הווטסאפ של הארגונים: החברה שכבר שווה 1.1 מיליארד דולר

איך הפך סטיוארט באטרפילד את Slack לחברת תוכנה צומחת? התשובה המפתיעה שלו היא: "I have no fucking idea"

סטיוארט באטרפילד / צילום: רויטרס
סטיוארט באטרפילד / צילום: רויטרס

כשנשאל בשבוע שעבר, מעל הבימה של כנס הדיגיטל DLD במינכן, איך הפכה Slack, החברה שהקים, למצליחה כל כך ואיך הגיעה לשווי של 1.1 מיליארד דולר תוך שנתיים, סטיוארט באטרפילד לא התבלבל וירה: "I have no fucking idea". והאמת, קשה שלא להתווכח איתו. חברת Slack מציעה משהו שנראה כמו WhatsApp או אאולטלוק לארגונים. זה נשמע לא סקסי בעליל, אבל מדובר באחת מחברות התוכנה הפרטיות המצליחות ביותר כיום.

הרעיון של המוצר, כפי שמסביר אותו באטרפילד, 41, בראיון ל"גלובס", הוא להוות פלטפורמה לתקשורת בין צוותי עבודה, כך שכל המידע יהיה מרוכז במקום אחד ואפשר יהיה לחפש בו בקלות. המטרה היא לשפר את הפרודוקטיביות בעבודה היומיומית.

"כשאני פותח את Slack, יהיו שם רק קולגות מהעבודה שלי. כשאני פותח את המייל אז יש התראה על מישהו חדש שהתחיל לעקוב אחרי בטוויטר, מיילים מחברים, ממשפחה או ממשקיעים. יש שם בלאגן גדול של מידע שתופס את תשומת הלב שלי במקום להתרכז בעבודה", הוא מתאר את הבעיה ש-Slack באה לפתור.

במילים אחרות, הרעיון הוא לאפשר קיום של ארגון - גדול ככל שיהיה - בלי לשלוח אפילו מייל אחד בין אנשי הארגון. נשמע לא הגיוני בעליל? תשאלו 45 אלף צוותים ברחבי העולם שכבר משתמשים באופן יומיומי במוצר של Slack, כולל חברות כמו eBay, AOL או Adobe, ועוד 35 אלף חברות אחרות.

איך הם עובדים? באמצעות אפליקציית מובייל וממשק וובי ניתן לפתוח ערצי תקשורת שונים, כשכל אחד מהם מקבל שם אחר תחת Hashtag. כך, כל צוות יכול להתרכז בעבודה שלו, במסרים שלו ובתוכנית העבודה שלו. לדברי באטרפילד, יש כאן יתרון משמעותי לעובדים חדשים שמצטרפים לצוות.

"לעומת אפליקציות אחרות, כמו קבוצות WhatsApp למשל, אתה מקבל את כל היסטוריית השיחה ולא מתחיל לקבל מידע מהנקודה שבה הצטרפת. כך שאם אתה עובד חדש, אתה יכול לגלול אחורה או לחפש ולהגיע למידע שהציפו העובדים קודם לכן", מסביר באטרפילד. "כשאנחנו שואלים עובדים במה הם ישתמשו לפני Slack, אז הם אומרים שבכלום, פשוט כי אין באמת מוצר שעושה את העבודה הזו כמונו".

בתחום התקשורת הפנים ארגונית, Slack נתקלת בלא מעט תחרות. מצד אחד יש שחקנים כמו Yammer, סטארט-אפ שהקים מעין רשת חברתית לארגונים שנרכש ב-2012 על-ידי מיקרוסופט ב-1.2 מיליארד דולר. "יאמר היא לא מתחרה. אף אחד לא יכול להריץ את החברה שלו לגמרי על זה. יאמר הפך למשהו בנוסף למיילים או להודעות מיידיות", טוען באטרפילד.

במקביל, פועלות חברות כמו גוגל וסקייפ באותם מישורים ולאחרונה גם פייסבוק הודיעה על Facebook for work מתוך רצון להתממשק לתוך אזורי האנטרפרייז. "אני לא חושב שאנשים מסתכלים על המותג 'פייסבוק' כמשהו שמתאים לסביבת עבודה", הוא מציין.

כיום Slack עובדת רק באנגלית, אך זה לא מפריע לאפליקציה להיות פופולרית ביפן ("המדינה השנייה בפופולריות שלה") ובאירופה ("שליש מהמשתמשים הפעילים מגיעים משם, ורק חלקם מבריטניה"). הצמיחה המטורפת של Slack בשנה האחרונה, הביאה אותה לגייס עד היום 180 מיליון דולר, כשהסבב האחרון באוקטובר הסתכם ב-120 מיליון דולר מגוגל ונצ'רס וקליינר פרקינס לצד משקיעים קודמים.

"מפה לאוזן"

בתחילת פברואר היה זה מארק אנדרסן, אחד המשקיעים הראשונים ב-Slack, שצייץ על החברה ואמר: "מעולם לא ראיתי אפליקציית אנטרפרייז שמזנקת בכזו מהירות - והכול מפה לאוזן", כשהוא מצרף שקופית ממצגת החברה על זינוק מ-4,000 משתמשים פעילים מדי יום בסוף דצמבר 2013 לכ-15 אלף בתחילת פברואר 2014. היום, כמעט שנה אחרי, מדובר על 365 אלף משתמשים פעילים מדי יום, כששליש מהם משלם מנוי פרימיום.

"אנחנו בכלל לא עושים שיווק. חלק זה ויראלי וחלק קורה בגלל שצוותי עבודה שמשתמשים ב-Slack גדלים. ברוב המקרים הצוותים הפחיתו את העבודה עם המייל הארגוני או הפסיקו אותה לחלוטין בעקבות השירות שלנו", מסביר באטרפילד. כשהוא נשאל אם הוא עצמו עדיין משתמש במיילים, הוא מפתיע ועונה שכן. "אבל רק עם אנשים מבחוץ ולא בתוך הארגון", הוא מציין.

כמו טוויטר, פלטפורמת תקשורת מקוונת אחרת, גם Slack נולדה די במקרה כפרויקט צדדי בתוך חברה קיימת. ב-2009 באטרפילד היה ממייסדי Tiny Speck, שבמרכזה עמד משחק מרובה משתתפים בשם Glitch. ההתחלה נראתה מבטיחה. החברה של באטרפילד הצליחה לגייס סיבוב סיד של 1.5 מיליון דולר בהשתתפות משקיעים פרטיים כמו מנכ"ל לינקדאין ג'ף וויינר לצד קרנות מכובדות כמו אנדרסן הורוביץ ואקסל פרטנרס.

בהמשך נרשמו עוד שני סבבים, שיחד הניבו כ-15 מיליון דולר לקופת הגיוסים של החברה, אבל החזון התרסק באחת ולמזלם של המשקיעים, באטרפילד ואנשיו הצליחו לעשות שינוי, או כמו שהדבר מכונה בתעשייה Pivot.

"כשהתחלנו לבנות את המשחק, השתמשנו בשירות השיחות הישן IRC. זה עדיין פופולרי בקרב מהנדסים ובקהילת הקוד הפתוח. התחלנו להוסיף עוד ועוד פיצ'רים כדי לתקשר בינינו כשעבדנו על פיתוח משחק. כשהחלטנו לסגור את המשחק, הבנו שלא נעבוד שוב עם מערכת תקשורת כזאת מיושנת, אבל הבנו שדווקא יש פה פוטנציאל וצורך בדיוק לצוותי עבודה כמו שלנו", נזכר באטרפילד.

עבור באטרפילד, הסיפור עם Slack הוא לא ההצלחה הראשונה. לצד אשתו דאז קתרינה פייק, הוא נמנה על צוות המייסדים של שירות התמונות המקוון flickr, שהוקם ב-2004 ונמכר שנה מאוחר יותר ליאהו בכ-25 מיליון דולר. ב-2008 הוא עזב את החברה ואת אתר התמונות שכנראה הקדים את זמנו. "יש לפליקר עדיין הרבה משתמשים ואת ספריית התמונות הגדולה בעולם אז עדיין יש שם ערך ופוטנציאל", הוא אומר.