מתיחות חריפה בדירקטוריון IBC: היו"ר מודח

במקומו ימונה דורון כהן - אך בעלי המניות הישראליים מתנגדים ■ צביקה מרום, הבעלים של באטם ובעל מניות: לא ניתן לזה לקרות; זו דוגמה רעה לאיך מינויים פוליטיים מתבצעים בישראל; נלך למבקר המדינה נגד המינוי

דורון כהן / צלם: איל יצהר
דורון כהן / צלם: איל יצהר

מסתמן קרע בדירקטוריון מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד (IBC) בין השותפים הישראליים לבין חברת חשמל והמשקיע השבדי ג'ונאס בירגרסון, וזאת בעקבות החלטת בירגרסון וחברת חשמל, למנות את דורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, לתפקיד יו"ר דירקטוריון המיזם במקומו של זאב גולדברג. השותפים הישראליים ובראשם צביקה מרום, הבעלים של חברת באטם ובעל מניות במיזם, הודיעו שיתנגדו בתקיפות למהלך שנכפה עליהם ובוצע ללא תיאום עימם.

בשבוע שעבר קבלו השותפים הישראליים הודעה על כך שהוחלט להדיח את זאב גולדברג ולמנות את דורון כהן במקומו. גולדברג היה בנקאי ההשקעות של העסקה מטעמה של ויה אירופה, שהיא בעלת השליטה במיזם. לאחר שהושלמה ביקשו ממנו לכהן בתפקיד היו"ר והוא נענה לבקשה ואף העתיק את מגוריו לישראל בעקבות זאת.

לא ברורה הסיבה שבגינה החליט בירגרסון להזיז את גולדברג ולמנות במקומו את דורון כהן, אבל ברור שההחלטה הייתה מתואמת עם חברת החשמל ובעיקר היו"ר שלה יפתח רון-טל. ההסכמה של בירגרסון למנות את דורון כהן, מעידה על יחסי הכוחות במיזם ועל כך שמי שמנהל אותו בעצם זה חברת חשמל ולא בעלי המניות.

חברת חשמל מחזיקה 40% במיזם וויה אירופה והמשקיעים הישראליים מחזיקים ב-60%. ויה אירופה מחזיקה בחלק המשקיעים הפרטיים ב-60% כך שבפועל היא מנהלת את המיזם ביחד עם חברת חשמל שהיא הקבלן הראשי של המיזם.

בחודשים האחרונים נחשף ב"גלובס" מספר פעמים כי ישנה מתיחות בין השותפים הישראליים לבין ויה אירופה ובעיקר נגד בירגרסון על האופן שבו הוא מנהל את המיזם ועל קצב ההתקדמות בו. המיזם מתנהל בעצלתיים ואינו עונה על הציפיות של כלל הגורמים המעורבים בו כולל המדינה שציפתה לראות את חברת חשמל מסתערת על שוק הסיבים האופטיים ומייצרת חלופה אמיתית לבזק. בפועל מה שקורה הוא שחברת חשמל עושה כרצונה במיזם והוא מתנהל בצורה אטית מאד.

צביקה מרום, נציג בעלי המניות הישראלים, אמר כי בעלי המניות הישראליים מתנגדים בתקיפות לאופן שבו בוצעה ההחלפה והם דורשים שהבחירה ביו"ר הבא תהיה מתואמת איתם ותתבצע באופן הוגן ושקוף לטובת המיזם. לדברי מרום הוא יילחם נגד המינוי ויפנה למבקר המדינה נגד האופן שבו התנהל המינוי והוא לא יאפשר לכך שתרבות המינויים הפוליטיים תגיע למיזם הסיבים שאמור להפוך את ישראל לדיגיטלית על ידי חיבור כל הבתים לתשתית סיבים אופטיים.

חברת חשמל סירבה להגיב.