המוסדיים הסתערו על הנפקת אדמה: גייסה 690 מיליון שקל

ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 1.293 שקל לאג"ח ב', המגלם תשואה שנתית לפדיון של 4.54% וגבוה ב-0.2% מהמחיר בו סיימה האג"ח את המסחר אתמול - 1.291 שקל

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

פחות מ-48 שעות לאחר שהכריזה על כוונתה לגייס עד 600 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטית לגופים מוסדיים, דיווחה הבוקר חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), על השלמת גיוס גדול עוד יותר עקב ביקושים של פי שלושה ויותר מהיקף הגיוס המתוכנן.

אדמה, היצרנית הגדולה בעולם של חומרי הדברה לא ממותגים לענפי החקלאות, דיווחה היום כי השלימה גיוס של כ-690 מיליון שקל באמצעות הנפקת 533 מיליון שקל ע"נ של אג"ח נוספות מסדרה ב' הארוכה שלה. משתתפי ההנפקה אף זכו באופציות לרכישת 267 מיליון שקל ע"נ של אג"ח נוספות מאותה סדרה, שמימושן המלא יגדיל את היקף הגיוס ב-350 מיליון שקל נוספים. האג"ח מדורגות -AA בידי S&P מעלות.

ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 1.293 שקל לאג"ח ב', המגלם תשואה שנתית לפדיון של 4.54% וגבוה ב-0.2% מהמחיר בו סיימה האג"ח את המסחר אתמול - 1.291 שקל. בעקבות הביקוש הגבוה, קיבלו המוסדיים שהשתתפו בהנפקה, ובהם חברות ביטוח וקופות גמל, רק 87% מהיקף הזמנתם. חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה, אמר לאחר השלמת ההנפקה כי "החברה מודה למשקיעים על הענותם החזקה.

סדרה ב' הצמודה למדד המחירים לצרכן היא סדרת האג"ח הגדולה של אדמה והיקפה עמד עד כה על 2.75 מיליארד שקל ע"נ. הסדרה, שנושאת ריבית של 5.15%, היא בעלת מח"מ של 9.9 שנים ומיועדת להיפרע בין 2020 ל-2036. טרם ההנפקה, ניתן היה למצוא בין המחזיקים הגדולים באג"ח מסדרה זו את אלטשולר שחם (189 מיליון שקל ע"נ), מגדל (183 מיליון שקל ע"נ), הראל (80 מיליון שקל ע"נ) ופסגות (73 מיליון שקל ע"נ).

באדמה הבהירו היום פעם נוספת, כי למרות הגיוס הגדול מהמתוכנן, תמורת ההנפקה תשמש למחזור חובות קיים לבנקים ולבעלי האג"ח, וכי למהלך אין קשר לתוכנית הרכישה של שלוש חברות בסין.

אדמה פרעה בסוף נובמבר תשלום קרן של 380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה ד' הקצרה, ובמקביל שילמה ריבית של 117 מיליון שקל למחזיקי האג"ח משתי הסדרות שלה (ב' ו-ד'). בסוף מאי היא תידרש לתשלום ריבית של 105 מיליון שקל למחזיקים משתי הסדרות ובנובמבר תשלום ריבית באותו הסכום, במקביל לפירעון קרן נוסף של 380 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות. במקביל, היא מתכננת לפרוע במהלך השנה גם חלק מההלוואות שקיבלה במסגרת קווי האשראי שיש לה בבנקים בישראל, בהיקף של כ-800 מיליון שקל.

הנהלת אדמה בראשות המנכ"ל חן ליכטנשטיין עוסקת כיום בבחינת דרכים אלטרנטיביות להשלמת רכישת השליטה בחברות סיניות ליצור כימיקלים וחומרי הדברה מידי בעלת השליטה בה, כמצ'יינה. זאת, לאחר שאדמה נכשלה בהשלמת ההנפקה של מניותיה בבורסת ניו יורק, לפי שווי מינימאלי של 2.2 מיליארד דולר (לפני הכסף).

העסקה עם כמצ'יינה כוללת רכישה של 20% ממניות יצרנית מוצרי ההדברה והכימיקלים הסינית סאנונדה, שאדמה כבר מחזיקה ב-11% ממניותיה. בנוסף תירכש הבעלות על החברות אנפון, מאידאו והואיהי (Anpon, Maidao, Huaihe) הפועלות בסמוך זו לזו במחוז ג'יאנגסו, ושימשו כמרכז התפעולי של אדמה בסין.

על העסקה הזאת אמורה אדמה לשלם לכמצ'יינה 340 מיליון דולר, וליטול את התחייבויותיהן בהיקף של 300 מיליון דולר. ליכנטשיין, שמוביל את הרכישות ותומך בהשלמתן בצורה גורפת, יידרש לבחון את הדרך הנכונה להשלמת המהלך, כאשר האפשרויות העומדות בפניו כוללות מימון בנקאי ארוך טווח, הלוואת בעלים של כמצ'יינה, ואפילו הנפקת מניות לכמצ'יינה שתקטין את שיעור האחזקה של דסק"ש בחברה.