"יש צד רע לכל טכנולוגיה שאנחנו מפתחים"

משקיע ההון סיכון בן הורוביץ, שעומד מאחורי השקעות בפייסבוק ו-Airbnb, בכנס DLD במינכן: "יש גם צדדים טובים וגם רעים אבל צריך להתמקד בשינוי עצמו בחברה ובקהילה"

בן הורוביץ / צילום: רויטרס
בן הורוביץ / צילום: רויטרס

השלכות שליליות אפשריות של המהפכה הדיגיטלית לא יאטו את התפתחות הטכנולוגיה - זו אחת מהמנטרות שניסה להעביר אחד ממשקיעי ההון סיכון המובילים בסיליקון ואלי, בן הורוביץ', עם פתיחת כנס האינטרנט והדיגיטל DLD במינכן. הכנס, יוזמה משותפת של ד"ר יוסי ורדי וד"ר הוברט בורדה, נפתח היום במינכן עם שיחה של הורוביץ מקרן אנדרסן-הורוביץ שעומדת מאחורי השקעות בפייסבוק, airbnb, גרופון ועשרות חברות נוספות.

"אין ספק שיש צד רע לכל טכנולוגיה שאנחנו מפתחים", אמר הורוביץ. "קחו למשל את המצאת המקרר ואיך הוא השפיע על תעשיית הקרח שהובילה לפיטורים רבים. אבל השאלה היא לא אם הטכנולוגיה טובה או רעה אלא אנחנו צריכים להתמקד בשינוי עצמו - לא רק על החברות שצריכות להגיע לשינויים טכנולוגיים אלא על כל החברה כולה".

הורוביץ, שבעבר היה בכיר בחברות כמו AOL, HP והדפדפן המיתולוגי נטסקייפ, דיבר לא מעט על ניהול חברות, כחלק מהספר שהוציא לאור בשנה שעברה בנושא The Hard Things About Hard Things. "יש דרך לנהל עובדים וכל אחד עושה זאת באופן שונה. סטיב ג'ובס, למשל, ואת זה אפשר לקרוא בספר, היה נוהג להשפיל עובדים. אנדי גרוב (אחד המנכ"לים הנחשבים של אינטל - ר' ג') היה נוהג להגיד לעובדים: 'זמן הוא כל מה שיש לי בעולם ואתם מבזבזים לי אותו'".

לדבריו, יש גם מנהלים שהתנהלו אחרת. "אריק שמידט, למשל, עשה דברים מעניינים בימים הראשונים של גוגל, כמו להגות את רעיון הקדשת 20% מהזמן של העובדים לטובת רעיונות חדשים".

הורוביץ נזכר בימים הראשונים של האינטרנט ושל דפדפן נטסקייפ המיתולוגי ואמר כי "היינו צריכים לשכנע מו"לים להשקיע בנו. אמרנו להם שזה האינטרנט ושם אנשים הולכים להיות. אבל הם צחקו עלינו ואמרו שאף אחד לא ירצה לקרוא דברים על המחשב שלו. בסוף כחברה אתה צריך להבין שדברים ייעשו טוב יותר ואם אתה לא תעשה את זה, אז יבוא מישהו אחר ויעשה את זה".

באשר לשאלה על מהי העצה שלו למנכ"ל של חברה גדולה שמבין שחדשנות הולכת לשנות את העסק שלו, ענה הורוביץ כי "אני חושב שרעיונות חדשניים בהגדרה שלהם הם תמיד מהפכניים. בארגונים גדולים יש הרבה אנשים שיכולים להגיד על רעיון חדשני שהוא רעיון גרוע. כשמישהו בא עם רעיון חדשני, הוא כמעט תמיד יידחה. אבל אם תסתכל על חברות טכנולוגיות שמחדשות כמו גוגל, אמזון או אפל של סטיב ג'ובס, אז תמיד יש שם מישהו שבראש החברה שאומר: 'אני חושב שזה שווה ניסיון, שזה רעיון חדשני'. תסתכלו על גוגל, שב-2004 אנשים צחקו כשחברת חיפוש ניסתה לקנות מערכת הפעלה לטלפונים, שוק שנשלט אז כמעט לחלוטין על ידי נוקיה. לארי פייג' אמר שזה היה נראה רעיון רע על פניו אבל שזה יהיה העתיד של הטלפונים".

הורוביץ נשאל גם על הקרן המובילה שלו ושל מארק אנדרסן ואמר כי "כל הרעיון של הקרן שלנו הוא שאנחנו רוצים לבנות קרן שמאפשרת ליזם להריץ את החברה של עצמו. זה משהו שלא היה אפשרי קודם כי לא קיבלת מספיק עזרה מקרנות ההון סיכון שלך. פה נכנס הניסיון שלנו כיזמים. הקרנות קודם לא יכלו ללמד את היזם איך להיות מנכ"ל. אנחנו ננו לו סט של כלים בסיסיים ועזרנו עם הנטוורקינג. אם לא היינו יזמים, לא היינו חושבים על הרעיון הזה והיינו פחות טובים בלבצע אותו".

על אסטרטגיית ההשקעות של הקרן, אמר הורוביץ: "אנחנו מחפשים יזם עם רעיון פורץ דרך. אנחנו לא חושבים שמסחר מקוון יהיה גדול ואז הולכים ומשקיעים בעשר חברות בתחום או מסתכלים על ביטקוין ומחפשים חברות בתחום להשקיע בהן.

"אנחנו נוטים לא להשקיע בחברות שעושות את אותו הדבר או באותה קטגוריה. ביג דאטה, למשל, זה טרנד חשוב מאוד. לא עשינו השקעה משמעותית בארבע השנים הראשונות של הקרן, למרות שהאמנו בתחום, פשוט כי לא מצאנו יזם מספיק טוב בתחום".