האם "קשישים" בני 47 יוכלו לרכוש דירות בבית גרונר בר"ג?

העליון הורה לעיריית ר"ג וליזמיות בית גרונר לגבש קריטריונים שיבטיחו כי הבניין ישמש לדיור מוגן, לאחר שהיזמיות מכרו דירות בפרויקט לציבור הרחב בניגוד לחוק

בית גרונר, רמת גן / צלם: תמר מצפי
בית גרונר, רמת גן / צלם: תמר מצפי

האם בני 47 עונים להגדרת קשישים הזכאים לרכוש דירות בדיור מוגן? בחברת אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה סבורים שכן, ועיריית רמת-גן תתבקש להכריע מחר (ה') בסוגייה.

זאת, בהמשך להפסד שרשמו החברות אלעד מגורים וסנאורה בפרשת "בית גרונר" ברמת-גן, כאשר בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את העתירה שהגישו החברות נגד ועדות התכנון, בפרשה שנחשפה לראשונה על-ידי משה ליכטמן במוסף הנדל"ן של "גלובס" בדצמבר 1997.

בשנות ה-90 ביקשו החברות סנאורה ודנקנר השקעות (שלימים נרכשה על-ידי אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה) להקים פרויקט על המגרש ברחוב ז'בוטינסקי פינת רש"י ברמת-גן, שעליו חלה תוכנית מאושרת להקמת בית דיור מוגן בן 120 יחידות דיור מוגן ב-15 קומות. עוד נקבע בתוכנית כי תוקם חברת ניהול שתקבע בשיתוף העירייה קריטריונים שיבטיחו את מימוש מטרת הפרויקט לדיור מוגן.

החברות בנו את הפרויקט אך בחרו להתעלם ממטרתו. במקום למכור את הדירות לקשישים, הן שיווקו אותן בשוק החופשי לכל דורש, בלי קביעת קריטריונים וללא קשר לדיור מוגן. לאחר אכלוס הבניין החל הליך פלילי שבעקבותיו הוגש כנגדן כתב אישום, הן הורשעו בשימוש חורג, ואף נגזר על כל אחת מהן לשלם קנס של 460 אלף שקל.

עם סיום ההליך הפלילי, החלו החברות והעירייה לפעול להכשרת העבירה בתוכנית חדשה שיזמו. התוכנית אושרה בוועדה המקומית ב-2006, אך נדחתה על-ידי הוועדה המחוזית והמועצה הארצית, שקבעו כי האינטרס הציבורי של מניעת עידוד עבריינות בנייה הוא הקובע. החברות לא ויתרו והגישו ב-2011 עתירה לבית המשפט המחוזי, שדחה את העתירה.

החברות הגישו ערעור לבית המשפט העליון ב-2013, וזה הורה בנובמבר האחרון לצדדים - החברות היזמיות והעירייה - להגיע בתוך 120 יום להגיע להסכמות לגבי הקריטריונים שיש לגבש באשר לדיירי הבניין על מנת ליישם את החלטת בית המשפט ולהבטיח כי הבניין ישמש לדיור מוגן.

ל"גלובס" נודע כי החברות ניסחו רשימת קריטריונים שלגביהם יש מחלוקת חריפה בעירייה. לפי הקריטריונים שיהיו תקפים רק לאחר תקופת מעבר של 7 שנים, מי שגר בבניין ביום מתן פסק הדין יהיה רשאי להתגורר בו כל ימי חייו. רק מי שיבקש למכור את דירתו בתקופת המעבר, יהיה מחויב למכור את הדירה לרוכש שגילו 47 ויותר, וזה יוכל להתגורר עם משפחתו גם אם גילם נמוך מ-47. קריטריון נוסף קובע שאם תאושר בעתיד תוכנית לשינוי ייעוד הבניין למגורים רגילים במקום דיור מוגן, יחולו הוראות התוכנית החדשה.

בישיבת הנהלת העירייה שהתקיימה בדצמבר האחרון, הצביע חבר המועצה עו"ד רועי ברזילי על שינויים שיש לבצע בקריטריונים, והוחלט למנות ועדה שתבחן את הקריטריונים ותגיש המלצותיה להנהלת העיר.

הוועדה הגיעה להסכמה כי יש לבצע שינויים בקריטריונים, ואלה הוצגו בישיבת הנהלת עיר נוספת שהתקיימה לפני כשבוע, שבה נתגלעה מחלוקת של ממש. בעוד היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד דוד שוואקה, אמר כי עיריית רמת-גן לא צריכה להתערב בנושא הקריטריונים על מנת להימנע מסיכונים של תביעות פיצויים עתידיות מצד דיירים - אמר ברזילי כי החשש מתביעות אינו יכול לגבור על סוגיית שלטון החוק.

בראש השינויים שהציג ברזילי, שינוי גיל הדיירים בבניין ממינימום 47 למינימום 62, שהוא גיל פרישת נשים לפנסיה התואם גם את חוק הדיור המוגן. שינוי נוסף שהוצע הוא ביטול הסעיף שמאפשר לבעלי הדירות הקיימים להמשיך לגור בהן עד סוף חייהם. לדיירים אלה יש להתיר להמשיך להתגורר בבניין במשך 7 שנים, ולאחר מכן יש לוודא כי הבניין משמש לדיור מוגן כמתחייב בחוק.

הנהלת עיריית רמת-גן צפויה להתכנס שוב מחר ולהכריע אם לקבל את הקריטריונים שהציעו החברות, ולחלופין את גירסת השינויים שהציעה הוועדה.

ברזילי מסר ל"גלובס" כי "המקרה הוא דוגמה לחזירות נדל"נית, ומדובר במבחן חשוב לשלטון החוק. המלחמה בעבריינות בנייה ובחריגה ממינהל תקין חייבת להיות עיקשת גם כשמדובר על שתי חברות ענקיות וחזקות. אני מקווה ומצפה שהנהלת העיר תדחה את הקריטריונים שגיבשו החברות ותקבל את הקריטריונים שהצעתי בוועדה באופן שבו הבניין ישמש לדיור מוגן בתוך 7 שנים מהיום, בהתאם לייעוד ולצורך לשמו הוקם. כנבחרי ציבור חובתנו להבטיח את שלטון החוק ומניעת עבריינות ובמקביל לאזן בין חובה זו לבין מידת הגמישות המתחייבת".

מאלעד מגורים נמסר: "החברה הפכה לבעלת עניין במקרקעין רק לאחר שהבניין כולו תוכנן, נבנה, נמכר ואוכלס, ובכל מקרה לא הייתה חלק מההליכים ההיסטוריים וההחלטות שהתקבלו בקשר עם תכנון הבניין ואכלוסו. אלעד פועלת בהתאם להנחיות העליון, על מנת לאפשר פתרון תכנוני כולל ומוסכם לסוגייה הנדונה כבר בטווח הזמן הקרוב" .

מעיריית רמת-גן נמסר: "הדיון בנושא בהנהלת העיר טרם הסתיים, וכפי שהוחלט, הנושא ימשיך להידון עד לקבלת החלטה. העירייה תפעל על-פי החלטת ההנהלה, כמתחייב בגוף מתוקן ובהתאם לדרישות החוק".