פנחס בוכריס יסייע לשב"א להקים מרכז סייבר בנקאי

מפקד 8200 לשעבר מונה לדח"צ בחברה לצד רון מלכא, לשעבר מ"מ יו"ר הבורסה, בעקבות דרישה של בנק ישראל כחלק מהגברת הרגולציה הבנקאית

פנחס בוכריס / צילום: יוסי צבקר
פנחס בוכריס / צילום: יוסי צבקר

פנחס בוכריס, לשעבר מנכ"ל משרד הביטחון ומנכ"ל בזן, וד"ר רון מלכא, לשעבר מ"מ יו"ר הבורסה, הצטרפו באחרונה כדח"צים לחברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים) שבשליטת הבנקים.

ל"גלובס" נודע כי המינוי של השניים יצא לפועל בעקבות דרישת בנק ישראל כי שב"א תעבור לאמץ סטנדרטים של בנקים בתחום הממשל התאגידי, ותמנה דח"צים.

בוכריס, שהתמודד בעבר לתפקיד דירקטור בבנק לאומי, שירת בצה"ל כמפקד יחידת המודיעין 8200. הניסיון והידע שצבר בתחום צפויים לסייע לשב"א בכל הקשור בהקמת מרכז סייבר בנקאי.

על רקע ההתגברות של איומי הסייבר, בשב"א רוצים להקים גוף שירכז את הפעילות הזו בעבור הבנקים, בעיקר בתחום המודיעין, וכן ינהל מתקפת סייבר אפשרית.

היוזמה נמצאת על השולחן זה כשנה, ולפי הערכות תוך שבועות ספורים יוכרז רשמית על הקמת המרכז, לאחר שיושגו כל האישורים ובראשם אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים.

הדח"צ השני שמונה, מלכא, שימש בעבר דח"צ בבורסה ומונה לפני כשנה וחצי ליו"ר זמני לאחר עזיבתו של סם ברונפלד. מלכא שימש בתפקיד עד מינוי היו"ר הקבוע, אמנון נויבך. מלכא - אף הוא איש צבא בעברו, ששירת כסגן היועץ הכספי לרמטכ"ל - משמש מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה. כאמור, מינוי דח"צ הוא עניין חדש בשב"א; עד כה דירקטוריון החברה כלל רק את נציגי הבנקים, הואיל ושב"א לא נחשבת תאגיד בנקאי, וכן אינה חברה ציבורית.

אלא שבשנים האחרונות החליט הפיקוח על הבנקים להשית על שב"א יותר-ויותר רגולציה בנקאית, שכן פעילותה חופפת לבנקים. לשב"א הייתה פעילות של מכשירים למשיכת כספים, שאותה מכרה אשתקד לאחר שהממונה על ההגבלים הורה לה לעשות זאת. כיום פעילותה המרכזית היא סליקת העסקאות בכרטיסי אשראי בין הבנקים ותשתיות התקשורת בין הבנקים.