מכה למשק הגז בקפריסין: טוטאל החליטה לא לבצע קידוחים

חברת חיפושי הגז טוטאל החליטה לא לקדוח בבלוק 10 ו-11 בקפריסין - כך מדווחת התקשורת הקפריסאית

אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק
אסדת קידוח אסדה נפט גז אנרגיה / צלם: טינקסטוק

חברת טוטאל החליטה לא לקדוח בבלוק 10 ו-11 בקפריסין - כך מדווחת היום (ד') התקשורת הקפריסאית.

טוטאל נחשבת אחת מ-10 מחברות חיפושי הגז והנפט הגדולות בעולם, ובפברואר 2013 קיבלה לידיה את רישיונות 10 ו-11 בקפריסין. לאחר בדיקות מקיפות, החליטה החברה כי הפרוספקטים אינם מצדיקים קידוח.

זו היא לא האכזבה היחידה של משק הגז בקפריסין. לפני חודש דיווחה חברת ENI האיטלקית אשר בבעלותה ובבעלות KOGAS הדרום קוריאנית בלוק 9 בקפריסין, כי הקידוח שעשתה נמצא יבש. זאת לאחר שבספטמבר האחרון החלה אסדת הקידוח למים אולטרה עמוקים "Saipem 10,000" את פעילות הקידוח בבלוק.

נכון להיום, הבלוק היחידי בו נמצא גז בקפריסין הוא בלוק 12, אך גם שם התמונה לא מעודדת הרבה יותר. זאת משום שהגז שהתגלה בבלוק זה לא מצדיק את הפיתוח שלו. בדצמבר 2011 העניקה קפריסין את בלוק 12 לנובל אנרג'י (אליה הצטרפה בפברואר 2013 קבוצת דלק), והיא גילתה את מאגר אפרודיטה. המאגר מכיל כ-100 BCM של גז.

לקפריסין מחירי החשמל הגבוהים ביותר באירופה, שכן כל החשמל שלה מופק ממזוט. מכאן, היא הייתה שמחה מאד לפתח את המאגר, ולהשתמש בגז לייצור חשמל. עם זאת, אם ייצור החשמל יוסת לגז טבעי, יצרוך המשק הקפריסאי רק כ-1 BCM בשנה של גז. על כן, על מנת להצדיק את פיתוח המאגר יש צורך לייצא את חלקו.

הקמת מתקן הנזלה לייצוא גז טבעי נוזלי (LNG) הינו יקר מאד, ויכול להגיע לכ-10 מיליארד דולר. מכאן, הכמות אותה הייתה רוצה קפריסין לייצא, לא מצדיקה את ההשקעה בהקמת מתקן כזה. על מנת להצדיק הקמת מתקן הנזלה כזה, יש צורך בעתודות גז של לפחות 220-280 BCM.

מכאן, האופציה העיקרית אשר קיימת על הפרק בשביל קפריסין, היא ייצוא גז באמצעות צינור. כשבוע לאחר שדווח ע"י יזמיות הגז הישראליות כי חתמו על מזכר הבנות עם ירדן בהיקף של כ-15 מיליארד דולר, נפגש שר האנרגיה הקפריסאי יורגוס לקוטריפיס עם בכירים בירדן ומצרים על מנת לדון באופציה לייצא גז מקפריסין למדינות אלו באמצעות צינור.