אל תתרגשו מהאיומים

סלקום ופרטנר לא באמת יפשטו רגל

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

אחרי ששמענו את קולות הבכי והנהי של חברות הסלולר הגדולות על אסון הולך ומתרגש בשוק התקשורת בגלל מלחמת המחירים המתמשכת והמתחדשת, חשבנו לעצמנו להעביר איזשהו כובע אחד או שניים בין חברינו כדי לקושש לחברות הללו כמה גרושים. אויש, כמה מסכנים הם! רק שלא יפשטו את הרגל! ובכן, שיפשטו, מה קרה ומה יקרה?

לא שאנחנו מייחלים לפשיטות-רגל של עסקים, חס וחלילה, אבל בתסריט כזה או דומה, אולי בעל השליטה בפרטנר , חיים סבן, יצטרך לתמוך בחברה. זה יהיה סוג של צדק חברתי, אחרי שהוא הרוויח הון תועפות מהסיבוב שלו בבזק בתקופה שבה לא הייתה שום תחרות בשוק הסלולר ועושק הצרכנים היה בשיאו.

ואולי סוף-סוף יהיה אפשר להוציא את סלקום מידיהם של מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין, שלא מצליחים להגיע להסכמה אחת על ניהול אי.די.בי. חילוץ סלקום מידיהם יעשה רק טוב לחברה. ואולי פשיטות-הרגל הצפויות, כפי שמאיימים עלינו, יעשו את מה שמצפים משוק הסלולר: להתכנס, כלומר לצמצם את מספר החברות בו.

ובכן, החלטנו לפשפש קצת בדוחות של פרטנר ושל סלקום והגענו למסקנה שהכותרת שנתנו היא די דמיונית. שתי החברות ספגו אמנם ירידה חדה ברווחיהן, ומניותיהן ספגו בחודשים האחרונים חבטה עזה, אבל בסך-הכול המצב לא רע כפי שהן משדרות. מאז תחילת התחרות האגרסיבית (מאי 2012 , אז הוט מובייל וגולן טלקום נכנסות לשוק) שתי החברות לא הפסידו, אפילו לא ברבעון בודד.

יתר על כן, תזרים המזומנים החופשי - פרמטר יותר חשוב מהרווח - נותר בריא מאוד, החוב הפיננסי מאז תחילת התחרות דווקא ירד, וההון העצמי התחזק (הרי בעלי השליטה הפסיקו לשאוב את הדיבידנדים). שתי החברות איבדו כל אחת כ-8%-10% ממספר המנויים, ובהתחשב בשנתיים של תחרות אגרסיבית, הנתון הזה אינו קטסטרופלי.

אז בבקשה, חברים בחברות הסלולר הגדולות: אנא תירגעו עם כל הנבואות השחורות. אכן, המחירים ממשיכים לצנוח כחלק מכניסת סלקום לשוק הטלוויזיה, אבל בינתיים שום חברה לא הפסידה, וגם אם תפסיד רבעון או שניים, זה לא יהיה כזה נורא כפי שאתם מתארים.

אבל הסיפור בשוק התקשורת הוא לא בדיוק שוק הסלולר. שם הדברים פחות או יותר ידועים. הסיפור הוא של בזק וחטיבת התקשורת המונופוליסטית והכי רווחית שלה בישראל, הלא היא הפעילות הנייחת (טלפוניה ואינטרנט). הצגנו פה את התוצאות של החטיבה הזו כמה פעמים, ובכל פעם הן מעוררות בנו השתאות.

היום אנחנו מציגים כאן את התוצאות המעודכנות, שמשקפות היטב את כוח התמחור יוצא הדופן של המונופול: שיעורי רווחיות נקייה של כ-30%, תפעולית של כ-45% ו-EBITDA של כ-60%. אף שחקן בשוק התקשורת, וגם בענפים אחרים, אינו מגיע לשיעורים פנומנליים כאלה לאורך זמן.

הטבלה הזאת היא בבואה לכישלון הרגולטורי הכי גדול של שוק התקשורת בשנים האחרונות. הרגולטור לא מצליח לשחוק את כוחה המונופוליסטי של בזק בתחום הזה ואת המחירים הגבוהים שלה.

זה התחיל עם משה כחלון (למרות הצלחתו בסלולר) ונמשך עם גלעד ארדן. זה האתגר הכי גדול של שר התקשורת הבא.

eli@globes.co.il

המספרים של סלקום ופרטנר
 המספרים של סלקום ופרטנר