ההיי-טק הישראלי בוער: גיוסים של 96 מיליון דולר בשבוע

חברת הענן Ravello גייסה 28 מיליון דולר וחברת המכשור הרפואי EarlySense גייסה 20 מיליון דולר ■ נתונים של IVC-KPMG: כ-700 חברות גייסו בשנת 2014 סכום של 3.4 מיליארד דולר - שיא כל הזמנים

מוני חסיד / צילום: קוואלקום ונצרס
מוני חסיד / צילום: קוואלקום ונצרס

הגשם הפסיק לרדת בימים האחרונים אבל תעשיית ההיי-טק הישראלית נהנית בשבוע האחרון ממבול של גיוסים, שמצטרף לשני אקזיטים מרשימים. אתמול נמכרה Equivio למיקרוסופט תמורת סכום שמוערך ב-50 מיליון דולר והבוקר (ד') פורסם ש-CloudOn נמכרת לענקית האינטרנט דרופבוקס תמורת סכום שמוערך ב-100 מיליון דולר (ראו ידיעה נפרדת).

האקזיטים המוצלחים שמספקים למשקיעים החזרים נדיבים גורמים לקרנות ההון סיכון לפתוח את הארנק ולרשום צ'קים של מיליוני דולרים לסטארט-אפים. מאז תחילת השבוע גייסו שש חברות סכום מצרפי של 96 מיליון דולר.

הגיוס הגדול ביותר הוא של חברת Ravello שקיבלה סכום של 28 מיליון דולר. Ravello שהוקמה בשנת 2012 מעסיקה לפי נתוני IVC-KPMG כ-40 עובדים. החברה שהקימו רמי תמיר (המנכ"ל) ובני שניידר מפתחת תוכנה שמשפרת את הביצועים בתחום של מחשוב ענן. מאז הקמתה גייסה החברה 54 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי. את סבב הגיוס הובילו קרנות ההון סיכון התאגידיות של קוואלקום וסנדיסק והשתתפו בו גם סקויה, בסמר, נורווסט ו-וינטג׳.

שניידר ותמיר הם יזמים ותיקים שכבר הספיקו להקים את חברת קומראנט ולמכור אותה ב-2008 לרד האט תמורת 107 מיליון דולר. תמיר התראיין בעבר ל"גלובס" ואמר כי "אנחנו מאמינים שבתוך כמה שנים שירותי הענן יהפכו למוצר צריכה".

"המעבר לשימוש בשרותי ענן באופן שקוף הופך לצורך עבור ארגוני אנטרפרייז (ארגונים קטנים-בינוניים)", אומר מוני חסיד, מנהל פעילות קוואלקום וונצ'רס ישראל. "אך זהו מעבר מסובך ומורכב מאוד, בשל הצורך להעביר ולהתאים אפלקציות לסביבות ענן שונות. הפתרון של חברת Ravello מאפשר להתגבר על המכשולים הטכנולוגים הללו ומציע מעבר מהיר ופשוט" .

חברה נוספת שהודיעה על השלמת גיוס משמעותי היא ארליסנס (EarlySense) שפעילה בתחום של ניטור מטופלים ללא מגע. החברה גייסה 20 מיליון דולר בהובלת סמסונג ונצ'רס, קרן ההון סיכון של תאגיד סמסונג אשר השקיעה חצי מהסכום.

גונזלו מרטינז, מי שמנהל את סמסונג ונצ'רס ישראל אמר היום כי "סמסונג משקיעה בחברות שסוללות את הדרך לתעשיות חדשות על ידי פתרונות ייחודיים, כמו ארליסנס שפיתחה טכנולוגית ניטור של פרמטרים בריאותיים. טכנולוגיה זו, המבוססת על חיישנים חכמים, עם יכולת ניתוח של אלגוריתמים ושילובם במערכות מידע מתקדמות, נמכרת על ידי ארליסנס כבר מספר שנים לשוק המוסדי ולבתי חולים בעולם, עובדה שכמובן מבססת את היכולות הקליניות המוכחות של ארליסנס".

הוא הוסיף כי "ההשקעה שלנו בארליסנס משקפת את האמונה שלנו בצורך להביא את הסנסורים החכמים למאות מיליוני צרכנים ואנחנו נעשה כל מה שבידינו כדי לעזור לארליסנס לגדול".

מי שהשתתפו בסבב הגיוס הן הקרנות, אתגר, פיטנגו, דוקור, ברידג' וקרן OBV של משפחת מקוב. לפי נתוני IVC-KPMG החברה שהוקמה בשנת 2004 גייסה עד היום 63.5 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי. על פי הנתונים, הגיוס בוצע לפי שווי חברה של 80 מיליון דולר. ארליסנס שמנוהלת על ידי אבנר הלפרין מעסיקה 60 עובדים בישראל ובארצות הברית וכבר רושמת הכנסות. המוצר של החברה, שאוסף נתונים על מטופלים שמרותקים למיטה, מותקן כיום בבתי חולים, בתי אבות ומוסדות שיקומיים ברחבי העולם.

בתוך כך, חברת אינסרט (Insert) המפתחת טכנולוגיית מובייל ייחודית לבעלי אפליקציות, מודיעה גם היא על השלמת סבב גיוס, במסגרתו גייסה 5 מיליון דולר מהיזמים שלמה קרמר, ממייסדי צ'קפוינט, אימפרבה וטראסטיר; ממיקי בודאי, ממייסדי אימפרבה וטראסטיר; ומראקש לונקאר, ממייסדי טראסטיר. ההשקעה תשמש לגיוס אנשי פיתוח וניהול מוצר, להשלמת שלב הבטא והפיילוט בקרב לקוחות ראשונים.

אינסרט, שהוקמה על ידי היזם שחר קמיניץ (המכהן כמנכ"ל), שומרת עדיין על חשאיות יחסית. היא מפתחת טכנולוגיה המתמודדת עם האתגר העומד בפני בעלי יישומי מובייל המשרתים מספר רב של משתמשים, ובחברה מדגישים כי המוצר מיועד למשתמשים עסקיים ולא למפתחים.

סכום הגיוס הממוצע עלה

עדות נוספת לפריחת ההיי-טק סיפקה היום חברת המחקר IVC-KPMG אשר פרסמה נתונים שמסכמים את שנת 2014. מהנתונים עולה כי בשנה החולפת גייסו 688 סטארט-אפים סכום כולל של 3.4 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. לצורך ההשוואה, במהלך שנת 2013 גייסו 659 חברות סכום של 2.3 מיליארד דולר.

החברה סיפקה גם נתונים לגבי הרבעון האחרון של 2014 שהיה הרבעון הטוב ביותר מאז שנת 1999. ברבעון הקודם גייסו 184 חברות היי-טק סכום של 1.1 מיליארד דולר. מדובר בזינוק של 58% לעומת 701 מיליון דולר שגויסו ברבעון השלישי של שנת 2014. סכום הגיוס הממוצע ברבעון האחרון עמד על 6 מיליון דולר, זאת לעומת 4.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2014.

ההיי-טק נחשב לקטר של המשק הישראלי והסקטור שמוביל את הקטר בתקופה האחרונה הוא האינטרנט. חברות אינטרנט גייסו 320 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2014 - 29% מסך ההון שגויס.

קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC-KPMG אמר היום כי "הזינוק בהיקף הגיוסים של חברות היי-טק הוא תוצאה ישירה של העלייה המתמשכת במספר העסקאות הגדולות שעליה כבר הצבענו לפני מספר חודשים. בהסתכלות על הנתונים בהשוואה שנתית, אפשר לראות שעד 2014 נתח העסקאות הגדולות (גיוסים של מעל ל-20 מיליון דולר) עמד על שלושה אחוזים לכל היותר ממספר העסקאות השנתי, ואילו ב-2014 הוא הוכפל. סכום הגיוסים בעסקאות הגדולות אף יותר מהוכפל, והגיע למעלה מ-1.3 מיליארד, מה שמראה שלא רק שמספר העסקאות הגדולות בעלייה, אלא שגם גודלן של העסקאות הגדולות נמצא בעלייה, וזאת בעקבות גיוסי ענק שהיו בשנה שעברה לחברות כמו לנדא קורפ, איירון סורס וקמינריו".

יואב שלוש, יו"ר איגוד התעשיות המתקדמות IATI התייחס היום לגאות בתחום ההיי-טק ואמר כי "יש מספר סיבות לגל הגיוסים הנוכחי - ראשית, יש גאות בכל העולם בתחום השקעות בטכנולוגיה וישראל שנחשבת למקום הראשון מחוץ לארה"ב בחדשנות, היא מהראשונות ליהנות מכך. מעבר לזה, בשנת 2014 קרנות רבות השלימו גיוסים וזה מאפשר להן להשקיע כעת בהיי-טק המקומי. הגיוסים הללו הם גם סממן לענף בריא אשר יאפשר לחברות אורך נשימה כך שהן יוכלו לצמוח לחברות טכנולוגיה גדולות אשר ימשיכו לתרום לתעשייה המקומית".

ההייטק הישראלי שובר שיאים
 ההייטק הישראלי שובר שיאים