץ 10.

ככל שהזמן עובר, ותאריך עליית התוכנית באכסניה החדשה שלה מתקרב (פברואר), צצים יותר פרטים שמבהירים כי לא מדובר רק במעבר תמים של תוכנית טלוויזיה מגוף אחד למתחרהו.

לא מדובר בעזיבה חיובית. ברשת כועסים על האופן שבו דברים התנהלו - בין מצדו של ליאור שליין ואנשיו, ובין מצד ערוץ 10. בעוד שנדמה שהכעס כלפי שליין התבשל כבר תקופה ארוכה, ההפתעה של מנכ"ל רשת, אבי צבי, מההתנהלות של מנכ"ל 10, יוסי ורשבסקי, הייתה דווקא גדולה יותר. בשוק הטלוויזיה היה מי שהגדיר זאת כתקיעת סכין בגב.

היחסים בין רשת לערוץ 10, לאורך השנים, ידעו עליות ומורדות. נקודת השפל הייתה כמובן עם מעברו המיידי של רפי גינת מתפקיד מגיש "כלבוטק" ברשת לניהול ערוץ 10. גינת ביקר את מקום עבודתו הקודם, ולוח השידורים עוצב כך שערוץ 10 נלחם ישירות בלוח השידורים של רשת.

למאבק הזה הייתה ארומה אישית ברורה. אולם בסיבוב הנוכחי של ורשבסקי כמנהל, האווירה התחלפה, ולוח השידורים התחרותי הוסת דווקא לכיוונה של קשת, ששילמה על כך מחיר ברייטינג.

הקשר המיוחד בין ורשבסקי לצבי לא התמקד אך ורק בלוחות השידורים. שלא כמו קשת, רשת נמנעה מהצהרה פומבית על נכונות למעבר לרישיון, מהלך (או אי -מהלך) שנתפס כגיבוי להמשך קיומו של הערוץ. בהמשך הייתה גם קריאה פומבית להמשיך ולקיים את ערוץ 10 שהיה נתון במשבר.

ערוץ 10, מבחינתו, שעבר עכשיו ללוח שידורים נטול ריאליטי כאסטרטגיה, ויתר על התוכנית "הישרדות" לטובת רשת. בסחרור שבו היה נתון שוק הטלוויזיה המסחרית, האינטרסים של רשת וערוץ 10 נפגשו - רשת לא רצתה שערוץ 10 יקרוס, והיא תחויב לצאת מיידית מתוך ערוץ 22 לרישיון. אלא שזמן קצר אחרי שערוץ 10 קיבל עוד חצי שנת קיום, קרסה האידיליה - ובכללה גם הידידות בין שני המנהלים.

רצה להמשיך עד לבחירות

ההסכם בין רשת לתוכניתו של ליאור שליין אמור היה להימשך ל-20 תוכניות. והתוכנית הייתה אמורה להסתיים בשבוע שעבר, כמתוכנן. אלא ששליין רצה להמשיך ולהיות משודר עד הבחירות.

זו כבר הפעם השנייה שרשת בוחרת לא להמשיך את תוכנית הסאטירה, שנראה כי תקופת בחירות היא הזמן הטבעי שלה להיות על המסך, עד ליום הבוחר. גם במהלך המערכת של שנת 2012 רשת ערבבה את לוח השידורים כך ש"מצב האומה" תעלם.

גורמים המצדדים בשליין, בן זוגה של חברת הכנסת מירב מיכאלי, אומרים כי למהלך יש טעם פוליטי מובהק. היה שרמזו לדיל.

ברשת כמובן שדוחים טענות כאלה. אין עוררין - וגם אנשי "מצב האומה" מאשרים זאת ל"גלובס" - כי לא הייתה מעולם שום התערבות פוליטית בתכני התוכנית, וליוצריה ניתן חופש.

תחושת החמיצות כלפי שליין נמשכת ככל הנראה בזכיינית כבר תקופה, וזו הגיעה לשיאה בזמן "צוק איתן". אז, כשבוטל לוח השידורים לחלוטין, שליין הגיש תוכנית אינטרנטית באתר האינטרנט וואלה. ברשת זעמו על המהלך וראו בו מהלך חד-צדדי שנעשה ללא עדכון או התייעצות. בראיית העולם של רשת, "מצב האומה" לא הייתה מה שהיא היום ללא האמון שהביע אבי צבי במוצר עוד בימים שלא נחשב להצלחה מדרוגית.

מרגע ששליין הבין שהוא הולך לרדת שוב מהמסך, הוא ביקש להמשיך ולהישאר עד הבחירות. בשיחותיו עם גורמים שונים בשוק - בין היתר במשא-ומתן שניהל עם העורך הראשי של רשות השידור, יונה ויזנטל, הביע הסאטיריקן את שאיפתו להישאר באוויר כל הזמן, ללא עונות או פגרות כפויות. רשת רצתה להוריד אותו כעת לתקופה של כמה חודשים, והוא חיפש פלטפורמה שתוכל לאפשר זאת. ערוץ 1 יכול היה להיות מקום כזה, וכך גם ערוץ 10 בעל שיקולי הלוח הדחוסים פחות.

גם ברשת ניסו למצוא פתרון לתוכנית ובחנו את משבצת יום שישי. אלא שהשידור ביום שישי מייקר את העלות לפרק, וברשת העדיפו להאריך את הפקת תוכנית הבידור "הכול הולך".

על-פי ההערכות בשוק, רשת שילמה 370 אלף שקל לפרק אחד של התוכנית. סכום דומה, כנראה, דרש שליין במהלך הדיונים מול ערוץ 1, ולכן לא הבשילו שם המגעים. כך ששליין, שבינתיים העמיק הקרע שלו מול רשת, נפל כפרי בשל לידי ערוץ 10 שחיפש בדיוק תוכנית מהסוג הזה.

רשת: "בהפקה בחרו בשיקול הכספי"

על-פי ההערכות, ערוץ 10 ישלם 250 אלף שקל עבור הפקת פרק לתוכנית, סיכום שימשך לפחות עד הבחירות, במבנה הסכם אחר לחלוטין. מה שבטוח כרגע הוא שהתוכנית תמשך יותר זמן, ועונתיה יהיו ארוכות הרבה יותר. ברשת, מצדם, האיצו את הפקת התוכנית של מודי בראון שתעלה לקראת הבחירות.

מרשת נמסר כי הזכיינית "יצרה, בנתה, האמינה וטיפחה את 'מצב האומה' במשך 8 עונות - על כל המשתמע מכך, זאת על אף לא מעט ביקורת שהופנתה כלפיה מצד התקשורת עצמה, הן בהיבט הרייטינג המדשדש בתחילת דרכה והן בהיבט התוכן.

"מיד עם היוודע מועד הבחירות ביקשה רשת להאריך את העונה של 'מצב האומה', שאמורה הייתה להסתיים במהלך ינואר, עד לאחר הבחירות. יתרה מכך, רשת ביקשה כי התוכנית תקבל נפח משמעותי יותר ותשובץ כתוכנית פותחת פריים בערב שישי. הפקת 'מצב האומה' לא ששה תחילה להצעה מסיבות שונות ומשונות. משהסכימה בסופו של דבר, העבירה דרישות כספיות שלצערנו הרב לא יכולנו לעמוד בהן.

"בהפקה בחרו בשיקול הכספי על פני השיקול הערכי. חבל, אפילו סאטירי. לאורך כל 8 עונותיה עבדה 'מצב האומה' ללא כל התערבות בתוכן, באורחים, בדעות הפוליטיות ועוד - על כך העידו חברי הפאנל בכל ריאיון שניתן לכלי התקשורת, לאורך כל הדרך.

"על אף שלרשת יש אופציה לעונה נוספת, אין בכוונתנו לממשה מתוך אמונה בחופש העיסוק. כמי שבנתה את תוכנית הסאטירה היחידה שיש בטלוויזיה הישראלית, רשת תמשיך לפעול ביצירת תוכניות מצוינות, חדשניות ובעיקר הוגנות וישרות".

מערוץ 10 נמסר: "תמיד נכבד ונעריך את רשת".

את תגובת נציגו של שליין, מאיר קוטלר, לא ניתן היה להשיג.