עובד לשעבר במעון רה"מ: חששנו מהתפרצויות זעם קשות של שרה נתניהו, בפרט אחרי ששתתה אלכוהול

כך טוען גיא אליהו, עובד תחזוקה לשעבר במעון רה"מ, בתצהיר שהגיש לביה"ד ■ משפחת נתניהו בתגובה: "גל ההכפשות הממוחזר והשקרי מצד עובדים לשעבר אינו מקרי; הוא נועד לפגוע ברה"מ וברעייתו בתקופת הבחירות"

שרה נתניהו / צלם: רויטרס
שרה נתניהו / צלם: רויטרס

"זכורים לי היטב מצבי-הרוח המשתנים שהובילו לצעקות, עלבונות והתנהלות לא הולמת של גברת שרה נתניהו כלפיי וכלפי עובדים אחרים במעון. כל אלה יצרו אווירה של פחד בקרב העובדים, שחששו להיות קורבנות בתקריות פעוטות, שהובילו להתפרצויות זעם קשות, ובפרט לאחר שגברת נתניהו שתתה אלכוהול, שאני ועובדים אחרים העלנו לחדרה מידי יום" - כך טוען גיא אליהו, עובד תחזוקה לשעבר במעון ראש הממשלה, בתצהיר שהוגש היום (א') לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. זאת, במסגרת תביעה בסך כמיליון שקל שהגיש מני נפתלי, שהיה אב הבית במעון ראש הממשלה, נגד המעון ונגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

גם אליהו עצמו, שהיה כפוף לנפתלי, מנהל תביעה אישית נגד המעון ונתניהו בגין תקופת עבודתו בבית ראש הממשלה, כאשר הוא לא העובד היחידי שהגיש היום תצהיר התומך לכאורה בטענות של נפתלי על תנאי העבודה הגרועים במעון ראש הממשלה. חבר אליו עמנואל סלע, שהיה מנהל מעון ראש הממשלה מטעם חברת קלינור מאוגוסט 2013 ועד דצמבר 2013.

בתגובה שהעביר בזמנו משרד ראש הממשלה לתביעתו של נפתלי נמסר כי "מדובר ברכילות מרושעת ומגמתית, תוך הפרת הפרטיות של ראש הממשלה ורעייתו, במטרה להכפיש אותם בכוונה להוציא כספים שלא כדין מראש הממשלה".

"דיבורים משתלחים וצעקות"

אליהו עבד במעון ראש הממשלה מינואר 2011. לטענתו, עבודתו נעשתה על הצד הטוב ביותר ולשביעות-רצונם של הממונים עליו, בהם עזרא סיידוף, סמנכ"ל נכסים ומבצעים במשרד ראש הממשלה.

לדברי אליהו, סיידוף אף הבטיח לו כי ידאג באופן אישי לכך שהוא יקבל תקן של עובד מדינה, וכי הליך קליטתו כעובד מדינה ייארך לכל היותר שנה.

"לאחר 5 חודשי עבודה במשרד ראש הממשלה, ביוני 2011, עברתי לעבוד במעון ראש הממשלה. המעבר היה לאחר שעברתי בהצלחה ראיון אישי אצל אשת ראש הממשלה ועברתי בהצלחה סדרת מבדקים לסיווג ביטחוני", מתאר אליהו בתצהירו.

לדבריו, כבר בתחילת עבודתו התברר לו כי "הנעשה במעון ראש הממשלה שונה מהמקובל במקומות עבודה אחרים, ולא על דרך החיוב. בתקופת עבודתי עזבו את מעון ראש הממשלה 10 עובדים לכל הפחות".

אליהו, שנפתלי היה ממונה עליו בעבודתו, תומך בגרסה שהציג נפתלי בתביעתו לגבי טיב עבודתו במעון ראש הממשלה. כך, למשל, דוחה אליהו את טענת המדינה כי נפתלי נהג באופן בוטה או אלים ופגע ברווחת העובדים.

"ההיפך הוא הנכון", כתב אליהו. "נפתלי דאג לכך שעובדי מעון ראש הממשלה יקבלו ביגוד וטלפונים ניידים מחברת מיקוד, הגן עלינו כאשר היה נוכח בתקריות של אלימות מילולית, ופעל כדי להקל על העובדים בסידור המשמרות... מעולם לא נתקלתי במקרה בו נפתלי לא מילא תפקידו כראוי".

לטענת אליהו, הוא היה עד "למנהגה הלא ראוי של נתניהו כלפי נפתלי, דיבורים משתלחים וצעקות", והעיד כי גם הוא סבל מהם. "אני 'טורטרתי' ללא הפסקה ונאלצתי לבצע מטלות מיותרות. וכדוגמה - גברת נתניהו הייתה מבקשת שאביא לה אוכל, וכשהייתי חוזר אליה עם האוכל המבוקש - אשת ראש הממשלה הייתה מאשימה אותי שאני גורם לה להשמין", נטען.

מרק לאחר חצות

דוגמה נוספת לאותם טרטורים לכאורה שמביא אליהו בתצהיר היא כאשר, לדבריו, באחד הימים הוזעק מביתו בחזרה למעון ראש הממשלה לאחר חצות, "וכל זאת בכדי שאחמם לגברת נתניהו צלחת מרק".

לטענתו, "משהגעתי למעון ראש הממשלה, ננזפתי על-ידה שעליי לשוב למעון ראש הממשלה בכל שעה כאשר היא רוצה לאכול".

במקרה אחר, טוען אליהו, "שוב הוזעקתי בחזרה מביתי למעון ראש הממשלה, גם הפעם דובר היה בשעת לילה מאוחרת, אך הפעם הוחזרתי בכדי לברך את אשת ראש הממשלה בברכת לילה טוב, כשהיא נוזפת בי שעליי ליידע אותה באופן אישי כשאני מסיים את עבודתי ולהיפרד ממנה בברכת לילה טוב".

אליהו מוסיף וטוען בתצהירו כי "כמו שאר עובדי המשק, חששתי תמיד לרגע בו אדרש לטפל במזונה של גברת נתניהו. הטיפול במזונה של גברת נתניהו היה תמיד כרוך בפחד מפני גערות וצעקות, כמו גם הדרישה לשרתה בקומת המגורים... נתניהו חשדה תמיד כי עובדים מזהמים את המזון שמוגש במעון ראש הממשלה".

הטראומה בארוחה בפטיו

אליהו מזכיר בתצהיר אירוע נוסף, אותו הוא מגדיר "טראומתי במיוחד", שזכור לו, לטענתו, כאשר משפחת נתניהו ביקשה לסעוד בפטיו באחת השבתות.

"ראש הממשלה נתן הוראה לפתוח את הסכך המגן על הפטיו, וכשהגיעה למקום אשת ראש הממשלה, עלה בליבה חשד שנפל אבק מהסכך על השולחן הערוך לאוכל ועל כלי האוכל", כתב אליהו. "אשת ראש הממשלה צעקה ודרשה לדעת מי נתן את ההוראה לפתוח את הסכך, ומשהבינה שהייתה זו הוראת ראש הממשלה, היא שוב צעקה ודרשה ממני ומגברת אתי חיים, המבשלת, לאסוף את הכלים והמפה ולערוך את השולחן מחדש. במקום נכחו ראש הממשלה ובני משפחתה, שניסו להרגיעה, אך לשווא".

לפי התצהיר, "זועמת ונסערת תפסה אשת ראש הממשלה את מפת השולחן ואספה אותה בזעם אליה יחד עם כל כלי האוכל וגרמה לכך שחלק מהכלים נפלו ארצה והוטחו ברצפה. המום מהמתרחש, נדרשתי על-ידי שרה נתניהו לערוך שוב את השולחן מחדש במיידי. למיטב זכרוני, האירוע לעיל צולם כולו במצלמת האבטחה המשקיפה על כל אזור הפטיו".

אליהו מלין, בין היתר, גם על שעות העבודה במעון ראש הממשלה, שהיו לדבריו רבות ונעו בין 12-18 שעות, כולל שישי ושבת, ערב חג וחג.

"הגעתי מלא במוטיבציה לשרת את מעון כבוד ראש הממשלה, וזכיתי ליחס בלתי נאות, בלשון המעטה, מאשת ראש הממשלה כלפי עובדי המעון", מסכם אליהו.

לדבריו, "הקש ששבר את גב הגמל" היה כשהוא הבין שאין כוונה אמיתית לקיים את ההבטחה שניתנה לו לטענתו להסדיר את העסקתו כעובד מדינה.

נפתלי מיוצג בידי עורכות הדין נעמי לנדאו ונאוה פינצ'וק-אלכסנדר.

התצהיר של עמנואל סלע: "צעקות, השתלחויות ולחץ בלתי-פוסק, כולל הוראות סותרות מראש הממשלה ומשרה"

עובד נוסף שהגיש היום תצהיר התומך בטענות המועלות בתביעה שהגיש אב הבית לשעבר של מעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נגד מעון ראש הממשלה הוא עמנואל סלע, חבר קיבוץ מעלה החמישה וצלם במקצועו, שהיה מנהל המעון בעבר. סלע עבד במעון מטעם חברת קלינור בתקופה שמאוגוסט 2013 ועד דצמבר 2013, אז קיבל התקף לב ופרש מהעבודה.

סלע מתאר בתצהיר תמונה לא פשוטה באשר לאופן שהתייחסו אליו בבית ראש הממשלה. בדומה לעובדים אחרים, גם סלע מפנה את עיקר טענותיו להתנהלותה של שרה נתניהו.

כך, למשל, כתב סלע כי זמן קצר לאחר שהתחיל לעבוד במעון הוא הרגיש "עד כמה האווירה במקום קשה". לדבריו, "בכל תקופת עבודתי במעון ראש הממשלה נדרשתי לעבוד שעות עבודה ארוכות, החורגות מ-12 שעות עבודה ביום, ומגיעות לעתים גם ל-18 שעות ביום (!). בשל מחסור כרוני בכוח-אדם, נאלצתי לעבוד שבועות שלמים, כולל סוף שבוע, כאשר בין יום עבודה אחד למשנהו - הפסקה של מספר שעות בלבד".

לטענת סלע, הפגיעה במעון ראש הממשלה לא הצטמצמה לשעות עבודה מרובות, "ועיקרה נבע מיחסי אנוש בלתי ראויים, לטעמי, מצד גברת נתניהו כלפיי וכלפי עובדי הבית".

סלע מפרט כי "מדובר בצעקות, השתלחויות ולחץ בלתי פוסק, כולל הוראות סותרות שקיבלתי מראש הממשלה ומגברת נתניהו בו-זמנית".

כך לדוגמה, כותב סלע, "כאשר הגיעו למעון ראש הממשלה שני כותבי נאומים, התבקשתי על-ידי מר נתניהו להכין להם משהו לאכול. הייתי לבד במשמרת, ותוך כדי הכנת סנדוויצ'ים התקשרה אליי אשת ראש הממשלה וביקשה שאעלה לחדרה כוס יין. כאשר אמרתי שאני עסוק כרגע בהכנת הסנדוויצ'ים לאורחים, צעקה גברת נתניהו שהיא אוסרת עליי להכין לכותבי הנאומים סנדוויצ'ים, כי יש לה עוגת דבש בקומה העליונה, ומספיק להוריד את הקצוות ולהגיש עם קפה. "אין לי תקציב בשביל זה" - כך, לטענת סער, הסבירה נתניהו את הוראותיה.

סלע מוסיף ומתאר את אותו אירוע ששינה לטענתו את היחס כלפיו. "כאשר חזרתי לראש הממשלה, הוא שאל אם הכנתי לכותבי הנאומים, כפי שביקש. במקום נכחה גברת נתניהו. השבתי שהכנתי סנדוויצ'ים, אבל שיחליטו הם מה עליי לעשות. ראש הממשלה טפח על שכמי והורה לי להביא את הסנדוויצ'ים לחדר במיידי. אשת ראש הממשלה עמדה לצדו זועמת וכועסת, והדבר עמד לי לרועץ בהמשך עבודתי שם. ממועד זה ואילך עשתה גברת ראש הממשלה הכול כדי להשפיל אותי ולקצץ את כנפי כמנהל הבית, ואסרה עליי להיות זה שמגיש לה אוכל, אלא אם הייתי לבד בבית".

לדברי סער, "שורש הבעיה בבית, ובעצם בכל מקום עבודה אחר, כשהעובדים באים לעבודה לא שמחים ומדוכאים, מחכים כל יום שהסיוט ייגמר. הגברת, לצערי, מתנהגת אלינו לא באנושיות, מתפרצת בדרך-כלל לדלת פתוחה, יושבת על הצוואר של העובדים, לוחצת על דברים שאינם חשובים ומרוקנת אותנו מאנרגיות".

תגובת בני הזוג נתניהו: "הכפשות ממוחזרות בשל הבחירות"

משפחת נתניהו דוחה בתוקף את טענות עובדי מעון ראש הממשלה לשעבר נגדה וטוענת כי הפרסום הוא על רקע הבחירות המתקרבות.

בתגובה לתצהירים שהוגשו היום במסגרת תביעתו של אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נמסר מטעם משפחת נתניהו כי "גל ההכפשות הממוחזר והשקרי מצדם של עובדים לשעבר אינו מקרי".

לדברי משרד ראש הממשלה, גל ההכפשות נועד לפגוע בראש הממשלה וברעייתו בתקופת הבחירות ולסחוט כספים מהמדינה שלא כדין.

לדברי הזוג נתניהו, "מדובר בשערורייה. התביעה שהוגשה לבית הדין לעבודה איננה נגד רעיית ראש הממשלה, והיא איננה נמצאת כלל ברשימת הנתבעים. למרות זאת מני נפתלי וסייעניו משרבבים בכל מחיר ובכל הזדמנות את שמה של הגברת נתניהו, וממציאים שקרים ועיוותים מגמתיים - מסיבות מובנות, ובעיתוי ברור שנועד להשפיע על מערכת הבחירות בישראל".

עוד נמסר כי "סמנכ"ל ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה קבע כי 'עבודתו של מני נפתלי כמאבטח ביחידת מגן הופסקה בדצמבר 2010 כתוצאה מהתנהגות שאינה הולמת שבאה לידי ביטוי בעימות מילולי ופיזי עם מאבטח נוסף', כלומר כתוצאה מהתנהגות אלימה של נפתלי.

"אנו סמוכים ובטוחים כי האמת לגבי הגרסאות והמניעים המפוקפקים של מני נפתלי ומשתפי הפעולה שלו תתברר בבית המשפט, והצדק ייצא לאור. צר לנו על כך, שבינתיים כלי תקשורת משתפים פעולה עם הקמפיין המרושע הזה לשפיכת דמה של רעיית ראש הממשלה, והכול כדי לפגוע באמצעותה בראש הממשלה בתקופת בחירות, ולהוציא כספים מקופת המדינה שלא כדין".

התביעה של מני נפתלי: "השפלות, העסקה פוגענית, ואמירות גזעניות מצד שרה"

מני נפתלי, ששימש כמאבטח האישי של שרה נתניהו וילדיה ובהמשך נבחר לתפקיד אב הבית של מעון ראש הממשלה, התפטר מעבודתו לפני כשנתיים וחצי.

באמצעות עורכות הדין נעמי לנדאו ונאוה פינצ'וק-אלכסנדר הגיש נפתלי במארס 2014 לבית הדין לעבודה בירושלים תביעה בסך מיליון שקל נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומשרד ראש הממשלה.

התביעה כללה טענות על העסקה פוגענית וקיפוח זכויות וכן תיאורים על השפלות, אמירות גזעניות והתקפי זעם לכאורה מצד אשת ראש הממשלה.

לטענת נפתלי, הוא הועסק באופן פוגעני, כי מעון ראש הממשלה לא עמד בהתחייבויות כלפיו לקבלת תקן קבוע, ולא קיבל פיצוי בעבור שעות עבודה וימי עבודה חריגים - אבל עיקר התביעה הוא תיאור המתרחש, לדבריו, בביתם של בני הזוג נתניהו.

בתצהיר שהגיש לאחרונה טען נפתלי כי שרה נתניהו ראתה בכל העובדים בעיה הגיינית ודרשה מהם להחליף בגדים 3 פעמים במהלך יום עבודה. לדבריו, לפני שהעובדים נכנסו לחדר השינה של הזוג נתניהו, הם התבקשו לשטוף את גופם.

בנוסף, נפתלי טוען כי נתניהו דרשה מכל עובדי המעון לכנות אותה "גברת" והחתימה אותם על טופס שמירת סודיות. באחד האירועים הנטענים שפירט נפתלי בתצהירו נטען כי כשאשת ראש הממשלה גילתה שאחת העובדות ארזה בטעות כמה ביצים בשקית אחת, "היא דרשה מנפתלי לחזור למטבח עם העובדת ותוך 20 שניות לדאוג שהעובדת תארוז כל ביצה בשקית נפרדת".

בכתב ההגנה שהגישו ראש הממשלה והמדינה, באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים, הם ביקשו לדחות את תביעתו של נפתלי. לטענתם, "במשך כל תקופת העסקתו נמצאו ליקויים רבים בעבודתו של נפתלי כאב בית בבית ראש הממשלה. בהזדמנויות שונות התנהג נפתלי בבוטות או באלימות כלפי עובדים בבית ראש הממשלה ולא מילא את תפקידו כראוי".

לפי כתב ההגנה, נפתלי היה מודע לדרישות התפקיד, להיקף שעות העבודה ולצורך להתייצב לעבודה לעתים גם בימי המנוחה השבועית, ורצה למלא את התפקיד ולעמוד בכל הדרישות הכרוכות בכך.

עוד נטען בכתב ההגנה כי "אב הבית בבית ראש הממשלה נדרש מעצם תפקידו להיות זמין לעבודה במשך שעות רבות. בית ראש הממשלה משמש כביתם של בני הזוג נתניהו ושל ילדיהם. בד-בבד, חלק משמעותי מעבודתו של ראש הממשלה מתבצע מתוך הבית, ובכלל זה קבלת אורחים ונציגים מהארץ ומחו"ל, קיום פגישות והתייעצויות. מכיוון שכך, הבית פעיל במשך שעות ארוכות במהלך היום, ונדרשת נוכחות של מי מהעובדים בשעות אלה".

עוד טען נתניהו כי נפתלי בחר ללון בבית ראש הממשלה, מבלי שהתבקש לעשות כן ומבלי שקיבל לכך אישור.

לפני כחודש קיבל בית הדין לעבודה את בקשת ראש הממשלה נתניהו והפרקליטות לדחות את פתיחת הדיון בתביעתו של נפתלי לאחר הבחירות. השופטת קבעה כי מקובלת עליה טענת המדינה, שלפיה יש לתת זמן נוסף כדי לענות על הטענות שהעלה נפתלי בתצהירו.

עם זאת, השופטת פסקה כי התצהירים מטעם נפתלי והמעון, כולל תצהירה של שרה נתניהו, יוגשו עוד לפני הבחירות.

השופטת התייחס לטענתה המדינה כי נפתלי מנהל הליך מקביל באמצעי התקשורת כדי להשפיע על תוצאות ההליך המשפטי, וקבעה כי "טענה זו אינה קשורה כלל לקיומן של בחירות בחודש מארס 2015. יש לזכור כי בתי המשפט ובתי הדין לעבודה מצווים לעשות כל מאמץ לנהל תביעות ביעילות ובמהירות, וקיומן של בחירות בעוד כחודשיים וחצי אינו מצדיק עיכוב של כל ההליכים בתיק עד לאחר מכן".